Bukefalos 28 år!

Stå stilla?

S

slayer

Hur får man hästen att stå stilla i gången när man ryktar? hon går just nu åt alla håll...


Tacksam för svar


Mvh SLayer
 
Sv: Stå stilla?

Korrigera hästen hela tiden.
Hästen tar ett steg framåt-du backar hästen ett steg bakåt.
Hästen tar ett steg åt sidan-du ber hästen ta ett steg tillbaka till där den stod.
Det ska vara obehagligt och jobbigt att göra fel-behagligt och avslappnande att göra rätt.
Var hela tiden konsekvent, man kan inte släppa igenom en grej ena dan för att tokbestraffa andra dan!
Ett annat nyckelord är TIMING. Visa hästen DIREKT hur det ska vara-några sekunder försent och du har missat hela poängen!
Kanske strunta i ryktningen ibland för att istället jobba med detta i stallgången. Ha gärna hästen lös med ett grimskaft hängande från grimman så du snabbt kan korrigera. Tänk på att berömma och belöna mycket! Lycka till!
 
Sv: Stå stilla?

Hur får man hästen att stå stilla i gången när man ryktar? hon går just nu åt alla håll...


Tacksam för svar


Mvh SLayer

Mitt tips är att börja med att försäkra dig om att hon inte tycker det är obehagligt att bli ryktad! Gör hon likadant när du inte borstar? Om du är säker på att hon tycker om det så håller jag med förra svaret! Går hon framåt=backa tillbaka... När hon står stilla minsta sekund=MASSOR av beröm!
 
Sv: Stå stilla?

Jag la ut halmbalar runt min häst så han inte kunde röra sej så mycket, han hade inte mycket annat val än att stå still. Inget jag rekomenderar till mkt nervöst lagda hästar som skulle bli rädda om dom gick emot balen men det funkar jättebra på de allra flesta som jag tipsat om detta! Gör detta till hästen vant sej vid att stå still, för den kommer inse att det är mycket bekvämare att stå still och chilla än att stressa runt i kedjorna.
 
Sv: Stå stilla?

Oftast en träningsak, bruka gå bättre och bättre efter några gånger;)
 
Sv: Stå stilla?

Hur får man hästen att stå stilla i gången när man ryktar? hon går just nu åt alla håll...


Tacksam för svar


Mvh SLayer


Nu kommer folk hoppa på mig men jag tränar just nu min tvååring att stå uppbunden på gången och så länge hon inte verkar vara rädd på något sätt låter jag henne hålla på så länge hon inte försöker vis mig vem som bestämmer genom att huggas bitas eller sparkas. Om hon rör sig vill hon ju ha koll på läget och undrar vad det här är för underlig idé matte kommit på så ja brukar låta henne hållas för hon lugnar sig efter ett tag. Dock vet jag inte exakt hur mycket din häst rör sig men min lilla welsh mountain på två år kanske backar några steg ibland, flyttar sig åt sidan för att kunna titta bak, biter lite i repen. Hon vill undersöka situationen helt enkelt och det uppmuntrar jag såklart. För ju mer hon undersöker och kommer fram till att hon inte dör utav det så brukar det gå vägen och då dyker det inte upp onödiga problem i framtiden.
Samma i transporten, om hon trampar runt är det hennes problem, om jag håller på och dirigerar blir det ju bara värre oftast. Det finns ju en anledning till varför hästen gör som den gör och om den vill trampa runt och testa lite så visst får den göra det så länge den inte får panik eller så, då är den inte trygg nog inne i transporten. Så jobba med att hästen skall känna sig trygg i stallgången, tror det handlar mycket om det. Annars kanske det handlar om respekt och då är problemen djupare än så.
Stå bara korta stunder i början så han inte blir uttråkad, sen ökar du och ökar och får honom att tycka det är lite mysigt ändå med att stå där, någon som pysslar om honom. Som någon nämnde innan så kanske han tycker det är obehagligt att bli borstad och då måste man ju först och främst vänja dom vid det.
Jag är en sån som gärna vill få hästen att tänka, fundera över situationen. Om hästen trampar runt vill jag inte hålla på att dirigera allt för mycket, bättre att den får ta den tid den behöver för att acceptera situationen utan att någon lägger sig i. Iallafall min åsikt. Om hästen har panik är det en annan sak men då är den inte redo att stå på gången då fattas massvis av förarbete.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stå stilla?

Har samma problem med min häst. Borsta med rotborsen gör ingenting. Men så fort ryktborsen kommer fram blir hon grining. Hon går även fram och tillbaka på gången ofta, speciellt när det händer saker runt omkring.

Har försökt korrigera henne varje gång hon flyttade sig genom att flytta tillbaka. Höll på med det ett bra tag men det hjälpte inte. Det blev bara jobbigt för mig. Hon tjänade ju på det, för när jag korrigerade henne fick hon "positiv" uppmärksamhet för något negativt = jag slutade rykta.

Nu ignorerar jag att hon flyttar sig, eller säger åt henne att skärpa sig, det fungerar bättre.

Sedan använder jag den hårda borsten som hon gillar mest mer än ryktborsten. Jag vill ju att hon ska njuta av rykten, inte ogilla den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
917
Senast: BernT
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
640
Senast: Habina
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 315
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 022
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp