Stå lös i stallgången

Emuliiaa

Trådstartare
Hej!
Ni som har era hästar lösa i stallgången, hur gjorde ni när ni började ha dem lösa? man kan ju börja med att bara sätta fast dem i den ena linan men sen då?
Tacksam :D

Sv: Stå lös i stallgången

Jag brukade ha fast min i bara en lina eftersom hon var lite rädd att vara fast i båda då hon hade slitit sig en gång :angel: Men efter det å började jag sätta henne längst bak på stallgången med vägg/dörr bakom som är stängd och sen sätter jag ett grimskaft att hänga löst framför henne. Sen så var det bara att börja ha lös henne, hon stod stilla :)

Ha lite hö som hästen kan sysselsätta sig med.

Jag hade ett grimskaft hängandes över halsen på min häst, gav henne kommando på att stå still. Minsta lilla hon rörde sej (flyttade på hovarna) så korrigerade jag henne. Tog hon ett steg fram så backade jag henne det steget och gav nytt kommando. Men de absolut bästa är att hinna se "innan" dom rör sej, så behövs kanske bara att man harklar sej lite, eller lägger en hand på bringan, som stopp. Tillslut så står dom där, lugna å fina, när dom märker att de är lättare att stå stilla än att försöka gå sin väg, eftersom de ändå bara kommer en korrigering ;)

De viktigaste är nog att korrigera när dom gör fel (lungt å stilla, aldrig bli arg) och att berömma med jämna mellanrum när dom står stilla. Nån gång har jag struntat i korrigeringen (hon flyttade ju bara hoven nån cm!) De blev inte kul! Då fick jag backa träningen några steg å nästan börja om...

många hästar har det i sej dom står helt enkelt stilla.om det är så att hästen börgar gå runt går man bara tillbaka med den igen och så håller man på om och om igen men det kräver enormt tålamod:smirk: man kan även ge hö så dom har nått att göra:angel:

jag ställde han på gången och sa "stå still".. svårare än så var det inte

Jag har min pålle lös utanför stallet varje gång vi gör oss iordning. Han står nu för tiden utan grimma och grimskaft, men i början hade han det på sig. Jag gjorde så att jag lade grimskaftet framför fötterna på honom, och tog han ett steg åt något håll korrigerade jag tillbaka det så att han stod på samma sätt mot grimskaftet igen.

Idag står han som ett ljus. även om jag går in i stallet och hämtar hans saker.

En fråga - varför vill man att hästen absolut ska stå lös på stallgången eller utanför stallet?
Är bara nyfiken! =) Jag har alltid min häst uppbunden... å har inget behov av att ha honom lös heller så jag undrar bara lite varför ni så gärna vill ha dem lösa? Inte meningen att ni ska ta illa upp; jag är nyfiken i en strut!

Jag gör de lite som träning. Att hon ska va uppmärksam på mej, och att hon samtidigt får ett uppdrag, att just stå still. Jag tycker mej nästan se hur hon växer med uppgiften. Nästan så att hon vill säga: "titta va duktig jag är!"
Sen kan de va väldigt bra att hästen kan ett kommando för att stå stilla. Tycker det tillsammans med att hästen kan backa på kommando tillhör lite av en säkerhet/trygghet i hanteringen. Backen sitter så inpräntad i min donna att hon gör de utan att tänka efter, även om hon är stressad eller pressad, vilket anser jag, är mycket viktigt om de skulle hända nåt.

Men som sagt, jag lär nog mest min häst saker för att hon ska få jobba med huvudet lite extra!

Börjar att de ska stå kortare stunder, tex då man hämtar boste osv. Jag själv har samma kommando som när jag longerar, stanna kommandot!

Varför ska de ha mat i stallgången? Det fattar inte jag? Antingen binder man upp dom eller så står de lösa utan att de ska sysselsättas med något. De kan de göra i boxen eller i hagen, inte i stallgången då den ska kunna koncentrera sig för annat.

jag tränar mkt sånt med mina pållar efetson det känns som en säkerhets rej. om någon händer så ska man kunna släppa hästen å be den stanna utan att den springer iväg.som när en kompis ramlade av. jag kastade mej av min häst å sa STANNA sen gick jag till kompisen å hästen stog snällt å tittade på när jag grejade med min kompis.. tycker det är så skönta att ha de så. man är inte alltid i behöv vid att ha någon som håller om det skulle va nått.

En fråga - varför vill man att hästen absolut ska stå lös på stallgången eller utanför stallet?
Är bara nyfiken! =) Jag har alltid min häst uppbunden... å har inget behov av att ha honom lös heller så jag undrar bara lite varför ni så gärna vill ha dem lösa? Inte meningen att ni ska ta illa upp; jag är nyfiken i en strut!

För att det är praktiskt! Man kan "parkera" hästen utanför stallet om man glömt något eller på ridbanan när man tar fram bommar... Eller i spolspiltan där uppbindningsanordningen sitter på "fel" ställe. ;)

För mig handlar det inte om att jag vill ha hästen lös utan att jag vill att den ska kunna stå lös. mIn häst får inte gå in i boxen utan mitt medgivande, då kan jag låta oerfarna personer sadla och tränsa utan att hon går iväg ex. Jag ser det som säkerhetstänkande. Det är inte så att hon alltid står lös utan jag jobbar med det när jag har tid och kan hålla det på en säker nivå för att dels stärka ledarskapet och dels stärka säkerheten. Min syster kan ex hålla henne i grimmskaft eftersom hon inte behöver hållas kvar med fysisk styrka. Jag kräver inte att hon ska lyda minsta vink men jag tycker det underlättar om hon stannar utanför boxen och jag tar av grimman och gör en gest att hon kan gå in, hon rusar inte längre in i boxen som hon gjorde förr i tiden.

Nu har jag inte min häst lös på gången men min gamla sköthäst, en liten shettis, lärde sej snabbt vad det handlade om :) Jag började med att at grimma och grimskaft på och la grimskaftet över halsen på honom så att jag kunde ta tag i det om han gick iväg. Om han flyttade på sej flyttade jag tillbaka honom till dit jag ville att han skulle stå. Efter några gånger förstod han precis vad jag ville och stod som ett ljus även om jag alltid hade grimma på för säkerhets skull :D När jag tränade honom plockade jag bort allt han kunde skada sej på om jag 'kom loss' och stängde alla boxdörrar + stalldörrarna så han inte kunde komma ut. Anledningen till att min häst inte får stå lös är att det inte är säkert, det finns för mycket han kan göra sej illa på om han kommer lös och det går inte att plocka bort. När jag sköljer benen på honom står han däremot lös, på en inhängnad stallplan i direkt anslutning till hans hage, så jag brukar bara ha grimma på då.

Att jag gärna har min lös är för att jag väldigt sällan borstar inne då han dammar efter dagens lerbad, och därute finns inget att binda i. Det blev en nödvändighet helt enkelt. Att det sedan är lite kul att se folks miner när han är så "lydig" är en bonus :)

Hör väl till basics att den skall kunna göra sånt utan att gå i väg.

jag ställde han på gången och sa "stå still".. svårare än så var det inte

Typ lika va det med min tjej.. Har testat att rymma en gång.. Men då hade jag henne i longerlina. Jag höll längst ut då hon drog i full kareta runt stallknuten. Jag stog still och höll linan så hårt jag kunde. Tog tvärstopp för min tjej. Hon kom gensat lite skamset tillbaka o såg väldigt oskyldig ut.:smirk:

Gjorde ingen sak av det då jag ansåg att min poäng kom fram av att det tog stopp då hon drog..

Varför inte? Det är ju så bra träning. Min kan stå uppbunden och stå lös.
Jag an leda henne med och utan grimskaft/grimma. Jag tycker det är kanonbra träning på tillit och respekt.
Då hon rymmer kan jag gå ut o hämta henne utan några hjälpmedel.. Talar bara om för henne att följa mej tillbaka. Och det går hur bra som hellst.
Som då jag hämtade henne och den ponny jag hade på foder från grannens gård. Gick bara dit o talade om att hon skulle komma. Det va inget snack om det utan hon kom o strax därpå kom ponnyn.

Lika då jag har henne på sommarbete. Då har jag ingenstans att binda upp henne. Så jag har henne lös på gården där betet är oxh kan gå in i ladan o hemta sadel o annat. Jag vet att hon står still.

Tycker alla ska lära sina hästar det. Är bra i flera olika situationer.

Min fick först lära sig stå bunden, men det var lätt. Sedan lärde han sig stoppkommando och stilla kommando iom hanteringen och körningen och det tillämpades/tränades även på gången så klart.

Smiter han iväg (med vilje smiter, den lilla busen :D) så gör jag det obehagligt för honom och backar tillbaka honom (snirklig smal gång till boxarna) och han får beröm när han åter står på sin plats. När jag känner att han är på smithumör lämnar jag honom inte lika mkt och är noga med att han inet ståro ch funderar på att knalla iväg medan när han är lugn kan stå mkt längre.

För mig är det ren och skär grundhantering att kunna stanna och "parkera" sin häst i alla situationer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
473
Senast: animalasia
·
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
885
Senast: Emma-pemma
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 021
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka