Ställa sig i kö hos flera uppfödare?

Förlåt för OT, men jag är en noob som precis börjat vada i uppfödarträsket med linjer och allt det där. Hur håller ni koll på specifika hundar för att se om ni gillar dem? :o Pratar man med uppfödaren, eller håller man mest koll på vad de gör med sina hundar, tävling o.s.v.? Eller ska man försöka träffa dem i verkligheten på shower och dylikt?

Tycker det är så svårt när så många uppfödare antingen är superlångt borta (ingen bil) eller har Facebooksidor som max uppdateras någon gång per decennium… :crazy:
Jag följer på Facebook och Instagram, hörs över Messenger/telefon och så träffar jag dem ute på utställningar!
 
Det tycker inte jag, jag tycker man hinner planera rätt bra på dom veckor innan Valparna är leveransklara?
Tycker inte det är något avgörande alls utan det kan dyka upp bättre köpare när kullen redan är född.
Fast uppfödaren vill kanske ha tid på sig och se vem du är?
Merparten av Sveriges befolkning kan inte ta lång semester med bara några veckors varsel.

Att det kan dyka upp nått bättre gör väl ingen skillnad. Du har ju inte bundit dig till en uppfödare bara för att du har visat intresse och startat en dialog. Det är precis det tråden handlar om, att nätverka med flera uppfödare samtidigt.
 
Förlåt för OT, men jag är en noob som precis börjat vada i uppfödarträsket med linjer och allt det där. Hur håller ni koll på specifika hundar för att se om ni gillar dem? :o Pratar man med uppfödaren, eller håller man mest koll på vad de gör med sina hundar, tävling o.s.v.? Eller ska man försöka träffa dem i verkligheten på shower och dylikt?

Tycker det är så svårt när så många uppfödare antingen är superlångt borta (ingen bil) eller har Facebooksidor som max uppdateras någon gång per decennium… :crazy:

Jag läser massor på avelsdata (Röntgen, MH och provmeriter syns där) kring intressanta hundar och linjer. Kollar hemsidor, sociala medier mm. för att se hur ägare till hundar ur dessa linjer verkar uppfatta sina hundar. Så klart försöka träffa så många hundar som möjligt ur rasen. Har ingen utställningsras så det blir oftare på tävlingar och träningsträffar. Tycker det är bra att försöka hitta någon tidigare valpköpare till uppfödaren och ta "referenser" på hur uppfödaren varit ut deras perspektiv.

Gissar att detta blir lättare av att jag inte har en ren sällskapsras utan en ras där många är aktiva och verkligen gör saker med sina hundar.
 
Och så blir det inga valpar tiken går tom eller alla får herpes och föds döda?
Jag tänker att det är så mycket onödiga besvikelser av att vänta på ofödda valpar men absolut jag förstår vad du menar.

Just det att skriva upp folk på kölista känns för mig oseriöst det är så mycket som kan hända och inte hända.

Att ha en dialog och veta att valpar väntas är en annan femma.
Nu vet jag inte vad du menar med "kölista", är det att man får nummer 1, 2, 3 osv? Jag har aldrig varit med om det, men kan inte riktigt se det oseriösa i det. Om det är stort tryck på en kull kan visat intresse tidigt vara en urvalsfaktor för rangordning - för de som uppfödaren känner att hen vill sälja till. Övriga hamnar nog inte på någon kö/intresselista.

Att stå på intersselista innebär ju inte att alla får veta att de kan få en valp samma dag valparna föds. Senast fick jag inte veta att valparna kommit förrän de var en vecka då allt verkade stabilt. Vilket jag tycker är helt rimligt. Om man nu hör av sig i förväg inser man förhoppningsvis att mycket kan hända och att det inte alls är självklart att man får en valp.
 
Och så blir det inga valpar tiken går tom eller alla får herpes och föds döda?
Jag tänker att det är så mycket onödiga besvikelser av att vänta på ofödda valpar men absolut jag förstår vad du menar.

Just det att skriva upp folk på kölista känns för mig oseriöst det är så mycket som kan hända och inte hända.

Att ha en dialog och veta att valpar väntas är en annan femma.
Har varit med om att där vi visade intresse innan parning så gick tiken tom, andra gången lika så och hanen gick bort strax efter. Vi blev erbjudna tiken som senare flyttade hem till oss.

Ärligt så hade det inte blivit många valpar om vi vissat intresse så sent som när valparna är födda.
 
Och så blir det inga valpar tiken går tom eller alla får herpes och föds döda?
Jag tänker att det är så mycket onödiga besvikelser av att vänta på ofödda valpar men absolut jag förstår vad du menar.

Just det att skriva upp folk på kölista känns för mig oseriöst det är så mycket som kan hända och inte hända.

Att ha en dialog och veta att valpar väntas är en annan femma.

Att det inte blir några valpar är en risk som alltid finns, men det ligger bortom min kontroll. Jag skulle bli mer besviken om jag gått och spanat på en spännande kull men väntade så länge innan jag hörde av mig att uppfödaren redan hade så många bra intressenter att det var kört.

Jag har bara skrivit om intresse och intresselista, aldrig någon renodlad kölista. Det finns kanske uppfödare som har det, men jag känner inte till någon.

Jag får till och med labradoodlevibbar av dessa kölistor. Folk betalade för att stå i kö 🤢

Att ta betalt för folk ska stå i kö är helt rubbat. Det kräver ju i princip valpproduktion.
 
Jag hade bestämt mig för uppfödare och tik som jag absolut ville köpa min framtida valp ifrån och hade gjort intresseanmälan där, och väntade länge. Men så helt plötsligt från ingenstans så dök min drömvalp upp på ett annat ställe och jag letade inte ens då eftersom jag redan bestämt mig för uppfödare och tik. Men det var som att det var meningen på något vis och det blev så himla bra både med valp och relation med uppfödaren. Men kändes lite retligt att tala om för den andra uppfödaren att jag huxflux köpt en valp på annat ställe(gick bara en vecka från att jag visste att han fanns tills jag hämtade honom). Jag hoppas att jag inte är helt körd hos den uppfödaren nu utan att jag kommer få intresseanmäla mig igen i framtiden när det är dags för nästa valp 🙄
 
Inför det här valpköpet har jag pratat mer ordentligt med tre uppfödare, samma ras men olika storlekar. Men har bara uttalat att jag är intresserad av en valp för en av dom. Inget kö-system vad jag förstått mer än att jag visste att det fanns flera förfrågningar på tik när jag bestämde mig att jag var intresserad. Jag har varken färg- eller könspreferens. Har lämnat beskrivning på vad jag vill göra med hunden, hur mitt liv ser ut osv så hoppas jag att det finns en valp som matchar mig. Gör det inte det så väntar jag hellre än att tar en "bara för att det är min tur" om alla visar sig vara Ferraris :) (jag ska ha en sportgolf, inte Ferrari).
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 105
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 105
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 594
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp