Bukefalos 28 år!

Stärka rygg & bakkärra?

Efter att ha nosat på cert i Norge men (troligen) missat pga rörelserna och sen låtit en bekant som är hundkiropraktor kolla upp Breeze har vi insett att det behövs mer fysträning än vad vi kan åstadkomma på egen hand för att han ska röra sig optimalt med sin något långa rygg.

Simning är väl det vi tänker på i första hand, men det kan man ju inte göra tre dagar i veckan, så komplement skulle behövas. Löpning faller tyvärr bort på att varken matte eller husse har kondition eller intresse för sådant. Cykling hade varit helt okej om det inte vore för att det lilla vilddjuret redan dragit omkull husse & cykel några gånger. Vi jobbar på hundmötena och de har blivit bättre, men man har inte tillräckligt med kontroll när man cyklar. Dessutom är han redan lite snedmusklad (kanske för att han går med sele med fäste framtill) och vår bekant sa att hon ofta ser den typen av snedbelastning hos hundar som cyklas mycket om man inte byter sida ofta.

Det vi har gjort de sista månaderna är mer promenader i ojämn terräng (typ blåbärsris), men han studsar ju fram mer än skrittar i skogen, även i koppel. Vi har också jobbat på att han ska sitta upp och balansera på bakbenen, och tycker att han blivit starkare där.

Tar också gärna emot rekommendationer på bra hundsim & hundfysträning i Göteborgsområdet.

Är han snedmusklad så ska du pallra dig iväg till fysioterapeut som kan ge dig ett träningsprogram för att få honom liksidig igen. Ingen vits att träna om du inte vet hur du ska träna för att få honom rak. Om han är sned så kommer han fortsätta att gå snett även om ni kör drag, springer, simmar etc. och därmed fortsätta att vara sned, alt. bli ännu mer sned!
 
Är han snedmusklad så ska du pallra dig iväg till fysioterapeut som kan ge dig ett träningsprogram för att få honom liksidig igen. Ingen vits att träna om du inte vet hur du ska träna för att få honom rak. Om han är sned så kommer han fortsätta att gå snett även om ni kör drag, springer, simmar etc. och därmed fortsätta att vara sned, alt. bli ännu mer sned!

Ja, men det var ju så klart tanken, det var därför jag också frågade efter rekommendationer på hundsim och hundfysträning i Göteborg. Men han kommer ju behöva träning utöver det.
 
Nu har vi varit hos en fysioterapeut och har fått med oss en bunt tips hem. Hon ville stärka upp hans haser och mellanhänder, samt så klart ryggen eftersom den är lite lång. Vi ska börja med viktmanschetter utan vikter och då vi provade dessa hos henne satte han direkt bakfötterna rakare inunder sig. Långben har gått och slarvat lite med tårna utåt istället för att trampa under sig. Provade även att simma i ca 5 minuter totalt med resultatet helt utslagen hund resten av dagen, så det blir det mer av. ;)

Det ska nog även bli en klövjeväska och så får det väl bli ett Back on Track nättäcke också. Vi ska även prova att cykla igen när det inte är någon risk för halka, vi bor bara i så himla hundtätt område att det är svårt att hitta passande tider förutom mitt i natten. Balansboll står också på menyn, om vi kan hitta en plats för den. Hon nämnde även weightpull men vi verkar inte ha nån klubb på nära håll och det får nog räcka med att åka på alla andra aktiviteter som ska till.

På det stora hela tyckte hon att han var helt okej musklad, men ryggen behöver ännu mer och så behöver han använda bakbenen bättre. Ingen hälta och inga spänningar i ryggen, men lite kort i steget bak.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp