Provera för att bli blödningsfri

Mirre

Trådstartare
Jag är just nu extremt förvirrad 🤯😳😵
Extremt kortfattat så fick jag Provera utskrivet för att i kombination med p spruta förhoppningsvis bli helt blödningsfri. Men när jag läser om det så verkar folk få det för att FÅ mens?! Så hur i hela friden ska det kunna hjälpa MOT det? Nu har jag bara tagit det i två dagar, men hitills verkar det inte hjälpa ett dugg?
 
Jag har bara tagit den tillfälligt föt att skjuta upp mensen. Fungerade att skjuta upp den en vecka typ, sedan fick jag mens ändå. Men man ska ta den en vecka innan förväntad mens.
 
Jag är just nu extremt förvirrad 🤯😳😵
Extremt kortfattat så fick jag Provera utskrivet för att i kombination med p spruta förhoppningsvis bli helt blödningsfri. Men när jag läser om det så verkar folk få det för att FÅ mens?! Så hur i hela friden ska det kunna hjälpa MOT det? Nu har jag bara tagit det i två dagar, men hitills verkar det inte hjälpa ett dugg?
Räcker inte bara p-spruta för att bli blödningsfri?
 
Provera förhindrar blödning om den tas kontinuerligt. Ingen ovanlig eller konstig ordination. För att framkalla blödning tas den 12-14 dagar, och sen gör man uppehåll.
 
Provera efterliknar ju progesteron (gulkroppshormon). Det är när progesteronet sjunker som slemhinnan börjar stötas ut och blödning tillslut uppstår. Om nivån av gulkroppshormon kontinuerligt hålls hög genom behandling med Provera motverkas ju på så vis blödning.

Vid blödningsrubbningar där man vill stimulera blödning tas Provera ett visst antal dagar per månad (kan det vara runt 10-14?) och det är när man slutar ta tabletterna som blödning uppstår. Man efterliknar ökad nivå av gulkroppshormon, tar bort gulkroppshormonet och det sätter igång blödningen.

2 dagar är alldeles för kort tid för att progesteronhalten ska ha kunnat ökat nämnvärt.
 
Jag har bara tagit den tillfälligt föt att skjuta upp mensen. Fungerade att skjuta upp den en vecka typ, sedan fick jag mens ändå. Men man ska ta den en vecka innan förväntad mens.
Jag fick den utskriven för att ta om inte blödningarna ger sig. 🤔

@Lilla
Nej, det började strula när jag började med p piller. Slutade med dem och övergick till spruta men blödandet slutar inte.

@Sol
Ok, där ser man.

@malumbub Ja om inte p spruta räckte för att bli blödningsfri. Vilket det inte gör.

@Vastgota Ok, då borde det gett resultat nu tycker jag.

@Dimmoln
3 dagen nu med 3 tabletter/dag. Inget händer? Så tröttsamt
 
Provera hjälpte inte mig heller. Jag fick självmordstankar och kände verkligen för att prova... 🫣 Och blödde massvis.
Har blödit på precis allt jag provat senaste åren tills nu då jag äter Qlaira sen några månader. Äter ihop kartorna för att inte blöda och äntligen slipper jag mensen och konstiga biverkningar av p piller 🙏 haft en liten liten mellanblödning som inte ens fläckade trosan för ett par dagar sedan bara.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 655
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 548
Senast: tott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp