Ständig ångest...superlåg trotts sommar och allt

Heelo

Trådstartare
Jag har sån ångest och ingen att prata med. Vill inte beklaga mig över mitt mående mer just nu till den jag gör det mest. Vill inte att någon ska bli deppig pga mig. Vill inte att dom försöker "hjälpa" mig då jag vet att det är lönlöst. Det är som en klump i bröstet, den sitter där och vill bara ut, vill gråta, skrika, lägga mig ner och sova direkt på marken, eller helst hem och låsa in mig i mitt totalmörka sovrum. Klumpen sitter där dygnet runt, varje minut, varje sekund, vecka efter vecka...Ibland om jag tränar hårt och det är super, super jobbigt så försvinner den för ett kort ögonblick. Överlevnadsinstinkten tar över och kroppen orkar inte lyssna på hjärnan och ha mjölksyra på samma gång. Då mår jag bra. Vill kanske spy av mjölksyran men "jag" mår bra. Kroppen återhämtar sig snabbt och hjärnan tar över igen. Jag biter ihop för det mesta och gör det absolut nödvändigaste. Inget mer. Äter, ger hästarna mat, Flugmedel på, vatten, åker dit och hem. Längtar bara till sängen. Jag är inte ett dugg trött men jag vill inte vara vaken. Vill att det blir kväll. Kvällen känns lite bättre. Då är dagen slut och jag kan lägga mig när jag känner för det.
Jag vill bara må bra. Vill vilja saker igen. Vill inte ha den där ångestklumpen i bröstet! Jag försöker och försöker verkligen bli av med den men humöret svajar mer och mer för varje vecka känns det som. Jag tränar, äter rätt, sover, är ute i solen, inga vitamin eller mineralbrister. Supervältränad kropp och stark och bra kondis men inget biter på hjärnan. Nu ligger jag och tänker att det är sommar och skönt ute och att det borde va trevligt ute nu. Jämförelsevis mot hela vintrarna när man har häst. Men jag mådde fan bättre i vintras. Överlevnadsinstinkten som slår i då också kanske? Och om jag mår så här NU, hur ska det då gå i vinter tänker jag :(?
Jag vet verkligen inte hur jag kan vända den här onda cirkeln eller vad det är. Utbränd, bipolär eller bara deppig och med adhd som gör att jag mår dåligt av att va still i vanliga fall också:/
Ska jag ringa läkaren och be honom skriva ut något ångestdempande/zombiemedicin eller bara bita ihop, köra på och hoppas att det släpper vart efter?

Kanske skulle se lite ljus i tunneln om jag hörde om hur andra har det/ haft det då dom vart mentalt på botten.
Hur gjorde ni?
Någon som är bipolär? När jag googlar om det så är det inte direkt uppmuntrande läsning. "Blir värre med åren" och "man blir aldrig av med det". Jomen tack så mycket...:/
 
Sv: Ständig ångest...superlåg trotts sommar och allt

Självklart ska du ringa läkare. Sådär ska ingen behöva må!
 
Sv: Ständig ångest...superlåg trotts sommar och allt

Kontakta läkare. Dom kan hjälpa med ångestdämpande och man behöver inte bli som en zombie av dom.
Läkaren kan även hjälpa till med en remiss till kurator eller liknande så du får någon att tala med.
Annars kan du även vända dig till kyrkan, din församling och be om samtaltid med en präst. Det har hjälpt och hjälper mig mycket även om jag inte är direkt troende, utan för mig är dom en medmänniska som jag kan få tala ut med om saker och känslor som jag kanske inte vill "tynga" dom i min närhet.

*Kramar om*

/EmmaW "som själv sitter fast i ångestträsket men jobbar på att ta mig ur och lyckas lite mer för varje dag som går"
 
Sv: Ständig ångest...superlåg trotts sommar och allt

Nu har jag försökt skriva 17 gånger men jag känner att jag blir alldeles för långrandig.

Självklart ska du kontakta läkare, så får ni TILLSAMMANS komma fram till något som funkar för just DIG. (vid akut "pratbehov" finns präst, som inte kommer prata ett dugg om något annat än det DU vill prata om, jourhavande medmänniska och liknande)

Jag är bipolär, men har också borderline och ADHD. (dessutom depression, panikångest och en del annat) så ja, jag vet allt för väl hur det är nere i "träsket".

Jag delar mer än gärna med mig av min resa och mina erfarenheter, jag försökte skriva om det i detta inlägg men insåg att det blev åt skogen för komplicerat och svamligt.
Du får gärna PM:a om du vill "prata" eller veta mer.

*styrkekram*
 
Senast ändrad:
Sv: Ständig ångest...superlåg trotts sommar och allt

Jag har också samtliga diagnoser du skrev. Det är ett helvete när man är låg.
Har ångestdempande men somnar av dom. Kan inte gärna sova vecka ut och vecka in..
Tror inte läkaren har nåt vettigt att komma med iaf. Går hos psykolog. Testat mediciner. Testat va utan socker. Testat allt.
Så trött så jag orkar inte ens skriva något idag. Behöver sova men ska vänta till i kväll.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 480
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 223
Senast: zuli
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 178
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har börjat inse att jag inte riktigt kan hantera det här med Corona och allt som händer i världen just nu. Att jag inte är ensam som...
Svar
16
· Visningar
2 112
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp