Stad vs landsbygd

Sv: Stad vs landsbygd

När jag är ute och kör bil hemikring byn så tittar jag alltid på mötande bilars regnr och den som kör för att se om det någon jag ska hälsa på. Som uppvuxen på landsbygden är sitter det liksom i ryggraden. Började fundera sist jag var till stan att det fungerar inte så bra att titta på alla mötande bilar där. Hur gör ni som är uppfödda i stan, ser ni öht mötande chaufförer?

Titta på reg? Jag hälsar på alla jag möter på småvägarna häromkring, varken jag sett dem förr eller inte (för säkerhets skull om inte annat, jag är rutten på att känna igen folk)! Till viss del är man ju så illa "tvungen" eftersom det är vägar som man inte kan mötas på, så en av oss har ju behövt stanna för att släppa förbi den andra. Då hejar man och tackar å allra ödmjukaste. Vi har ett företag som genererar en del trafik, och här i bygden tenderar man att gå under epitetet "turist" om man inte hejar när man blir framsläppt eller förvånat tveksamt hejar tillbaka... :D

Nej, i stan (Göteborg är min enda erfarenhet) håller man inte ögonkontakt några med-/mottrafikanter mer än som kortast i trafiksituationer där man behöver avläsa någon annans avsikt. Som nyinflyttad lantlolla fick jag snabbt lära mig att man inte hälsar hövligt på någon man möter på gångvägen om man inte känner den/denna. Vilket jag fortfarande tycker känns helknepigt. Ok på avenyn, man möter fem personer per meter, klart det inte finns minsta rimliga chans att hälsa. Men två mötande personer ensamma på en gångväg och de ska gå förbi varandra och låtsas att den andre inte finns - om man nu inte råkar få ögonkontakt då man kan hälsa mycket återhållet? :confused: Det är måhända inte oartigt eftersom kulturen är sådan, men vad gör det för människor som bor i stan och som kanske lever rätt ensamma i övrigt? :(

Å andra sidan var det faktiskt flera (äldre) som blev väldigt glada, och uttryckte det, för att jag såg dem, tog ögonkontakt och hälsade när vi möttes. :) Men jag blev stabo jag också så småningom, och så fort jag kommer in till stan kommer jag tillbaka till det.
 
Sv: Stad vs landsbygd

De flesta jag känner innanför tullarna i Stockholm har inte bil. Och har de (ett fåtal) eventuellt bil så står den i ett garage någonstans alternativt är parkerad ute något kvarter bort, så det är svårt att ha koll på vem som kör vad. Självklart hälsar jag på mina grannar och de jag lärt känna som har sina butiker runt om, men det sker så gott som alltid utan bilen inblandad.

På landet hälsas det på allt och alla på de mindre vägarna.

I förorterna bor mina bekanta så spridda från norr till söder, så chansen att möta en bil bland alla bilar där jag känner någon är minimal.

/V
 
Sv: Stad vs landsbygd

I stan hälsar jag inte på någon, om jag inte känner den förstås. Känner jag någon så tutar jag gärna och vinkar frenetiskt oavsett ifall de sitter i en bil eller går på trottoaren! :D

På landet hälsar jag på alla. Men det är en helt annan jargong där också. Och bilarna kör inte lika fort så man hinner se mer av trafikanten.
 
Sv: Stad vs landsbygd

Som nyinflyttad lantlolla fick jag snabbt lära mig att man inte hälsar hövligt på någon man möter på gångvägen om man inte känner den/denna. Vilket jag fortfarande tycker känns helknepigt.

För mig var det precis tvärtom när jag kom ut på landet. Att hälsa på okända människor fanns inte i sinnevärlden.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 580
Senast: Kraxa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 578
Senast: Sesca
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp