Stämningsstabiliserande läkemedel

kaninälskare

Trådstartare
Någon här som fått stämningsstabiliserande läkemedel utskrivet utan diagnos eller i väntan på utredning?
Vad fick ni utskrivet och för vilka svårigheter?
 
Jag fick litium utskrivet för svår depression, är alltså inte bipolär. Som jag minns det fungerade det rätt bra. Men fick biverkningar som gjorde att jag inte kunde fortsätta med behandlingen, så fick ECT istället.
 
Någon här som fått stämningsstabiliserande läkemedel utskrivet utan diagnos eller i väntan på utredning?
Vad fick ni utskrivet och för vilka svårigheter?
Förstår inte vad du menar riktigt. Depression ställer ju läkare på vc diagnos direkt på beskriva symptom och ger lämplig antidepressiv?

Menar du något annat mer komplicerat är det väl psykiatrin som gäller. Även de kartlägger väl genom samtal och formulär?

Blir lite fundersam när du frågar efter specifika preparat om du väntar på utredning?
Finns det ingen läkare som remitterat dig som kan hjälpa, eller kan du söka upp vc och få hjälp så länge om det känns för tungt i väntan på annan hjälp?

Tänker så att du inte försöker införskaffa något på annan mindre lämplig väg.
 
Förstår inte vad du menar riktigt. Depression ställer ju läkare på vc diagnos direkt på beskriva symptom och ger lämplig antidepressiv?

Menar du något annat mer komplicerat är det väl psykiatrin som gäller. Även de kartlägger väl genom samtal och formulär?

Blir lite fundersam när du frågar efter specifika preparat om du väntar på utredning?
Finns det ingen läkare som remitterat dig som kan hjälpa, eller kan du söka upp vc och få hjälp så länge om det känns för tungt i väntan på annan hjälp?

Tänker så att du inte försöker införskaffa något på annan mindre lämplig väg.
Undrar mest för min psykolog nu skrivit remiss till läkare för eventuell medicinering i väntan på att jag får tid utredning (står i kö), så kommer få en tid för att diskutera det. Därav jag undrar om andras erfarenheter! I mitt fall gäller det bipolär sjukdom.
 
Undrar mest för min psykolog nu skrivit remiss till läkare för eventuell medicinering i väntan på att jag får tid utredning (står i kö), så kommer få en tid för att diskutera det. Därav jag undrar om andras erfarenheter! I mitt fall gäller det bipolär sjukdom.

Tänker du på antidepressiva, så gör ju läkaren en snabb utvärdering och sätter in medicin efter det. Det är nog det vanligaste.
 
Undrar mest för min psykolog nu skrivit remiss till läkare för eventuell medicinering i väntan på att jag får tid utredning (står i kö), så kommer få en tid för att diskutera det. Därav jag undrar om andras erfarenheter! I mitt fall gäller det bipolär sjukdom.
Då lär läkaren sätta en diagnos, dom skriver inte ut sådant utan någon diagnos.
 
Undrar mest för min psykolog nu skrivit remiss till läkare för eventuell medicinering i väntan på att jag får tid utredning (står i kö), så kommer få en tid för att diskutera det. Därav jag undrar om andras erfarenheter! I mitt fall gäller det bipolär sjukdom.
Nu har inte jag bipolär sjukdom, men jag har förstått det som att det är väldigt individuellt vilken medicinering som har effekt på bipolära.
Men läkaren har säkerligen riktlinjer för vilken man provar i första hand.
Det finns så mycket att väga in.
Frekvens av biverkningar till exempel.

Tyvärr får man nog prova den som föreslås, och sedan byt om den inte ger önskad effekt.
 
Men då är ju diagnosen depression. Frågan var ju huruvida dom kan skriva ut recept eller inte utan diagnos.
Exakt, om någon har fått det UTAN en diagnos. Alltså utan depression/ bipolär eller annat på papper. Finns fall där personer får utskrivet i väntan på utredning, tiden innan en utredning görs kan ju variera!
 
Då lär läkaren sätta en diagnos, dom skriver inte ut sådant utan någon diagnos.
Det trodde jag också men för ett tag sen fick jag höra att en läkare ville skriva ut SSRI medicin till en släktings dotter. Hon är 11 år och har ingen diagnos. Jag tycker det är bedrövligt med tanke på hur beroendeframkallande de är.
 
Beroendeframkallande?!
Ja här verkar det finnas många olika åsikter men jag tycker man ska göra en kritisk egen överblick innan man börjar. Min dotter åt en av dessa piller i två månader (låg dos) slutade och hon upplevde att hon mådde dåligt under flera månader efter.

Nu äter hon centralstimulerande medicin där det krävs diagnos, är väldigt kontrollerad och hon har regelbundet uppföljningar. Men den kan hon sätta ut en dag till en annan, utan att känna någon bieffekt.

Jag har full förståelse för om man väljer att äta SSRI medicin som vuxen men i min släktings fall gäller det ett barn på 11 år. Det är liksom mitt i tiden då man hittar sitt jag. Jag anser verkligen inte att hennes besvär behöver behandlas med piller. Hon är liksom bara blyg.
 
Ja här verkar det finnas många olika åsikter men jag tycker man ska göra en kritisk egen överblick innan man börjar. Min dotter åt en av dessa piller i två månader (låg dos) slutade och hon upplevde att hon mådde dåligt under flera månader efter.

Nu äter hon centralstimulerande medicin där det krävs diagnos, är väldigt kontrollerad och hon har regelbundet uppföljningar. Men den kan hon sätta ut en dag till en annan, utan att känna någon bieffekt.

Jag har full förståelse för om man väljer att äta SSRI medicin som vuxen men i min släktings fall gäller det ett barn på 11 år. Det är liksom mitt i tiden då man hittar sitt jag. Jag anser verkligen inte att hennes besvär behöver behandlas med piller. Hon är liksom bara blyg.

Att ha utsättningssymptom är verkligen inte samma sak som att något är beroendeframkallande. Och de flesta som äter centralstimulerande kan definitivt inte sätta ut den utan bieffekt.
 
Exakt, om någon har fått det UTAN en diagnos. Alltså utan depression/ bipolär eller annat på papper. Finns fall där personer får utskrivet i väntan på utredning, tiden innan en utredning görs kan ju variera!
Jag har för länge sen provat quetiapin och även olanzapin för sömnen/mot ångest men de skrev "stabiliserande" på recepten.
Hade depressionsdiagnos men den var felaktig. (Har senare fått PTSD-diagnos och NPF-diagnoser)
 
Ja här verkar det finnas många olika åsikter men jag tycker man ska göra en kritisk egen överblick innan man börjar. Min dotter åt en av dessa piller i två månader (låg dos) slutade och hon upplevde att hon mådde dåligt under flera månader efter.

Nu äter hon centralstimulerande medicin där det krävs diagnos, är väldigt kontrollerad och hon har regelbundet uppföljningar. Men den kan hon sätta ut en dag till en annan, utan att känna någon bieffekt.

Jag har full förståelse för om man väljer att äta SSRI medicin som vuxen men i min släktings fall gäller det ett barn på 11 år. Det är liksom mitt i tiden då man hittar sitt jag. Jag anser verkligen inte att hennes besvär behöver behandlas med piller. Hon är liksom bara blyg.
Men de är ju inte beroendeframkallande bara för att man har utsättningssymptom. klart man ska vara kritisk men som någon skrev kan medicin rädda liv, även på barn, så att vara FÖR kritisk och till och med påstå att de är beroendeframkallande när de inte är det känns ju inte riktigt ok.
 
@animalasia i vissa fall räddar SSRI liv, även för barn :)

I övrigt händer det såklart att medicin skrivs ut innan fastställd diagnos, om det anses vara nödvändigt.
Jag det förstår jag, såklart. Men ibland kanske det sker lite lättvindigt. Jag blev själv erbjuden antidepressiva av VC när jag hade utmattningssyndrom, när jag senare fick hjälp av företagshälsovården så var det inte något som kom på tal alls.
 
Klart att SSRI inte alltid är rätt. Innan jag fick min diagnos hade jag antidepp och botten så hyper att jag varken åt eller sov och betedde mig allmänt konstigt.
Men ibland är det helt rätt medicin. Ibland måste man kanske ändå testa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Har fått det utskrivet idag som en sista utväg mot mina blödningsbesvär. Funkar inte den måste jag operera bort livmodern helt och...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Mirre
·
Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är just nu extremt förvirrad 🤯😳😵 Extremt kortfattat så fick jag Provera utskrivet för att i kombination med p spruta förhoppningsvis...
Svar
9
· Visningar
1 305
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp