Städa jämställt?

Nog tror jag att många män läser Expressen och andra tidningar.

Att ta sig in på och vara närvarande i onlineutrymmen som är mansdominerade är vi allt fler som gör. Demografin på sweddit har ändrats kraftigt senaste två åren och det märks i trådarna - och det är många trådar om familjelivsfrågor. Det är faktiskt otroligt viktigt eftersom en halv miljon svenskar/svenskintresserade går in och läser där. Och där finns det faktiskt många män (antagligen millenials) som pratar på ett upplyst och ansvarstagande sätt - men dom var tysta för två år sen. Ser man exempelvis 2000 uppröster på ett inlägg som förklarar varför Andrew Tate är en idiot så kan det påverka en hel del personer, som slipper trilla ner i altright-träsket. Positivt grupptryck.

Förr eller senare kanske vi orkar ta oss an Flashback också 😅.
Tänkte de hoppade över alla kolumner som hette Nisse flyttar in och barn osv :) kanske lite fördomsfullt.

Alltså inte alla män såklart utan de som är mer av problemet.
 
Men där är ju ett exempel på en grej som har ökat väldigt mycket på senare år. Normen gällande aktiviteter ett barn ska ha och mängden tid som varje aktivitet har. Det är självklart bra och trevligt på många sätt och vis, men det är mer än tidigare.

Ja, absolut, och har fortfarande ingenting alls med diskussionen ”män som inte tar ansvar hemma” att göra. Hade bördan varit delad på mitten kanske mer aktiviteter och nissedörrar inte varit ett problem alls.
 
Ja, absolut, och har fortfarande ingenting alls med diskussionen ”män som inte tar ansvar hemma” att göra. Hade bördan varit delad på mitten kanske mer aktiviteter och nissedörrar inte varit ett problem alls.
Jag tänkte också så, om bara fler män får sina arslen ur vagnen och bidrar rimligt så kan vi ju höja ambitionerna rejält i familjerna innan någon behöver slå i kapacitetstaket. Först när vi har en rimlig fördelning, är det meningsfullt att ta itu med vad som måste ingå om kapaciteten ändå känns utmanad.
 
Nu blir det lite OT sett till trådstarten men läste denna artikel idag gällande att kvinnor även ofta "tvingas" projektleda vid dejtande. Som jag kände igen mig! :arghh: Så så sällan när jag dejtar att manen jag dejtar kommer med förslag på vad vi ska göra. Ofta är det "vi gör det du vill", "det spelar ingen roll" osv. En anledning varför jag har pausat mitt dejtande just nu. Kom med initiativ för sjutton!
https://www.dn.se/sverige/nora-adin...aktar-kvinnor-varfor-ska-jag-projektleda-dem/
 
Nu blir det lite OT sett till trådstarten men läste denna artikel idag gällande att kvinnor även ofta "tvingas" projektleda vid dejtande. Som jag kände igen mig! :arghh: Så så sällan när jag dejtar att manen jag dejtar kommer med förslag på vad vi ska göra. Ofta är det "vi gör det du vill", "det spelar ingen roll" osv. En anledning varför jag har pausat mitt dejtande just nu. Kom med initiativ för sjutton!
https://www.dn.se/sverige/nora-adin...aktar-kvinnor-varfor-ska-jag-projektleda-dem/
Låst artikel, så jag kan inte läsa :/ Men vad var det för "radikalt beslut" som personen hade fattat? Att vägra projektleda män?
 
Låst artikel, så jag kan inte läsa :/ Men vad var det för "radikalt beslut" som personen hade fattat? Att vägra projektleda män?
Ah vad synd! Exakt, vilket eg inte bör anses vara ett radikalt beslut. Artikelförfattaren avslutar artikel med följande ord:
"Inför 2023 håller jag kvar vid mitt gamla löfte. Projektledarrollen har jag packat ner i en flyttlåda tillsammans med mina vinterkläder och låst in i källaren. Det får vara nog med både kyla och män utan planeringsförmåga för min del."
 
Jag förstår inte vem i tråden som hatat på någon annan för att man väljer bort vissa saker som familj? Det känns som att vi pratar om olika saker, eller på olika nivåer.
Jag relaterar kanske mest i allmänhet till vad man kan läsa i olika trådar om hur olika har det i hem och hus och med hämtningar och lämningar på fsk osv
 
Låst artikel, så jag kan inte läsa :/ Men vad var det för "radikalt beslut" som personen hade fattat? Att vägra projektleda män?
Hon verkar vägra projektleda dejter. Dvs om hon varje gång det dejtas måste bestämma och boka allt så ställer hon in istället. Eller att hon lämnar halva planeringen till honom och om han inte planerar så blir de delarna inte gjort och det inte blir en dejt sannolikt. Det radikala beslutet verkar då vara att hon inte kommer iväg på dejter med män längre.

Hon verkar vilja att när man dejtar så bidrar båda med planeringen så som när man träffar en väninna. Men hon har också många exempel på andra länder där männen bokar allting i dejtandet och betalar på vägen ut. Det blir lite dubbelt men jag tror hon menar på att uppenbarligen så finns förmågan hos män i allmänhet så därför borde svenska män i alla fall kunna vara med i planeringen.

Hon skriver med utgångspunkt i att hon dejtat flera män där de aldrig föreslår någonting eller bokar någonting utan hon måste säga vad för slags dejt, var, boka, ta med picknicken osv. (det stämmer inte helt med mina erfarenheter som kanske inte är så extensiva och ganska så daterade men det kan ju även vara ett nytt fenomen. När jag fikat med en man har det varit ungefär liknande typ av planering som med väninna, det kallades då inte dejting. Men jag tror dating också kan vara en mer romantisk setup än "fikapåstanförattseommangillarnågon" som enbart kräver ett "skavisesdådär" utan är mer romantik och kanske flera män samtidigt för att jämföra. (för att inte sätta egna erfarenheter i ett bättre ljus. Utan de kan ha varit lika usla, bara att förmågan inte utmanades.))
 
Senast ändrad:
Hon verkar vägra projektleda dejter. Dvs om hon varje gång det dejtas måste bestämma och boka allt så ställer hon in istället. Eller att hon lämnar halva planeringen till honom och om han inte planerar så blir de delarna inte gjort och det inte blir en dejt sannolikt. Det radikala beslutet verkar då vara att hon inte kommer iväg på dejter med män längre.

Hon verkar vilja att när man dejtar så bidrar båda med planeringen så som när man träffar en väninna. Men hon har också många exempel på andra länder där männen bokar allting i dejtandet och betalar på vägen ut. Det blir lite dubbelt men jag tror hon menar på att uppenbarligen så finns förmågan hos män i allmänhet så därför borde svenska män i alla fall kunna vara med i planeringen.

Hon skriver med utgångspunkt i att hon dejtat flera män där de aldrig föreslår någonting eller bokar någonting utan hon måste säga vad för slags dejt, var, boka, ta med picknicken osv. (det stämmer inte helt med mina erfarenheter som kanske inte är så extensiva och ganska så daterade men det kan ju även vara ett nytt fenomen. När jag fikat med en man har det varit ungefär liknande typ av planering som med väninna, det kallades då inte dejting. Men jag tror dating också kan vara en mer romantisk setup än "fikapåstanförattseommangillarnågon" som enbart kräver ett "skavisesdådär" utan är mer romantik och kanske flera män samtidigt för att jämföra. (för att inte sätta egna erfarenheter i ett bättre ljus. Utan de kan ha varit lika usla, bara att förmågan inte utmanades.))
(oh btw läste den för någon dag sedan så ursäkta ev misstag)
 
Men hur är det att likställa med hat, att läsa hur andra gör i sin vardag?
Det är nog en ungdomsterm jag inte behärskar helt men använde, "hata på" skrev jag, dvs skriva negativt om, gnälla på i skrift, inte en känsla i en person utan något skrivet i en kommentar. Det är inte samma som hatar eller hat. Typ sluta hata på Justin Biebers kläder.
 
Det är nog en ungdomsterm jag inte behärskar helt men använde, "hata på" skrev jag, dvs skriva negativt om, gnälla på i skrift, inte en känsla i en person utan något skrivet i en kommentar. Det är inte samma som hatar eller hat. Typ sluta hata på Justin Biebers kläder.

Ok.
 
Nu är jag så irriterad!
Tog upp att jag vill inte bo med någon och fastna i ett förhållande där det blir jag som städar för att hålla ordning.

Vad tror ni responsen blev?
Jo att han kan absolut städa men jag är citat: ”alltid så sugen på att städa.
Och dessutom finns det viktigare saker att lägga tiden på.”

Fi fan vad arg jag blir. Kommer bo själv hela livet vägrar städa nån annans skit nu är det nog :rage:
 
Nu är jag så irriterad!
Tog upp att jag vill inte bo med någon och fastna i ett förhållande där det blir jag som städar för att hålla ordning.

Vad tror ni responsen blev?
Jo att han kan absolut städa men jag är citat: ”alltid så sugen på att städa.
Och dessutom finns det viktigare saker att lägga tiden på.”

Fi fan vad arg jag blir. Kommer bo själv hela livet vägrar städa nån annans skit nu är det nog :rage:
Trist svar… hur vet han att du är sugen på att städa? Särskilt när du precis sagt det ovan.

Däremot håller jag med om att det finns mycket viktigare saker att lägga tiden på om den nivå man kommit överens om för sitt gemensamma boende är uppnådd. Det är svårt om man har olika målbilder med det, så då tänker jag att man måste reda ut det och sedan hjälpas åt att leva upp till det man kommit överens om.
 
Trist svar… hur vet han att du är sugen på att städa? Särskilt när du precis sagt det ovan.

Däremot håller jag med om att det finns mycket viktigare saker att lägga tiden på om den nivå man kommit överens om för sitt gemensamma boende är uppnådd. Det är svårt om man har olika målbilder med det, så då tänker jag att man måste reda ut det och sedan hjälpas åt att leva upp till det man kommit överens om.
Ja håller med att det är trist svar.
Orkade inte prata längre. Nu kom detta. Ja men ok.
 

Bifogade filer

  • B0B2C16E-EF5B-4392-B077-1B41764AF991.png
    B0B2C16E-EF5B-4392-B077-1B41764AF991.png
    68,9 KB · Visningar: 120
Ja håller med att det är trist svar.
Orkade inte prata längre. Nu kom detta. Ja men ok.
Nä, det är för han vet att på jobbet måste han göra det själv....
Det är ju precissamma sak hemma, du spar både tid och frustration med att hålla ordning hemma! Fråga hur det kommer sig attthan inte tycker att han sparar tid genom att hålla ordning som på jobbet?
 
Ja håller med att det är trist svar.
Orkade inte prata längre. Nu kom detta. Ja men ok.
Nu har jag ingen aning om hur stökigt han har det och hur rent du önskar ha det, men jag tycker du ska sluta städa så han får leva i sin oordning. Om du tycker det är jobbigt att vara i hans oordning så sluta vara hos honom. Jag blir lite upprörd av ”du är personligheten…” men jag är också väldigt känslig för när andra personer ska förklara hur jag är och gärna som att det är en negativ grej fast det är minst lika dåligt att vara den andra, så kan läsa in mer i det än kanske är nödvändigt.
 
Ja håller med att det är trist svar.
Orkade inte prata längre. Nu kom detta. Ja men ok.
Undrar i all välmening så att det inte får tråkiga konsekvenser, men är din partner okej med att du screenshottar hans sms och lägger upp på forum när ni har konflikter? Jag förstår att du är upprörd och du har all rätt att skapa trådar och ta emot stöd, så det är inte det jag på nåt vis missunnar dig!
 
Undrar i all välmening så att det inte får tråkiga konsekvenser, men är din partner okej med att du screenshottar hans sms och lägger upp på forum när ni har konflikter? Jag förstår att du är upprörd och du har all rätt att skapa trådar och ta emot stöd, så det är inte det jag på nåt vis missunnar dig!
Han vet gudskelov inte att jag håller till här på Bukefalos. Annars hade jag inte kunnat skriva så mycket här
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 024
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp