Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hormonspelet är en invecklad procedur. Jag vet hur det funkar, men är sämre på att förklara. Därför tipsade jag om en bra, grundlig och lättläst bok.
Men ursäkta att jag inte tog mig 30 minuter att skriva ett långt svar.
Först bildas äggblåsor (folliklar) och producerar ett hormon (östrogen) som gör att stoet brunstar.
Vid ägglossningen bildas istället en gulkropp som utsöndrar hormonet progesteron och detta hindrar att stoet kommer i ny brunst.
Om stoet blir dräktigt fortsätter gulkroppen producera progesteron (eller om gulkroppen "hänger upp sig/fastnar" = stoet "tror" hormonellt att hon är dräktig trots att hon inte är det)
Om hon inte blir dräktig börjar hormonet prostaglandin utsöndras vilket får gulkroppen att försvinna och stoet börjar brunsta igen.
Således, om man måste spruta bort en kvarvarande gulkropp (så att stoet kommer i ny brunst) eller en tidig dräktighet av någon anledning (tex tjuvbetäckning, tvillingar) så sprutar man med prostaglandin.
Tack för ett mycket pedagogiskt skrivet inlägg! Nu tror jag att jag hänger med på vad som hänt mitt sto, även om veterinären inte var helt säker på att det var en gulkropp som spökade.
Kropp & Själ
Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...