stämpla och föräldraledig

Cilla

Trådstartare
hur beräknas föräldrapengen när man är arbetslös i grunden och på vilket sätt skiljer sig beräkningen från hur föräldrapengen beräknas om man har en anställning i grunden?

skulle begära föräldrapeng för vårat andra barn nu och på preliminärberäkningen kunde inga uppgifter visas "eftersom beräkningen sker på annat sätt för dom som är helt eller delvis arbetslös"......
blabliblabla, j*vla k*kförsäkringskassa. :mad:

/cilla - skitsur!!!!!!
 
Sv: stämpla och föräldraledig

Du ska ju ha samma ersättning för nr.2 som med M så då måste du ringa till FK och meddela dom att det är ett syskon. Så fixar dom till det. De får nämligen inte upp det automatiskt!
Hade samma problem med Tilde, min första FP var JÄTTE låg, då ringde jag och frågade och fick infon att man som förälder själv måste kontakta FK för att få "snabbhetsbonusen" eller vad det kallas när det är mindre än 2½ år mellan barnen.

Och är man arbetslös på heltid så fryser det SGIn. Men i ditt fall spelar den ingen roll, eftersom det blir samma som med M.
Som när Tilde föddes 2010 så grundades FP med henne på den årsinkomst jag hade i september 2007 när storebror föddes.
 
Sv: stämpla och föräldraledig

Tack!
Hur är det tänkt att man ska kunna alla dessa regler egentligen......? :confused:
 
Sv: stämpla och föräldraledig

Jag tycker det är skitskumt att de inte själva ser på datorn att ena barnet är född "det datumet" och sen får upp att det är xx månader till nästa barn. För barnbidraget så ser de ju att man har syskon! Det tyckte hon på FK också när jag ringde men skyllde på datasystemet.
 
Sv: stämpla och föräldraledig

Det verkar som att min fp kommer att beräknas på mitt senaste jobb som varade mer än 6 månader, det betyder mitt fasta jobb som jag blev av med pga arbetsbrist 1 maj 2010. Sen dess har jag jobbat extra+stämplat, och oroade mig för att de skulle beräkna senaste året, men det verkar inte så. Vet inte hur det är med syskon dock.
 
Sv: stämpla och föräldraledig

ursäkta trådkap

Snabbhetsbonus :confused: Förklaring tack :D Visst har man samma SGI om barn nummer 2 hinner komma (eller tillverkas??!!) innan storasyskonet är 1år och 9 månader?! Kan man få en "bonus" också?

Det där med texten som TS fick upp på FK's hemsida fick jag också upp när jag begärde FP sist (hade då anmält mig som arbeslös) men det påverkade i slutändan inte hur mkt (läs lite...) jag fick ut.

Känner att jag kanske svamlar lite i mörkret nu men....
 
Sv: stämpla och föräldraledig

Nej någon SGI behåller man inte, den nollas när barnet blir 1 år om man då inte har full sysselsättning.
När SGIn sänks påverkar det gravidpeng, vård av barn, sjukpenning. Men den föräldrapenninggrundandeinkomsten behåller man tills barnet är minst 2 år. Sen görs en ny beräkning på FP på den inkomst man har nu.

Snabbhetsbonusen är att man behåller samma föräldrapenninggrundande inkomst om man blir gravid inom 1 år och 9 månader även om ens SGI är lägre.
 

Liknande trådar

Relationer Som rubriken lyder. Varit ihop med min gubbe i snart ett år, han är verkligen helt underbar på alla sätt och vis. Det som inte funkar i...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
18 479
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp