Spruträdsla hund

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
En av mina hundar är lite känsligare/reagerar lätt - bland annat på smärta (dvs allmänt närmare till skrik om något gör lite ont, och försöka ta sig undan, än de två äldre hundarna jag har). Hon hängde med mycket till veterinären som valp (äldsta hunden cancerbehandlades) och tyckte allmänt att det var roligt, och även idag är problemet inte "att vara hos veterinären" - utan problemet är just sprutorna och sticken. Hon har nog alltid gnällt/gläfst lite (eller liknande) precis vid sticket, men ändå hanterat det okej - men efter att hon skadade en tass och behövde sederas några gånger förra året, så har hon efter det börjat reagera mer. Och nu vid vaccinationen i våras var det tydligt att hon ville bort och inte ville ha sprutan. Hon visade inget specifikt kring att vara hos veterinären, utan det var just när sprutan skulle tas, och när sprutan stacks skrek hon ordentligt.

Så, någon som har förslag på hur detta hanteras och tränas på bästa sätt?

En av mina hundar är lite känsligare/reagerar lätt - bland annat på smärta (dvs allmänt närmare till skrik om något gör lite ont, och försöka ta sig undan, än de två äldre hundarna jag har). Hon hängde med mycket till veterinären som valp (äldsta hunden cancerbehandlades) och tyckte allmänt att det var roligt, och även idag är problemet inte "att vara hos veterinären" - utan problemet är just sprutorna och sticken. Hon har nog alltid gnällt/gläfst lite (eller liknande) precis vid sticket, men ändå hanterat det okej - men efter att hon skadade en tass och behövde sederas några gånger förra året, så har hon efter det börjat reagera mer. Och nu vid vaccinationen i våras var det tydligt att hon ville bort och inte ville ha sprutan. Hon visade inget specifikt kring att vara hos veterinären, utan det var just när sprutan skulle tas, och när sprutan stacks skrek hon ordentligt.

Jag försöker alltid ha med mig mjukost på tub när vi ska vara hos veterinären. Eller mata med annat godis för att distrahera, om det funkar.

Mjukost eller slickmatta samt raka en ruta och ha på EMLA-salva en timme innan stick så känns det mindre. Samt öva på hantering/frivillig hantering. Många hundar skriker mindre när ägaren inte är med så det kan vara ett alternativ att personalen tar med hunden för vaccination/blodprov osv.

Mjukost eller slickmatta samt raka en ruta och ha på EMLA-salva en timme innan stick så känns det mindre. Samt öva på hantering/frivillig hantering. Många hundar skriker mindre när ägaren inte är med så det kan vara ett alternativ att personalen tar med hunden för vaccination/blodprov osv.
Om jag ska raka en ruta innan, var någonstans ska jag raka?

Min bråkar mycket mindre när jag inte är med. När vi lämnade in honom akut var han tydligen jättesnäll, när vi var på återbesök ett par månader tidigare tog det 3 pers + 2 tuber godis för att göra en snabb munkoll :bag:

Har aldrig haft problem ens med mina känsligare hundar. Kan ta och nypa lite i nackskinnet eller ett öra vid sticket för att avleda och de brukar inte ens märka av sprutan då.

Har aldrig haft problem ens med mina känsligare hundar. Kan ta och nypa lite i nackskinnet eller ett öra vid sticket för att avleda och de brukar inte ens märka av sprutan då.
Nej, känsliga hundar behöver ju inte vara känsliga för smärta - men just den här hunden verkar som sagt ha lätt för att reagera på saker som gör ont (kan t.ex. skrika till ordentligt om man borstar och det drar i pälsen på henne, och gläfser/skriker som sagt till vid själva sticket vid vaccination även med lite avledning), och jag skulle säga att hon lätt kommer ihåg smärta (fick t.ex. svårt för saker vid tänderna på henne efter att hon behövde operera bort en bruten valptand). Så hon är väl en hund som tydligt visar när hon tycker något gör ont (till skillnad från äldsta hunden, som nog gärna döljer om saker gör lite ont eller om hon mår lite dåligt), och som tydligt visar om hon tycker saker är otäcka eller läskiga. Sen släpper hon dock det normalt sett snabbt igen (till skillnad från mellanhunden, som inte har särskilt mycket avreaktioner).

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har haft en som skrek som en stucken gris bara en kvist nuddade honom oväntat. Sprutor var alltså ingen hit. Men jag tyckte det hjälpte att klia ganska hårt i öronen och allmänt hålla på och klia/gnugga honom i ansiktet för att distrahera. Och ta blodprov från bakbenen som var mindre känsliga. Mitt största bekymmer var att många veterinärer ryckte till om han skrek = oklart om han fick i sig hela dosen.

Jag är rätt säker på att min förra hund blev stucken i baklåret/bakbenet nånstans vid vaccinationer. Hon hade rätt kraftig spondylos och artros i nacken och skrek som en gris när hon skulle stickas där.

Blodprov från halsen tycker jag ofta funkar bäst på känsliga vovvar eftersom många inte tycker om att bli tagna på tassar. Man slipper stas runt ett ben och man kan få ut mycket blod på några sekunder. Mindre känsligt område helt enkelt.
Håller med, de absolut enklaste provtagningarna har varit när du tar i halsen! Förstår inte att fler inte gör det, istället för att behöva försöka sticka flera gånger i ett ben.

Jag har som tur var än så länge inte behövt ta något blodprov på just den hunden, men just den här sprut- och smärträdslan är ju en sak som jag har i huvudet för ifall hon skulle behöva ordentligare sjukvård - hur och om det kommer fungera. Jag vet ju hur många blodprov och liknande som äldsta hunden har fått genom åren, men hon är stencool med allt sådant :cautious:

Jag är rätt säker på att min förra hund blev stucken i baklåret/bakbenet nånstans vid vaccinationer. Hon hade rätt kraftig spondylos och artros i nacken och skrek som en gris när hon skulle stickas där.
Väldigt vanligt att vaccinera vid bakben eller framben i USA så det var säkert så man gjorde på din hund med som var känslig i nacken ☺️

Jag har som tur var än så länge inte behövt ta något blodprov på just den hunden, men just den här sprut- och smärträdslan är ju en sak som jag har i huvudet för ifall hon skulle behöva ordentligare sjukvård - hur och om det kommer fungera. Jag vet ju hur många blodprov och liknande som äldsta hunden har fått genom åren, men hon är stencool med allt sådant :cautious:
Det finns både ångestdämpande och stressreducerande mediciner att ge inför sådana besök så behöver det bli något större för din hund kan du alltid be om det i god tid innan.

Liknande trådar

• Allergiutredning
  • Hostande hund
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!
  • Lätt hälta på hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar