Stämningsstabiliserande läkemedel

Ta gärna diskussionen om beroendeframkallande eller ej i en egen tråd, så tas inte TS tråd över av en sådan diskussion :)

/Mod
 
Det trodde jag också men för ett tag sen fick jag höra att en läkare ville skriva ut SSRI medicin till en släktings dotter. Hon är 11 år och har ingen diagnos. Jag tycker det är bedrövligt med tanke på hur beroendeframkallande de är.
Fast det är ju konstigt om en helt frisk och glad och normalt fungerande tjej skulle få antidepressiva utan anledning? Dom sökte förmodligen inte hjälp utan anledning. Hon kanske inte är utredd men hon har definitivt en diagnos. Depressiva drag och nedstämdhet eller tvångstankar eller vad som helst är ju också en diagnos.
 
Fast det är ju konstigt om en helt frisk och glad och normalt fungerande tjej skulle få antidepressiva utan anledning? Dom sökte förmodligen inte hjälp utan anledning. Hon kanske inte är utredd men hon har definitivt en diagnos. Depressiva drag och nedstämdhet eller tvångstankar eller vad som helst är ju också en diagnos.
Man kan ju aldrig säga att ngn har en diagnos utan att göra en utredning, så det är en konstigt påståenden från dig. Sen finns det ju ganska massiv kritik mot att diagnoserna bland barn ökar och det beror primärt på att skolan fallerar med sitt uppdrag att bedriva en verksamhet där olika personligheter och andra behov får plats.

Ekonomin styr pedagogiken allt mer. Jag kan förstå att vårdnadshavare desperat tror att en diagnos kommer lösa problemet men tyvärr är det sällan så. Mallen för hur ett ”normalt barn” ska bete sig blir bara smalare och smalare.
 
Man kan ju aldrig säga att ngn har en diagnos utan att göra en utredning, så det är en konstigt påståenden från dig. Sen finns det ju ganska massiv kritik mot att diagnoserna bland barn ökar och det beror primärt på att skolan fallerar med sitt uppdrag att bedriva en verksamhet där olika personligheter och andra behov får plats.

Ekonomin styr pedagogiken allt mer. Jag kan förstå att vårdnadshavare desperat tror att en diagnos kommer lösa problemet men tyvärr är det sällan så. Mallen för hur ett ”normalt barn” ska bete sig blir bara smalare och smalare.
Hur menar du att en utredning av depression ser ut?
Menar du att den diagnosen inte kan ställas av läkare på vc?
De har ju riktlinjer för vad spm krävs för diagnosen depression.

Jag vet, jag har haft diagnosen och vet precis hur den "utredningen" går till.
Depression syns ju inte på prover, även om de kanske tar blodprover (på vuxna iaf) för att utesluta andra problem som orsak till den håglöshet och trötthet som ofta går hand i hand med depression.

Är du säkert på att du har alla uppgifter kring besöket. Utan missuppfattningar?

Som förälder har man rätt säga nej till den behandling som läkare föreslår.
Jag förstår inte riktigt vad som är så "hemskt" med att det ens föreslås som en lösning på vad jag antar är ett problem föräldern tagit barnet till läkare för.
 
Hur menar du att en utredning av depression ser ut?
Menar du att den diagnosen inte kan ställas av läkare på vc?
De har ju riktlinjer för vad spm krävs för diagnosen depression.

Jag vet, jag har haft diagnosen och vet precis hur den "utredningen" går till.
Depression syns ju inte på prover, även om de kanske tar blodprover (på vuxna iaf) för att utesluta andra problem som orsak till den håglöshet och trötthet som ofta går hand i hand med depression.

Är du säkert på att du har alla uppgifter kring besöket. Utan missuppfattningar?

Som förälder har man rätt säga nej till den behandling som läkare föreslår.
Jag förstår inte riktigt vad som är så "hemskt" med att det ens föreslås som en lösning på vad jag antar är ett problem föräldern tagit barnet till läkare för.
Det vi kan fastslå helt säkert är ju att ingen på detta forum har ”alla uppgifter” så att skriva att ett barn definitivt har en diagnos är väldigt konstigt.
 
Det vi kan fastslå helt säkert är ju att ingen på detta forum har ”alla uppgifter” så att skriva att ett barn definitivt har en diagnos är väldigt konstigt.
Jag sa inte att barnet definitivt har en diagno, ja bara undrade hur du tänkte.
Men, ja ingen av oss här har alla uppgifter.
Så jag lämnar den här delen av diskussionen nu.
 
Det vi kan fastslå helt säkert är ju att ingen på detta forum har ”alla uppgifter” så att skriva att ett barn definitivt har en diagnos är väldigt konstigt.
Menar du en diagnostiserad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning? För vanlig nedstämdhet eller ångest görs ju generellt sett ingen utredning utan man går på det personen säger att den upplever. https://www.socialstyrelsen.se/kuns...gler-och-riktlinjer/vem-far-gora-vad/diagnos/
 
Det vi kan fastslå helt säkert är ju att ingen på detta forum har ”alla uppgifter” så att skriva att ett barn definitivt har en diagnos är väldigt konstigt.
Det vi kan slå fast tror jag är att hjälp uppenbart söktes och läkaren kom fram till att barnet var i något behov av hjälp och fick en diagnos och medicinering för det. Jag kan tror jag faktiskt garantera att inte sådana läkemedel ges om dom inte behövs, sen är det inte säkert dom är lösningen på problemet men det är en helt annan sak.

Det är inte fel eller något misslyckande om ens barn får en diagnos som depression eller vad som helst. Huvudsaken är ju att vad det än är som är fel är uppmärksammat och det är bara att hoppas att den rätta hjälpen hittas så fort som möjligt.
 
Men då är ju diagnosen depression. Frågan var ju huruvida dom kan skriva ut recept eller inte utan diagnos.
Fast har ts varit på ett enda vårdbesök för sina symtom (vilket ts har eftersom hen beskriver att hen träffat psykolog i vården) så finns det en diagnos. Garanterat.
Exakt, om någon har fått det UTAN en diagnos. Alltså utan depression/ bipolär eller annat på papper. Finns fall där personer får utskrivet i väntan på utredning, tiden innan en utredning görs kan ju variera!
Så fort du varit på ett vårdbesök har du fått en diagnos. Det går inte att skriva journal utan att sätta en diagnos, även om diagnosen ibland är mer preliminär under tiden man gör en bedömning eller utredning.
Man kan ju aldrig säga att ngn har en diagnos utan att göra en utredning, så det är en konstigt påståenden från dig.
Du behöver skilja på olika diagnoser. Det är bara ett fåtal diagnoser som kräver utredning. De allra flesta sätter man baserat på en klinisk bedömning och det gör man ofta efter ett enda besök. Depression mfl kräver ingen utredning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 079
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Har fått det utskrivet idag som en sista utväg mot mina blödningsbesvär. Funkar inte den måste jag operera bort livmodern helt och...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Mirre
·
Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är just nu extremt förvirrad 🤯😳😵 Extremt kortfattat så fick jag Provera utskrivet för att i kombination med p spruta förhoppningsvis...
Svar
9
· Visningar
1 305
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp