Städning! Dammsugare/dammgrej, medel osv...

Nej precis, lukten kommer ju om dammsugarpåsen inte blivit tömd på länge inte för att dammsugaren är dålig.
Jag byter påse rätt ofta och även hepa-filtret, det minimerar lukt.

Det är ju just det, jag använder inte dammsugaren ofta (läst typ 2-3 ggr om året) då blir det ju inte att man byter påse ofta heller... Därav dålig lukt. Och att jag verkligen bara använder den när jag måste = väldigt sällan.
 
Det är ju just det, jag använder inte dammsugaren ofta (läst typ 2-3 ggr om året) då blir det ju inte att man byter påse ofta heller... Därav dålig lukt. Och att jag verkligen bara använder den när jag måste = väldigt sällan.
Fast hjälper det verkligen att byta påse då? Jag tror mer på dålig dammsugare, dvs dåliga filter och sånt. De dammsugare jag använt som luktat har det inte hjälpt att byta påse i och det är ju väldigt olika hur mycket olika dammsugare släpper ut med luften.
 
Jag har en swiffer, tycker dock den är för kort.
På jobbet har vi dammvippor som jag tycker funkar bra :)

Använder enbart mikrofibertrasor och så har har jag speciella trasor för glas.
Moppar med microfibermoppar, dom tar upp smuts extremt bra. Behövs minimalt med medel.

/arbetsskadad
Får jag fråga vad du använder för mopp och dukar till golv? :)

Jag jobbade med städ en liten stund 2007 och då var det sådana trasor med kardborr, inte microfiber men minns dem som bra. Har funderat på att köra något liknande hemma nu istället för dammsugare då jag tänkt köpa en robot.

Vilken sort är bäst och hur gör du? våt eller torr osv? :)

Sen på temat så finns det nåt allrengöringsmedel som luktar gott och inte typ "ajax"? Då 2007 hade vi Pledge och jag tänker fortfarande då och då på att jag borde stulit med mig ett lager för satan vad gott det luktade! Känns som att det skulle vara roligare att städa om det luktade gott.
 
Får jag fråga vad du använder för mopp och dukar till golv? :)

Jag jobbade med städ en liten stund 2007 och då var det sådana trasor med kardborr, inte microfiber men minns dem som bra. Har funderat på att köra något liknande hemma nu istället för dammsugare då jag tänkt köpa en robot.

Vilken sort är bäst och hur gör du? våt eller torr osv? :)

Sen på temat så finns det nåt allrengöringsmedel som luktar gott och inte typ "ajax"? Då 2007 hade vi Pledge och jag tänker fortfarande då och då på att jag borde stulit med mig ett lager för satan vad gott det luktade! Känns som att det skulle vara roligare att städa om det luktade gott.

Kan fota när jag kommer hem! :) kör ofta bara lätt fuktigt och utan medel.
Fast håller med om att det är roligare att städa när det doftar gott 😁
 
Alltså får ni det att funka? Har testat i duschen med noll resultat. Det enda som hände var att det luktade ättika... Vi testade också på hästtransporten som fått alger på sig då vi sett en video på någon som tvättar en hel lekplats med det. Ingen skillnad även om man försökte skrubba med svamp och borste. Vet inte vad vi gör för fel?

Ja! Använder det på typ allt nu för tiden.
 
Åh...? Källa på det? 😳

Eftersom trasorna är gjorda av plast (syntetfiber) så är det lika som med all annan fleecetyg mm. De släpper små små plastpartiklar vid tvätt. Och hamnar sedan i våra vattendrag.
Finns att läsa om på exempelvis Naturskyddsföreningens hemsida.
Vill man vara riktigt miljövänlig så är det lintrasor som gäller 😊
Så länge trasan e fuktig så fastnar damm i "alla typer av trasor", problemet folk gör är att de inte sköljer ur trasan mellan varje runda eller doppar i skitigt vatten, då blir det inte rent vilken trasa man än väljer!
 
Eftersom trasorna är gjorda av plast (syntetfiber) så är det lika som med all annan fleecetyg mm. De släpper små små plastpartiklar vid tvätt. Och hamnar sedan i våra vattendrag.
Finns att läsa om på exempelvis Naturskyddsföreningens hemsida.
Vill man vara riktigt miljövänlig så är det lintrasor som gäller 😊
Så länge trasan e fuktig så fastnar damm i "alla typer av trasor", problemet folk gör är att de inte sköljer ur trasan mellan varje runda eller doppar i skitigt vatten, då blir det inte rent vilken trasa man än väljer!
Ok, jag förstår. Litet mer googling gav vid handen att det ändå verkar skilja en del mellan olika plastfibermaterial; att fleecematerial kan avge uppåt 100 gånger så mycket plast som vävda material (som mina microfibertrasor). Så även om det helt säkert är som du säger att trasor av enbart naturfiber som lin är miljövänligast, trots att produktionen av det materialet förstås också är mer eller mindre miljöbelastande, så verkar det som om den stora miljövinsten ligger i att undvika rengöringskemikalier så långt som möjligt.
De här trasorna funkar fint även på fett och allt möjligt, och om jag kan fortsätta tvätta dem så glest som hittills (läs: ingen maskintvätt alls på fyra månader, bara sköljda under kran och fräscha ändå) så känns det rätt miljö-okej trots allt. :)
 
@pepp Vilken mopp var det du hade? :D

Jag kom för övrigt på en grej angående städspray som luktar gott. Sån ajax "golvrengöring" är som jag förstått det egentligen allrengöring och inte bara för golv? Skulle man inte tekniskt sett kunna spä ut sådant med vatten även i en sprayflaska och torka av bord, fönsterbrädor osv?
 
@pepp Vilken mopp var det du hade? :D

Jag kom för övrigt på en grej angående städspray som luktar gott. Sån ajax "golvrengöring" är som jag förstått det egentligen allrengöring och inte bara för golv? Skulle man inte tekniskt sett kunna spä ut sådant med vatten även i en sprayflaska och torka av bord, fönsterbrädor osv?

Det använder jag. Har fyllt på en gammal sprutflaska med vanlig "golvajax" (citron) och fyllt upp med vatten. Funkar utmärkt.
 
Om jag skulle ha en enda städkemikalie hemma skulle det vara Yes diskmedel. Det är otroligt effektivt. Har provat annat men ingenting ger bättre resultat till mindre ansträngning tycker jag.
Eftersom Yes inte är riktigt miljövänligt och dessutom skummar nått förbannat (tips: citron tar bort skum-effekten om det blivit nån skum-katastrof..) så har jag även grönsåpa, ättika och bikarbonat.

De gånger man behöver något som verkligen löser upp smuts använder jag isopropanol, oftast utspätt med vatten. Detta är bra vid tillfällen där man vill ha bra effekt utan att kladda med för mycket vätska eller skummande diskmedel och sånt. Tar bort fett och ingrodd smuts på ett magiskt sätt.

Detta är inte enbart för att vara "miljövänlig" utan inga andra städkemikalier har fungerat bättre. Dessutom fungerar det jag nämnt på i stort sett alla material utan att bleka eller förstöra.

Använder trasor av detta slag: https://www.staples.se/content/images/product/1533204_1_xnl.jpg De torkar snabbt och är därför hygieniska. Och kan användas både torra och fuktiga.

Ibland använder jag vanliga disksvampar men var försiktig med den hårda ytan på svampen. Till ytor som är det minsta känsliga använder jag inte nya svampar utan sådana som använts och blivit mjukare.

Nä, till toastolen har jag faktiskt sån där WC-anka nu för tiden. Kunde troligtvis gjort nån huskur men det känns bra med nått rejält som sticker i ansiktet till just det..
 
@pepp Vilken mopp var det du hade? :D

Jag kom för övrigt på en grej angående städspray som luktar gott. Sån ajax "golvrengöring" är som jag förstått det egentligen allrengöring och inte bara för golv? Skulle man inte tekniskt sett kunna spä ut sådant med vatten även i en sprayflaska och torka av bord, fönsterbrädor osv?

Segast i stan, men nuså!
20200907_213046.jpg
 
Åh tack, vad är det för märke? :)

Vrider du ur den "för hand" eller har du en speciell hink till? Orimligt sugen på att städa nu men den viljan lär ju rinna ur kroppen så fort arbetsdagen är slut.. :D

Kan kolla sen :) den är grym! Vrider ur för hand.
 
Jag har enbart trasor och moppar som körs i maskin. Aldrig engångs eller några såna äckliga disktrasor som måste kastas efter ett tag.

Grönsåpa funkar till allt, förutom glas.
 
Efter att ha läst denna tråden beställde jag en sviffer, dammvippa.
Nöjd, men det känns som att det kommer gå åt många, och behöva bytas ofta?


Någon som har moppen?
Är halvnöjd med min vanliga golvmopp, vill ju gärna gå över med en torr mopp mellan dammsugningarna för att samla upp hundhår och damm. Värt att byta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp