Bukefalos 28 år!

Staffordshire Bullterrier eller Lancashire Heeler?

P

pralin

Jag har bestämt mig, och ändrat mig, och sen bestämt mig igen, och sedan ändrat mig och nu måste jag ha råd.

Det rör sig om den första hunden och jag är nu nere i två raser jag väljer mellan; staff och heeler. Min hunderfarenhet är verkligen inte något att skryta med. Är uppvuxen med morfars pudlar och de släpade jag alltid med ut på promenad så fort jag var där, och gör fortfarande, men jag är inte där mer än högt två veckor per år. Min familj har även varit hundvakt åt upp till tre hundar samtidigt i perioder från en helg till en månad under en period av tre år. Jag har ju dock aldrig riktigt haft eget ansvar för en hund.

Jag och sambon har enats om att vi vill ha en ganska liten hund, utan stark jaktlust och som inte är skällig. Den ska inte ha lång päls (den ska inte se “tjejig” ut) samt inte kräva jättemycket aktivering.

Jag har fallit pladask för Lancashire Heeler eftersom:
- de är små men snygga
- inte kräver massa motion
- inte har stor jaktlust

Sambon tycker att de är väldigt fina men alldeles för små och mesiga. Han vill istället ha en Staff eftersom:
- han gillar utseendet
- tycker att de är lagom stora
- älskar deras mentalitet

Jag tycker att staffar är väldigt fina och urmysiga hundar (de jag har träffat i alla fall) men oroar mig för aggressiviteten emot andra hundar samt att de kräver mycket aktivering. Jag vill ha en hund som tål att aktiveras men som inte kräver det.

Kan någon råda mig och hjälpa mig att fatta ett beslut?
 
Sv: Staffordshire Bullterrier eller Lancashire Heeler?

åk och träffa lite uppfödare av båda raserna, prata med dem och se hur deras hundar uppför sig.
 
Sv: Staffordshire Bullterrier eller Lancashire Heeler?

En bra staffe är inte aggresiv mot andra hundar, men om du bestämmer dig för en staffe, var jättenoga med vilken hund och vilka föräldrar till hunden du väljer.

Vi har en supertrevlig staffe på hundkursen, fantastisk! Gillar de andra hundarna och självklart andra människor, inte aggresiv på ett enda ställe, bara ett litet krutpaket.

Men jag håller med cillmuffins, åk och träffa uppfödare...
 
Sv: Staffordshire Bullterrier eller Lancashire Heeler?

Åh jag älskar staffar!!!:love:

Underbar ras som är underhållande och vacker.

Men med de överstående... åk o träffa uppfödare.

Vart bor du? Kanske kan rekomendera någon bra uppfödare?
 
Sv: Staffordshire Bullterrier eller Lancashire Heeler?

Min staffe har aldrig visat agressivetet (stavning?). Hon är superglad jämt! Älskar människor, framför allt barn, och andra hundar.. Kan leka lite "tufft" ibland men backar alltid om den andra hunden säger ifrån! Hon har gjort utfall mot två katter, men det kan väl knappast räknas som agressivetet?! :D Fick mest känslan av att hon ville jaga dem lite.. ;)
Jag var tveksam till att skaffa staffe men jag har inte ångrat mig en sekund!
Men jag sällar mig till de andra: Se till att träffa så många hundar som möjligt av raserna så att du får en egen känsla.. Lycka till! :bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 539
Senast: Lady_A
·
I
Hundavel & Ras Trots min förkärlek till Golden Retrievers, så har jag varit nyfiken på en Staffordshire Bullterrier i nästan två år nu. Men efter att...
2
Svar
26
· Visningar
14 547
Senast: vallhund
·
P
Övr. Hund Okej, nu har jag kommit så långt i övertalningen att han har gått med på att skaffa hund, dock inte nu utan om något/några år. Helt...
Svar
16
· Visningar
1 573
Senast: pralin
·
Övr. Hund Senaste 2½ vecka har jag och sambon vart på semester runt halva sverige och i och med det träffat massa trevliga hundar på campingar...
2
Svar
25
· Visningar
2 457
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp