Stänga ute krypen

cili

Trådstartare
Nu har tvestjärtar och spindlar börjat ta sig in genom min altandörr, trots att jag har den stängd. Finns det något man kan kleta på dörrens kanter eller så så dom inte vill gå in här?
Listerna i sig känns bra, så jag tror inte att det skulle hjälpa att bara byta dom. Mitt anti-småkryps-spray vill jag helst inte använda då det sprids så mycket i luften och jag har katter inne som nog inte mår så bra av det. Något luktfritt att pensla på hade med andra ord varit perfekt, eftersom katterna ju inte kommer åt utrymmet mellan dörren och karmen. Men finns något sånt medel?
 
Tyvärr inga tips på klet man kan sätta på listerna, men kanske kan det hjälpa med en klisterfälla i närheten av altandörren (på insidan)? Dessa brukar ibland vara preppade med doftämnen som lockar till sig olika arter av insekter, Anticimex såg jag hade en klisterfälla med doftämne för spindlar. 3 för 34 kr, har själv haft ett par klisterfällor hemma och dom håller länge. Ligger som i en låda så katterna borde inte kunna fastna så länge dom inte sticker in tassarna av nyfikenhet :)
 
Tyvärr inga tips på klet man kan sätta på listerna, men kanske kan det hjälpa med en klisterfälla i närheten av altandörren (på insidan)? Dessa brukar ibland vara preppade med doftämnen som lockar till sig olika arter av insekter, Anticimex såg jag hade en klisterfälla med doftämne för spindlar. 3 för 34 kr, har själv haft ett par klisterfällor hemma och dom håller länge. Ligger som i en låda så katterna borde inte kunna fastna så länge dom inte sticker in tassarna av nyfikenhet :)
Är det inte risk att jag lockar in ännu fler då? :D
 
Är det inte risk att jag lockar in ännu fler då? :D

För flera år sedan köpte jag sådana spindelfällor men precis som du började jag fundera kring om jag verkligen inte lockade in flera spindlar i lägenheten än normalt så fällorna har blivit liggande. :D När det gäller hemska, stora spindlar vill jag verkligen inte chansa! :p
 
Mitt anti-småkryps-spray vill jag helst inte använda då det sprids så mycket i luften och jag har katter inne som nog inte mår så bra av det. Något luktfritt att pensla på hade med andra ord varit perfekt, eftersom katterna ju inte kommer åt utrymmet mellan dörren och karmen. Men finns något sånt medel?

Spraya från utsidan med dörren stängd? Då borde det komma in i karmen och se till att krypen inte vill dit/dör på vägen men inte sprids innanför dörren. Jag har haft en dust med silverfiskar nyligen och har då använt Myrr spray inne. Den är luktfri och det står att det är säkert för husdjur att vistas på behandlade ytor men jag undviker att använda det nära hundens matplats och liknande.

Det finns också ett pulver som är giftfritt (tror också det är Myrr) som kan funka om du kommer ha dörren stängd nu, håller man på och öppnar den och går ut och in så gissar jag att det inte ligger kvar.
 
Kanske ställa fällan utanför dörren i så fall?

Kanske svårt att få dem att stå kvar om det är utomhus, men går kanske häfta eller tejpa fast dem. Vanlig dubbelhäftande tejp (utan gift/lockmedel) går ju också att sätta vid karmen och borde stoppa småkryp (kanske inte feta monsterspindlar) men lär bli full av damm/smuts/skräp rätt snabbt och tappa klistereffekten.
 
Kanske svårt att få dem att stå kvar om det är utomhus, men går kanske häfta eller tejpa fast dem. Vanlig dubbelhäftande tejp (utan gift/lockmedel) går ju också att sätta vid karmen och borde stoppa småkryp (kanske inte feta monsterspindlar) men lär bli full av damm/smuts/skräp rätt snabbt och tappa klistereffekten.
Vet jag sett sånna där "lådor" utanför dörrar, med något giftigt, kanske mer vanligt vid företag utanför portar än hemma. Men anticimex borde ju veta om inte annat? :)
 
Spraya från utsidan med dörren stängd? Då borde det komma in i karmen och se till att krypen inte vill dit/dör på vägen men inte sprids innanför dörren. Jag har haft en dust med silverfiskar nyligen och har då använt Myrr spray inne. Den är luktfri och det står att det är säkert för husdjur att vistas på behandlade ytor men jag undviker att använda det nära hundens matplats och liknande.

Det finns också ett pulver som är giftfritt (tror också det är Myrr) som kan funka om du kommer ha dörren stängd nu, håller man på och öppnar den och går ut och in så gissar jag att det inte ligger kvar.
Problemet är att jag då inte kan komma in igen, eftersom uteplatsen är innätad åt katterna och inte har någon dörr i nätet.
Får se om mitt spray också anses vara husdjurssäkert, eller om jag kan hitta något som är det. I så fall kan jag ju spraya, vänta där ute tills det lagt sig och sen gå in igen utan att det yr in onödigt mycket spray inomhus.

Tvestjärtarna har jag förut försökt motarbeta med kanel, men det funkar ju dessvärre bara längst ner.
 
Ahh, då är det ju svårt förstås, tolkade altan som en veranda som man bara kan kliva ut från. :)

Den här är det jag har, köper den på vanliga mataffären:

8804276437022_1184138_8232_jpg.jpg


Den luktar inte och yr liksom inte omkring i luften, däremot blir det ju blött där man sprayar och tar en stund innan det torkat.
 
Är du säker på att det är just dör de tar sig in och inte någon annanstans också?

Jag har t.ex flugor som invaderar just nu och de tar sig verkligen inte in genom fönsterspringor och dörr utan genom sprickor i väggar/fasad samt taket.
 
Är du säker på att det är just dör de tar sig in och inte någon annanstans också?

Jag har t.ex flugor som invaderar just nu och de tar sig verkligen inte in genom fönsterspringor och dörr utan genom sprickor i väggar/fasad samt taket.
Bor på bottenplan i ett lägenhetshus och har betongväggar och -tak. Finns inga sprickor där dom kan ta sig igenom. Hittar dom även alltid i närheten av dörren/fönstren (det är en dörr med två fönster intill, så vilken dom går igenom är jag inte helt säker på)
 
Nu har tvestjärtar och spindlar börjat ta sig in genom min altandörr, trots att jag har den stängd. Finns det något man kan kleta på dörrens kanter eller så så dom inte vill gå in här?
Listerna i sig känns bra, så jag tror inte att det skulle hjälpa att bara byta dom. Mitt anti-småkryps-spray vill jag helst inte använda då det sprids så mycket i luften och jag har katter inne som nog inte mår så bra av det. Något luktfritt att pensla på hade med andra ord varit perfekt, eftersom katterna ju inte kommer åt utrymmet mellan dörren och karmen. Men finns något sånt medel?
Spindlar gillar inte lavendel har jag hört, om det stämmer vet jag dock inte. Men har noterat att mina grannar har mycket av det runt husen. Jag har det inte och gissa vem som får in alla spindlar :p
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 567
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag har en nemesis-dörr i min nya lägenhet som stänger sig av sig själv. Då det är badrumsdörren och jag har katt, vill jag gärna att...
Svar
12
· Visningar
5 829
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 434
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 004
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp