Stadigare form?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Alpin87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 907
A

Alpin87

Min häst har en benägenhet att aldrig vara still med huvudet. Alltså upp och ner, helt plötsligt drar han upp huvudet så jag undrar hur och var jag ska träna så att formen blir stadigare.

har ungefär samma med min unghäst, men kan ju inte kräva så mkt där heller.
man måste trixa lite för att få honom i form, det är inte bara att åka häst direkt, väldigt mkt att man måste göra precis rätt med drivningen osv ;).
sen när han söker sig ner och går i form då räcker det intve att vara stadig och försöka visa att det är rätt,
för då slutar han direkt.
:crazy:

vill oxå ha lite tips

ja, det där visste jag redan, tack så mycket ändå!

visst kan det va svårt :crazy:

En häst som slår med huvudet rids med fördel mer framåt i en lägre form. :)
På yngre hästar är det ofta så att styrkan fattas därav kan huvudet slå upp :)

Fast han slår inte upp huvudet direkt, han tar bara inte riktigt stöd på betten, bara först efter trekvart kanske och då kan hn gå lågt bara (vilket då är bra) men jag vill nå resultat fortfare helst.

Man måste också vara lite snabb med hjälperna, lära sig parera snabbt, innan det går åt skogen :crazy: och som sagts, driva framåt, ha som regel att inte dra bakåt, utan gå hellre in på en volt om det går lite för snabbt. Försök ha en stadig inramad yttersida och led med inner. Och var noga med att släppa efter så fort den söker sig neråt, Lycka till :D!
Mvh. Matten

Vad gör man när hästen inte vill gå i lägre form? :crazy:
Eller, mer korrekt, jag lyckas inte få honom att gå där, inte mer än väldigt korta stunder i taget.

att han inte går där längre stunder kan ju bero på att han inte orkar.Lösgörade rörelser..forma ,ställ, skänkelvikning och liknade.Och även i sin ridning kontrollera sin hand så att man inte stumnar i den..Och även uppmuntra hästen att gå kvar i den form när den väl är där genom att ge eftergift.Och att man inte glömmer att driva ..Även den pigga hästen behöver drivas fram mot handen.

*luddigt beskrivet då jag sovit dåligt i natt* :crazy:

Östergötland !!Det finns väl ett par stycken bra där har jag för mig :)Kolla på Svenskaridsportsförbundets hemsida där hittar du utbildade tränare från hela landet :)

tyvärr är det nog så som många har sagt, det går inte fort.

Det är styrkan som din häst saknar. Har själv en unghäst som "jojjar" med huvudet, dvs går i form en sekund och sen tar upp huvudet. Mycket av detta berodde på min sits, efter ett byte av sadel och fler omväxlande rörelser. Rid på volt, på 8-volt, ställ utåt, ställ innåt, tempoväxlingar med mera börjar nu den hästen att söka ett stadigt stöd i handen.

Jäkta inte.

jo det gäller att ge rätt hjälper i rätt sekund :crazy:.
jag släpper blir stadigare och still i handen (inte för att jag rör mkt med handen när jag ska ha honom i form men ändå).
men när jag släpper så vips åker huvudet upp igen. försöker att släppa bara lite och då funkar det ibland.

ja, det e det som e det svåra. han var bättre förut när jag tävlade o så i dressyr så blev ju träningen annorlunda.

för att han ska gå bra krävs ridhusridning 7 dagar i veckan :crazy:

det gillar ju varken han eller jag :smirk:

Det behövs väl inte bara ridhusridning. Du kan ju lika gärna bygga upp hästen utomhus?

När jag för ngr veckor sedan började rida för min nya tränare så begärde vi endast att pållen skulle söka sig ner en gång o då bröt vi av o gjorde annat.
Nu begär vi att hon ska behålla formen lite längre, det gör hon ngr meter o sen åker huvudet upp, då får man forsätta att driva med sätet o få henne i form igen.
Detta har tagit c.2månader o då har jag kämpat massa själv.
Det tar tid men det är roligt när man ser resultat.

Min ridlärare säger att man kan se på huvudet om hästen trampar rätt med bakbenen. Be din tränare eller någon titta om hästen trampar rätt.

Är hästen förressten rak när du rider eller vill hon/han böja åt något speciellt håll?

Min häst blir lite vinglig med huvudet ibland och det beror på att hon gärna puttar ut ena bakbenet för att hon vill böja åt höger (som är hennes starka varv) I ridhuset när jag rider mot spegeln ser man att hästen inte går spikrakt och då får jag vara tydlig med mina skänklar och trycka henne så hon går rakt, då händer det genast något med formen. Hon går stadigare och vinglar inte med huvudet eftersom bakbenen går rätt.

En annan fundering:
är det förressten nån annan som ridit din häst som har hårda händer? endel hästar drar huvudet upp och ner för att slippa att det ska göra ont i munnen och få fri tygel.

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
520
Senast: iliedtoday
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt vetekli till min häst. Det fanns bara i pellets form. Jag har försökt få fram hur man utfodrar detta men får delsvärre...
Svar
3
· Visningar
284
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka