Ställa och böja

H

horse_tjej

Är ställa och böja samma sak?

Böjer man en häst så här:

Man drar lite i innertygeln så att hästen tittar lite in mot mitten. Man håller emot lite med yttertygeln. Man trampar ner lite med inner skänkeln.
Så gjorde jag igår och min ridlärare sa att jag var jättebra :)

hej :smirk:
 
Sv: Ställa och böja

nej de e inte samma sak.

när hästen är böjd är hela halsen böjd, medan ställning endast är i nacken
 
Sv: Ställa och böja

En ställd häst är har bara vridit nacken lite så att du ser lite av ögat och näsborren på den sidan hästen är ställd åt.

En böjd häst är jämnt "bananformad" geom hela kroppen, från nacke till svansrot.

Ja, du har nog gjort rätt när du böjde hästen.
Men hålla emot på yttertygeln ska du bara göra om hästen vill böja sig för mycket i halsen, annars ger du dubbla signaler. Man kan ju inte ta i innertygeln och be hästen att böja sig, samtidigt som man håller emot med yttertygeln. Hästen måste få utrymme att böja sig. När hästen däremot är riktigt böjd så kommer stödet på yttertygeln, eftersom det då "tar stopp".

(Hoppas att jag tänkte rätt nu... ;) )
 
Sv: Ställa och böja

ok, tack !!

Men om jag inte hållet emot med yttertygeln så tror hästen att den ska svänga inåt :crazy:
 
Sv: Ställa och böja

Nej, inte om du fortsätter att rida rakt fram med resten av din kropp. Du ska ju bara ta såpass att hästen bara böjer sig, svänger den så har du tagit i för mycket, och ja, då kanske du måste "svänga tillbaka" med hjälp av yttertygeln. Men för att bara be om böjning så kan du inte börja med att hålla emot på yttertygeln.

Det ÄR krångligt att rida... ;)
 
Sv: Ställa och böja

DRAR man i innertygeln så måste man nog hålla emot på ytter.... :smirk:
 
Sv: Ställa och böja

för att hästen inte ska svänga inåt är det nog bättre att hålla hästen kvar på spåret eller volten med innerskänkeln istället för yttertygel. Om du vill böja hästen inåt så hindrar du ju egentligen den om du tar i yttertygel, men om du håller hästen kvar med innerskänkel kan den ju böja sig "fritt".
 
Sv: Ställa och böja

Kan kan man väl .. trådskaparen frågade om böja hästen och ställa var samma sak.. och det är det inte... därför katigoriserade jag så för att hålla isär begreppen...
 
Sv: Ställa och böja

Försök hitta känslan i ställningen så du inte behöver korrigera (yttertygeln korrigerar ju om hästen böjer halsen istf bara i nacken). Om hästen svänger när du tar i innertygeln så har du inte hittat rätt tygelhjälp.

Ställande tygeltaget gör du enklast bara genom att vrida upp lillfingret mot motsatta axeln, inget annat. Ställd kan hästen vara oavsett om du rider rakt fram eller på böjt spår, så försök hitta var du kan ställa hästen utan att du behöver göra något annat.
 
Sv: Ställa och böja

horse_tjej skrev:
ok, tack !!

Men om jag inte hållet emot med yttertygeln så tror hästen att den ska svänga inåt :crazy:

Nej inte om du med sittbenen talar om för hästen att vara kvar. Dessutom så bör du också vara böjd. Då missförstår inte hästen. Dina axlar och bröst skall vara riktade i den riktning hästen huvud och bogar skall, och din egen innersida vara böjd. Då kommer automatiskt ditt inre sittben att peka (trycka) mot hästens rygg på insidan och tala om för den att vara kvar och böja sig. Det är egentligen väldigt enkelt. Det som du vill att hästen skall göra med sin kropp det skall du göra med din.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ställa och böja

horse_tjej skrev:
ok, tack !!

Men om jag inte hållet emot med yttertygeln så tror hästen att den ska svänga inåt :crazy:

Det viktigaste vid STÄLLNIG (har aldrig ridit en böjd häst) är INNERSKÄNKEL, vi brukar ofta träna att prova släppa yttertygel, hästen ska ändå behålla samma ställning och inte falla in.
Men det ska man bara prova ibland för det är meningen att man ska använda yttertygel så att dom inte förböjer sig vilket vissa hästar har lätt för att göra... :p
 
Enligt Sv Ridsportförbundet

Ridhandboken 1 Grundutbildning för ryttare och häst Avsnitt 3.2.5 Ställning och böjning
Ställning innebär att hästen vänder huvudet åt sidan i leden mellan huvudet och halsen, dvs. nacken. ... Halsen är bara obetydligt böjd. Men hästens längdaxel (ryggraden) berörs inte av ställningen. Den förblir rak.
(Jag skulle vilja tolka det här som den gamla ridinstruktionen, dvs att halsen ska vara rak när hästen bara är ställd, men det finns en bild som visar att ryggraden tydligen slutar vid manken och att halsen numera ska vara en aning böjd vid ställning...)
Syftet med att ställa hästen är att den ska bli lydigare för ställande tygeltag. Den ska ge efter för innerhjälperna och gå fram för ytterhjälperna.
... En korrekt ställning åstadkoms genom att ryttaren, som belastar båda sittbenen lika mycket, sträcker fram yttertygeln, utan att släppa kontakten med hästens mun, nästan lika mycket som han förkortar innertygeln. Om hästen är korrekt ställd ser ryttaren innersidans öga och näsvinge.
...
Det vanligaste och mest ödesdigra felet består i att begära ställning genom att hålla för hårt i innertygeln eller dra i den. ...
Om yttertygeln hindrar ställningen, kommer hästen att vrida sig i nacken. Den lägger då huvudet på sned, och öronen är inte längre i jämnhöjd.
...

Med böjning menas en böjning i längdaxeln. Då ska hästens kropp vara böjd så mycket som är anatomiskt möjligt. En jämn böjning i längdaxeln från huvud till svans går inte att åstadkömma, eftersom kotorna är olika rörliga. ...
...
Böjningen åstadkoms genom en konsekvent samordning av de "diagonala" hjälperna.
- Det inre sittbenet belastas en aning mer än det yttre.
- Innerskänkeln, som ska ligga vid sadelgjorden, driver fram inre bakbenet.
- Den mothållande ytterskänkeln ligger en handsbredd bakom sadelgjorden och förhindrar att bakdelen faller ut.
- Innertygeln ser till att hästen är mjukt ställd och leder eventuellt hästen in i vändningen.
- Yttertygeln ger efter så mycket som hästens ställning eller böjning inåt kräver, förhindrar en för kraftig böjning i halsen och håller in bogen.

Det finns ingen böjning utan ställning , medan ställning utan böjning är fullt möjlig och också krävs i vissa övningar, t. ex. skänkelvikning.

KOM IHÅG
Ytterhjälpernas betydelse vid ställning och böjning underskattas ofta, men det är särskilt viktigt att beakta just ytterhjälperna.

(... betyder att jag utelämnat text, det blev långt i alla fall)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 728
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
293
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: ryujaneiro
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp