Stackars männen efter #metoo

Kring den famösa Kulturprofilen har vi ju hört om just nedtystade övergrepp. Visserligen kanske mest via kolumner i Expressen, och motsvarande, men ändå.

Själv känner jag igen sådant som tex @tanten skriver om i tråden. Dvs skalan från smärre kränkningar till tydliga övergrepp (om än inte våldtäkter), där man kanske inte har bokstavligen TYSTAT NER det hela, men VIFTAT BORT det. Bagatelliserat och normaliserat.
Så förtydliga jag diskuterar detta fenomen

"Stackarsmännen" yttranden efter metoo. Det som nämns i trådstarten. Inget annat fenomen.
 
Ja men jag menar helt självklart att när det pratas om kulturprofilen på jobbet så hurrar folk när han åker dit.

Jag har inte stött på fenomenet att folk som jag faktiskt pratar med, människa till människa, eller folk som jag hört prata i korridoren säger att det har varit fel att "hänga ut" honom. För det var ju helt rätt. (alltså han var ju inte "uthängd" med namn egentligen, alla bara visste vem det var och det när det var ganska säkert att han i alla fall var "kladdig" även enl akademin.)

Däremot har jag läst i kolumner i Expressen och dyl att det var fel att nämna andra profiler vid namn.

På jobbet var det också ett par äldre män som sa att nu får man väl ta i hand istället för att kramas höhö. Och det är ju kanske lite blekt, men det var män som verkligen inte kramade folk som inte ville bli kramade vid typ "hej" tillfällen.

Så jag har aldrig stött på fenomenet att jag personligen har haft tillfälle att som person reagera och säga någonting annat än jippiii! han åkte dit om meetoodebatten på en kafferast eller middag. Inget -det är synd om männen i meetoo bättre att kvinnor är tysta som jag personligen hört och kunnat protestera mot.

På ditt inlägg låter det lite som att du tror att jag är lite bakom och har missat att övergrepp brukar tystas ned?
Jag missförstod. Jag tror inte att du är lite bakom.

Och jag har väl ungefär samma erfarenhet. Snacket om att det pga metoo skulle vara synd om männen, har jag också bara sett i motsv Expressen, samt här på buke. Ingen annanstans.

För ungefär 20+ år sedan, tog en manlig kollega en gång upp att det är ett stort problem för män att kvinnor som ångrar att de har haft sex sen anmäler männen för våldtäkt. Jag har fortfarande inte förlåtit han som sa det, men det är nog enda gången jag hört det där vid direkt samtal.
 
Jag tycker att Virtanens artikel eller vad man ska kalla det var helt bedrövlig. Inte ett ord om det han anklagats för. Dessutom, att han fick publicera detta i en av tidningarna som själv skrev om hans våldtäktsanklagelser! Hur hycklande är inte det? Finns det verkligen ingen självkritik eller självrannsakan hos de här publicisterna eller är allt en jakt på klick och ökade annonsintäker?
 
Jag missförstod. Jag tror inte att du är lite bakom.

Och jag har väl ungefär samma erfarenhet. Snacket om att det pga metoo skulle vara synd om männen, har jag också bara sett i motsv Expressen, samt här på buke. Ingen annanstans.

För ungefär 20+ år sedan, tog en manlig kollega en gång upp att det är ett stort problem för män att kvinnor som ångrar att de har haft sex sen anmäler männen för våldtäkt. Jag har fortfarande inte förlåtit han som sa det, men det är nog enda gången jag hört det där vid direkt samtal.

Jag har ju faktiskt hört det IRL... och satte ner foten ganska ordentligt.
 
För ungefär 20+ år sedan, tog en manlig kollega en gång upp att det är ett stort problem för män att kvinnor som ångrar att de har haft sex sen anmäler männen för våldtäkt. Jag har fortfarande inte förlåtit han som sa det, men det är nog enda gången jag hört det där vid direkt samtal.
Jag känner en (kvinnlig) polis som uttryckt liknande. Hon baserade det på att:
1. Tjejerna har fått saker av mannen. Typ presenter.
2. Det är vanligt att tjejer drar tillbaka anmälan.

Jag blev skogstokig och höll på att kasta ut henne från mitt hem. Det är så jävla illa. Poliser som tar emot brottsoffer går med inställningen att många tjejer ljuger om övergreppen. För det vet ju alla, man kan ju inte ha blivit våldtagen om man också fått presenter av gärningsmannen?
Och om en anmälan dras tillbaka måste ju det betyda att den var falsk från början?

Nej fy fan. Så jävla illa.
 
Jag känner en (kvinnlig) polis som uttryckt liknande. Hon baserade det på att:
1. Tjejerna har fått saker av mannen. Typ presenter.
2. Det är vanligt att tjejer drar tillbaka anmälan.

Jag blev skogstokig och höll på att kasta ut henne från mitt hem. Det är så jävla illa. Poliser som tar emot brottsoffer går med inställningen att många tjejer ljuger om övergreppen. För det vet ju alla, man kan ju inte ha blivit våldtagen om man också fått presenter av gärningsmannen?
Och om en anmälan dras tillbaka måste ju det betyda att den var falsk från början?

Nej fy fan. Så jävla illa.

Exakt. Och sedan blir folk förvånade när kvinnor inte anmäler (och tom skuldbelägger dem för att de inte gör det). Gud så konstigt :meh:
 
Jag känner en (kvinnlig) polis som uttryckt liknande. Hon baserade det på att:
1. Tjejerna har fått saker av mannen. Typ presenter.
2. Det är vanligt att tjejer drar tillbaka anmälan.

Jag blev skogstokig och höll på att kasta ut henne från mitt hem. Det är så jävla illa. Poliser som tar emot brottsoffer går med inställningen att många tjejer ljuger om övergreppen. För det vet ju alla, man kan ju inte ha blivit våldtagen om man också fått presenter av gärningsmannen?
Och om en anmälan dras tillbaka måste ju det betyda att den var falsk från början?

Nej fy fan. Så jävla illa.

Va?! Fattar ingenting, menade hon att man inte kan bli våldtagen av en man som gett en presenter? Fattar nada.
 
Jag blir ocksa trott pa hur manga tillsynes vettiga man vagrar ta till sig ett kvinnligt perspektiv, och faktiskt lyssna och tro pa deras erfarenheter.

Ett valigt simpelt exempel - haromkvallen var jag i taxi (uber) pa vag hem ganska sent pa kvallen (efter 11). Det var en mandag och jag var spiknykter. Kallpratar lite med taxichafforen, nar han sen fragar om jag ar pa vag hem till make och barn, pa ett sadar klassiskt oskyldigt satt.
Jag insag ju direkt vad han sysslade med, men pallde inte vara den kalla bitchen som satter ner foten utan svarade att jag inte var gift, varpa han fortsatter utfragningen och bland annat fragar om jag gar ut o dansar pa klubbar och aktivt letar efter en make.

Alla tjejer jag snackat med tycker det ar helt otroligt over gransen, medans ett antal killar/man mest menar att det inte ar sa farligt, det ar svart att bjuda ut tjejer, och kanske borde jag bara en ring?
HA. Som tur vad var uber pa min sida sedan jag anmalt handelsen.

Men ja, oviljan att vilja ta in och erkanna nagon annans perspektiv som jag upplever fran manga man ar.. frustrerande.
 
Snacket om att det pga metoo skulle vara synd om männen, har jag också bara sett i motsv Expressen, samt här på buke. Ingen annanstans.

Seriöst? Det har ju varit en JÄTTEDEBATT om ”uthängningen” av män. Överallt. Virtanen fick ett helt Uppdrag granskning. Metoo har varit/är utsatt för en kraftig backlash som fokuserat på namnpubliceringar av hur många är de, tre män?

Klippet jag länkade till innan kom till efter Trumps uttalande på en presskonferens om Kavanaugh: It is very scary times for young men in America.
 
Vad menar du med "utan att ha tillräckligt på fötter"?

Är det att kvinnan hittat på ? eller att mannen är skyldig men sett till att inga vittnen finns?

Självklart om du menar kvinnan hittat på allt och går ut med det, synnerligen beklämmande för mannen om hon i det förstör hans o hans familjs liv.

Är det sant så hoppas jag det anmäls och kommer fram även till familjen hur synd det än blir om den.
Är det så svårt att förstå? Att inte ha tillräckligt på fötterna betyder inte att man ljuger, det betyder bara att man inta kan styrka sin sak. Ta exempelvis och su hur många av dem som schavotterat i media, hur många av dem har fällts i en domstol? hittills en i Sverige tror jag. Men om man känner sig förorättad, så är ju det digitala forumet perfekt, inga krav på saklighet, inga krav på bevis och lyckas man dra igång ett drev så blir ju resultatet nästan värre än om den man anklagar blir fälld i en domstol.
 
Jag missförstod. Jag tror inte att du är lite bakom.

Och jag har väl ungefär samma erfarenhet. Snacket om att det pga metoo skulle vara synd om männen, har jag också bara sett i motsv Expressen, samt här på buke. Ingen annanstans.

För ungefär 20+ år sedan, tog en manlig kollega en gång upp att det är ett stort problem för män att kvinnor som ångrar att de har haft sex sen anmäler männen för våldtäkt. Jag har fortfarande inte förlåtit han som sa det, men det är nog enda gången jag hört det där vid direkt samtal.
När jag själv, för många år sedan, blev utsatt för en våldtäkt, sa den lokala polischefen till mig bara några timmar efter "händelsen" att jag ju -Måste förstå att där finns kvinnor som hittar på sånt här och gör falska anmälningar. Detta efter att jag kastat mig från balkongen på andra våningen, i mörkret mitt i natten, för att undkomma.

Senare, samma natt (som jag tillbringade på sjukhuset) hörde jag två kvinnliga sjuksköterskor och en manlig samtala i rummet intill. Den manliga utbrast nåt i stil med att -Jamen, jahaaa, hon hade släppt in honom (en gammal skolkompis...) i sin lägenhet, men DÅ får hon ju skylla sig SJÄLV!
 
[
Seriöst? Det har ju varit en JÄTTEDEBATT om ”uthängningen” av män. Överallt. Virtanen fick ett helt Uppdrag granskning. Metoo har varit/är utsatt för en kraftig backlash som fokuserat på namnpubliceringar av hur många är de, tre män?

Klippet jag länkade till innan kom till efter Trumps uttalande på en presskonferens om Kavanaugh: It is very scary times for young men in America.
Det räknar jag till "motsv Expressen". Dvs massmedia. Pratet om frågan kring mig, tex på jobbet, låter dels betydligt lågmäldare, dels betydligt mindre.

Jag TRÄFFAR ingen som ömkar över Virtanen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 623
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 112
Senast: Pratsch
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 594
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp