Ställa sig i kö hos flera uppfödare?

Jag har flera som anmält valpintresse redan (evt flyttklara valpar först i september-24) och har definitivt inte nån unik eller ens speciellt populär ras.

Vettigt folk är ute i god tid och planerar sitt hundköp.
Och av alla de där extraprocenten som dök upp under covid så var det få som verkligen tänkt igenom sitt köp.
Av vad jag förstått så var det inte så värst många fler som seriösa uppfödare VILLE sälja till. De verkar mest tycka det är skönt att slippa så sjukt mycket intresseanmälningar.
 
Som uppfödare vill man gärna veta om personen köar på flera ställen. Det är mindre roligt när man hör från andra uppfödare att personen si och så ska ha valp från den, när man tror att dom köar för ens egna...

Och jo, uppfödare pratar sinsemellan, förr eller senare kommer det upp på tapeten.

För egen del har jag intresselista och det innebär egentligen inget annat än att dessa person har förtur när det väl finns valpar.
Ofta är det ju så att valparna lyckas komma när folk på intresselistan av olika skäl inte kan ta valp just då...
Det innebär ju oftast att man kan ta ledigt från jobbet, ha livet så att det passar med valp just då, man har pengarna och så vidare.
Värre är det, betydligt värre, om valparna är födda och en person har sagt att hen vill ha valpen X.

Och sen dagarna före leverans hör man att personen hämtat valp på annat håll!!!
Och då kanske jag har hållt den här valpen och sagt nej till en massa alldeles utmärkta valpköpare med motiveringen att den är redan tagen!

Då blir jag ruskigt sur faktiskt.
Den personen har inget mer att hämta hos mig, det räcker att känna sig blåst en gång.
 
Är väldigt få raser det är kötid på överhuvudtaget nu efter coronan.
Vilken ras är det som är så unik?
En ras med få uppfödare i förhållande till populäriteten. Många har ju just därför inte ens en kölista, men har du inte kontakter inom rasen så gör ju det att du får köra cold calls runt och hoppas att du träffar rätt, att kullen blir så stor så du kan få en valp etc.
 
Jag har flera som anmält valpintresse redan (evt flyttklara valpar först i september-24) och har definitivt inte nån unik eller ens speciellt populär ras.

Vettigt folk är ute i god tid och planerar sitt hundköp.
Ja det heter så, sen ligger i princip varenda ras valpar ute på skk köpa hund sen ändå.
 
Nja. Det stämmer väl inte helt. De uppfödare jag känner till verkar tycka att det är tillbaka som det var innan corona. Dvs att man har en normal lista på intressenter. Det är inte svårtsålt bland renraser iaf.
Sen är det guvetvis inte som under civid när det var typ 30 intressenter på en kull.
Fast det är ganska välkänt att även renrasuppfödare sitter med osålda valpar nu mer än vanligt.
 
En ras med få uppfödare i förhållande till populäriteten. Många har ju just därför inte ens en kölista, men har du inte kontakter inom rasen så gör ju det att du får köra cold calls runt och hoppas att du träffar rätt, att kullen blir så stor så du kan få en valp etc.
Man lovar naturligtvis som uppfödare inte bort nån valp, bara för att folk meddelar sitt intresse på en valp ur kommande parning.
Så vad är då poängen att stå i kö överhuvudtaget?
Särskilt då bara hos en uppfödare.
 
Så vad är då poängen att stå i kö överhuvudtaget?
Särskilt då bara hos en uppfödare.
Det frågar jag mig också såhär i efterhand 💁 jag hittade min hund hos en av uppfödarna som inte tillämpade lista, och jag lyckades ringa till precis vid rätt tidpunkt.
 
Det frågar jag mig också såhär i efterhand 💁 jag hittade min hund hos en av uppfödarna som inte tillämpade lista, och jag lyckades ringa till precis vid rätt tidpunkt.
Samma här har köpt x antal hundar och aldrig ställt mig på någon kölista skulle överhuvudtaget inte tycka en uppfödare som vill ha folk på kö skulle kännas seriös.
Varför "lova" bort valpar innan dom finns såvida det inte handlar om tidigare köpare eller dess bekanta.
 
Jag har för övrigt flera krokar ute eftersom jag tänkt börja avla så småningom, så jag vill ha fler hundar sen till min avelsbas, då måste jag ha knutit kontakterna innan 😆. Jag tänker mig att jag kanske vill ha 2-3 tikar och då ska alla de hålla måttet för mig, och vara från linjer som intresserar mig. Sen kanske jag inte ska ha valp från alla NU, men sen…
 
Samma här har köpt x antal hundar och aldrig ställt mig på någon kölista skulle överhuvudtaget inte tycka en uppfödare som vill ha folk på kö skulle kännas seriös.
Varför "lova" bort valpar innan dom finns såvida det inte handlar om tidigare köpare eller dess bekanta.
Men man blir ju inte lovad eller garanterad en valp bara för att man anmäler sitt intresse - lika lite som jag på något vis lovar eller garanterar att jag kommer att köpa en valp som inte är född. Däremot hör uppfödaren av sig till mig när kullen är planerad/valparna är födda och så tar man det därifrån. Trodde det var en rätt vanlig procedur?
 
Så vad är då poängen att stå i kö överhuvudtaget?
Särskilt då bara hos en uppfödare.
För att få en chans på en valp ur en specifik kull? Eller hur tänker du att det ska gå till?
Kö/intresselista är ju mest för att veta vilka man har att välja på att sälja till när man har en valpkull. Sen får man ju se hur många valpar det blir, hur många av vardera kön/färg mm och sedan vilka egenskaper de visar för att sedan matcha med de som är intresserade.
 
Men man blir ju inte lovad eller garanterad en valp bara för att man anmäler sitt intresse - lika lite som jag på något vis lovar eller garanterar att jag kommer att köpa en valp som inte är född. Däremot hör uppfödaren av sig till mig när kullen är planerad/valparna är födda och så tar man det därifrån. Trodde det var en rätt vanlig procedur?
Förstår bara inte poängen det är ingen som helst skillnad att då ta det därifrån oavsett om man stått i kö eller visar intresse när valparna är födda.
 
Beror helt på ras.
Ligger ute 3 valpar i min ras nu och då är 2 av dem från en helt okänd uppfödare.
Vet att det finns fler kullar just nu men dessa är redan sålda.
Gör det säkert.
Men så populära att folk behöver stå på kö är få raser.
 
För att få en chans på en valp ur en specifik kull? Eller hur tänker du att det ska gå till?
Kö/intresselista är ju mest för att veta vilka man har att välja på att sälja till när man har en valpkull. Sen får man ju se hur många valpar det blir, hur många av vardera kön/färg mm och sedan vilka egenskaper de visar för att sedan matcha med de som är intresserade.
Annat är väl om man känner uppfödaren eller blivit rekommenderad annars känns det som man har lika stor eller liten chans som alla andra även om man stått i kö:)
 
Förstår bara inte poängen det är ingen som helst skillnad att då ta det därifrån oavsett om man stått i kö eller visar intresse när valparna är födda.
Självklart är det skillnad. Om det finns många lämpliga intressenter och jag haft en dialog med uppfödaren sedan tidigare är det givetvis mycket troligare att jag får en valp (och den valp jag vill ha) än den köpare som dyker upp som gubben i lådan efter faktum.

Edit: och om kullen inte annonseras ut alls har jag missat den helt genom att inte anmäla mitt intresse.
 
Gör det säkert.
Men så populära att folk behöver stå på kö är få raser.
Handlar inte alltid om ras heller. Min ras reggar ca 100 om året men det är svårt att få valp ur vissa kombinationer om man inte hör av sig i god tid eller har kontakter. Bra uppfödare har liksom folk som kontaktar dem långt innan kombinationer är utannonserade för att folk gillar deras avelstänk/linjer/tidigare kullar.
 
Annat är väl om man känner uppfödaren eller blivit rekommenderad annars känns det som man har lika stor eller liten chans som alla andra även om man stått i kö:)
Nej, ju tidigare du etablerat nån kontakt med uppfödaren desto större chans är det nog att du får valp än om du dyker upp i sista minuten sas. När kullen redan är född är det ju stor risk att uppfödaren redan har ett gäng tilltänkta valpköpare.
 
När jag köpte shiban stod jag "först i kön" både på grund av tidig kontakt och för att jag hade intresse av att ställa ut, så jag fick första tjing mellan de tre tikarna i kullen. Sedan valde jag kanske inte så klokt, men det är en helt annan femma. :angel1: :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 106
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 594
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp