Stad eller land BVC?

AgentCarter

Trådstartare
Jag bor utanför en lite större stad och valde att gå på en MVC som jag egentligen inte tillhör (trivdes verkligen inte på den andra!).
Detta gjorde varken till eller från på körsträckan för mig till MVC då de båda ligger inne i stan.

Fick reda på senare att det finns en MVC/BVC i den lilla orten bredvid oss (samma kommun som de andra två, samma här att det är lika långt att åka)

Låt oss kalla den MVCn jag går på för G, den jag valde bort för K och den lilla på landet för M.

Jag är nöjd med hjälpen jag har fått från G, de har bra rykte och duktiga läkare. Tycker vi har en trevlig barnmorska dessutom.
MEN de gör inga hembesök när bebisen just har kommit utan då så ska vi åka till dem, leta parkering, gå igenom halva stan för att komma till BVC...
Och förutom det praktiska så tänker jag direkt på hur mycket virus det florerar på en vårdcentral, känner verkligen inte för att ta dit bebisen det första jag gör!

Nu är det så enkelt att jag kan byta BVC tur nog, antingen till K eller M.
K har jag redan som sagt valt bort en gång och känner inte för att börja gå hos dem. Även om vi i bygden egentligen tillhör K väljer de flesta att gå till M då det var dit vi tillhörde innan.
Dessutom så går inte K heller hembesök vad jag har förstått av den informationen jag har fått.

Däremot så ska M göra hembesök! Och det är en liten BVC (med parkering just utanför...) som de flesta som har barn härifrån går på. Inte direkt för att jag känner dem men antar att vi kommer få en hel del att göra med varandra i framtiden. Sambon däremot känner de flesta som ska ha barn nu och tycker det är trevligt folk.
I föräldragruppen som vi har nu bor alla andra inne i stan och är alla en hel del äldre än mig, de som går i M är alla runt samma ålder som jag och sambon.

M har gott rykte, både som BVC och VC.

Just nu känns det som om jag kommer att välja att gå på BVC till M, bara för att det känns så smidigt. Men tänker jag helt fel då?
 
Sv: Stad eller land BVC?

Jo, känner att det är väldigt viktigt att gå på ett ställe man trivs och även fast det är trevligt folk i min föräldragrupp så är det inga som vi kommer träffa senare då det finns dagis och skola här.

Men jag ska ringa M och se om de vill ha oss!
 
Sv: Stad eller land BVC?

M låter ju trevligt och bra, men det är ju i slutänden ni som väljer om ni nu har möjlighet att välja.

Men jag förstår inte riktigt varför du hänger upp dig så mycket på om det görs hembesök. Är det vanligt att BVC gör hembesök för att man inte ska behöva åka dit? Min enda erfarenhet är att BVC gör ett hembesök när bebisen är ganska nyfödd för att kolla av hemmiljön eller vad det nu är och att man måste låta dem komma för annars drar de igång en större process. Då har det ju rört sig om ett hembesök per barn och alla andra kontroller har ändå gjorts på BVC.
 
Sv: Stad eller land BVC?

Jo, det är bara ett hembesök vad jag har förstått :) Men jag känner lite att en BVC som inte ens kan lägga ned tid på att åka till sina vårdtagare kanske inte är så mycket att ha?
Sen vill jag gärna att de kommer och tittar på vår hemmiljö så den är ok, är första barnet så är lagom nojig ;)

Jag tycker heller inte det känns bra att ta med mig en nyfödd till en vårdcentral det första jag gör med tanke på smittorisk (ja, nojig jag vet... Har jobbat i vården). Vill också inte bli "tvingad" ut ur huset innan jag känner mig redo för det, vill få landa hemma och lära mig barnet.

Men M känns bäst, ska ringa dem imorgon och se om de har tid för oss :)
 
Sv: Stad eller land BVC?

Fast de kollar inte hemmiljön på det sättet... De kollar ju så att ni inte är helt galna eller missbrukare eller liknande ;)
Första veckan som man är hemma från bb så ska det göras hembesök, redan andra veckan ska du åka till BVC för vägning o mätning. Detta är standard förfarande om allt är som det ska.
 
Sv: Stad eller land BVC?

Fast de kollar inte hemmiljön på det sättet... De kollar ju så att ni inte är helt galna eller missbrukare eller liknande ;)
Första veckan som man är hemma från bb så ska det göras hembesök, redan andra veckan ska du åka till BVC för vägning o mätning. Detta är standard förfarande om allt är som det ska.

Ja, det var ungefär det jag ville få fram. Att koll av hemmiljön var ju inte så omfattande. Jag minns att sköterskan ville se hur skötbordet såg ut bara för att säga att vi alltid skulle ha en hand på bebisen. Andra säkerhetsaspekter togs upp senare så att informationen passade barnets ålder. Just det där hembesöket är nog TS ganska ensam om att uppskatta ;). Jag vill minnas att både jag och mina vänner har stirrat upp oss om det och städat som galningar för att allt ska vara perfekt ;).
Men sen gick vi ju till BVC väldigt ofta i början och det var ju på en vårdcentral och mitt i vintern, men det gick bra det också.
 
Sv: Stad eller land BVC?

Nej det där stämmer absolut inte, vad löjligt rent ut sagt. Hembesök, om sådant erbjuds, är en service så föräldrarna ska slippa ta sig till bvc den allta första gången. Jag tyckte det var jätteskönt att vi fick ett hembesök så att vi kunde sitta ner i lugn och ro och prata och bvc-sköterskankollade varken skötbord eller dammtussar. Jag tycker snarare det låter osunt att städa som en galning för att man får besök istället för att vara med sin nåhra dagar gamla bebis.
 
Sv: Stad eller land BVC?

Om det hade lagts fram på ett så pass positivt sätt hade det nog sett annorlunda ut. Om jag inte missminner mig hanni nte sköterskan göra hembesök innan det var dags för första kontrollen så vi började med besök på BVC. I den informationen vi fått står det i lite andra ordalag att man måste acceptera att sköterskan ska göra hembesök annars kopplas socialen in för att de ska tvinga sig på ett hembesök. Om man får det serverat på det sättet är det inte något som känns positivt och som ett bra erbjudande utan att det är väldigt kontrollerande. Vi var just i färd med att flytta i samband med hembesöket så vi hade snarare lagt en massa tid på att packa...
Med andra barnet hade vi hemsjukvård en ganska lång tid för att slippa ligga på avdelning, men när det var dags att skrivas över på BVC kom sköterskan hem till oss.
 
Sv: Stad eller land BVC?

Men fy vad otrevligt. Hos oss (Stockholm) får vi info om att hembesök är helt frivillgt, att det är en service till föräldrarna och inget annat.

Jag måste dock säga att jag tycker det låter mycket märkligt med tanke på att mvc som bvc är helt frivilligt.
 
Sv: Stad eller land BVC?

Ja, jag tycker också att det är väldigt märkligt att det kan vara så olika, men så är det här. Hembesöket är obligatoriskt som jag uppfattat det sen är ju mycket annat av vården frivillig.

Det var kanske därför mitt första svar till TS lät lite märkligt eftersom jag trodde att det fungerade likadant överallt, men om det är så att man kan få bara hembesök istället för att behöva gå till vårdcentralen låter ju det väldigt bra och bekvämt. Och som jag tänkte så gör ju inte ett hembesök varken från eller till då man gör ganska många kontroller i början och därför hamnar på vårdcentralen mest hela tiden.

Men då förstår jag lite mer att det kan se olika ut och om jag fick välja utifrån det jag nu lärt mig hade jag tyckt det var jättebra att kunna få hembesök för de kontroller som ska göras. Jag hoppas att TS väljer det som känns bäst och kommer att trivas bra med sin BVC.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
753
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 013
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 934
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp