Staketfråga

dee79

Trådstartare
Hur mycket/stark ström bör man ha i staketet för att "normala" hästar ska reagera när de får en stöt?
Jag funderar då det har mätts upp 3-4V (?) med elmätare på "våra" staket, men jag kan hålla i tråden utan att få stötar (vilket förklarar varför hästarna inte bryr sig). Är det mkt/lite eller varför mäter elmätaren upp det om elen inte ens går fram?

Nästa fråga. Jag ser bara att det säljs nätaggregat för 220/230V. Var får man tag på aggregat som man kan koppla på bilbatteri? hur länge klarar sig ett bilbatteri utan att ladda ur?

Tacksam för svar (då jag tycker att jag redan borde veta sånt här :o)

Sv: Staketfråga

Jag var ute o fixade mitt staket idag o fixade jordningen. Elmätaren visade 3000-4000(w?), och då det inte varit ström på tråden ett par dagar så visste hästarna detta...kuligt nog så ville 2 av mina pållar ha gräset på andra sidan meadans vi var där och dom fick sig en rejäl stöt. (jordnigen fanns ca 50m ifrån stöt-platsen)
i min sommarhage har jag extra jordning och har en styrka på 5000(w?)...dom går inte nära tråden.

aggregat till batteri har jag ingen aning om.

Man säger att till hästar så bör det minst vara 3000 W själv har vi 6000 W i våra hagar året om.
Batteriaggregat finns att köpa på de flesta ställen som säljer staket utrustning. Om du söker på nätet på företag som Bole och Nordpost så vet jag att det finns men jag tror även att du hittar på sidor som Hööks och Börjes. Det finns kanske inte ute i alla hästaffärer men alla tillverkare gör både ock.

Fysikläraren i mig får rysningar...

Det är spänning (Volt, V) man mäter men eftersom det är höga spänningar i ett elstängsel, typiskt 4000-8000 Volt så anger man det i kilovolt (kV), kilo betyder ju tusen.

Jag brukar räkna med att om spänningen är under 4000 Volt (= 4kV) så är det dags att åtgärda stängslet. Det kan vara dåliga anslutningar, dags att röja längs trådarna eller se över jordningen. Mät inte bara närmast aggregatet det kan finnas stycken ute längs staketet som inte får någon spänning alls!

Att du inte känner så mycket när du tar i stängslet kan bero på flera saker, exempelvis känner du mindre om du har gummisulor (stövlar) eller handskar. Det ska göra så ont att ta i stängslet så man inte ens kommer på tanken att känna efter.

Batteriaggregat finns att köpa från de flesta leverantörer men är oftast inte lika kraftiga som nätanslutna. Sedan är bra batteriaggregat mycket dyrare också. Ofta kan det löna sig att dra elkabel ganska långa sträckor!

Senast ändrad:

ehmm...är du säker på att det är så mkt? trodde man dog knall och fall av så höga spänningar efter som 230V (eller vad det nu är i väggen) kan döda. Eller så sov jag mig genom gymnasiefysiken (vilken inte är helt orimligt) för jag har för mig att det är just spänningen som är det farliga och inte strömstyrkan i ampere.

eller menar du att det är 230 kV i väggarna?

*känner att all fysikkunskap rann ur mig precis*

ehmm...är du säker på att det är så mkt? trodde man dog knall och fall av så höga spänningar efter som 230V (eller vad det nu är i väggen) kan döda. Eller så sov jag mig genom gymnasiefysiken (vilken inte är helt orimligt) för jag har för mig att det är just spänningen som är det farliga och inte strömstyrkan i ampere.

eller menar du att det är 230 kV i väggarna?

*känner att all fysikkunskap rann ur mig precis*

Vilket är ganska fel.

Spänningen i pulserna ska vara 6-8 kilovolt dvs 6000-8000 V. Laddningsstorleken som kan leveras är i storleksordning max 10-tals joule. Och en joule är "Arbetet som krävs för att producera en watt kontinuerligt under en sekund, det vill säga en wattsekund (jfr. wattimme)."

Pulslängden är 3-5 millisekunder. Skulle man få strömmen i sig kontinuerligt är det livsfarligt (dvs om aggregatet klarade att kontinuerligt leverera runt 15 kilowatt)

Bra sida - http://www.horizont.com/sverige/vad_ar_elstangsel_.html (den innehåller lite småfel.. men ändå).

Det är alltså så sjukt hög spänning? Då har jag lärt mig något nytt :D

mätte mitt staket i går och det visade 8000 volt effekten på aggregatet är 6 joul så det blir en rejäl smäll och kan du ta i tråden är det något som är fel. kan berätta en historia från några år tillbaka då jag satte upp nya stängsel runt en hage där vi hade linderöds grisar, jag skulle klippa av en tråd med en isolerad avbitartång och trodde i mitt enfald att det skulle gå bra ! icke sa nicke jag fick en rejäl smäll och grisen som stod bredvid åkte med i samma smäll resultat en gubbe som svor så det osade o en gris som skrek i högan sky :grin: så kolla dina anslutningar och jord annars kan du likaväl sätta upp vanliga snören:banana:

MVH GP

Liknande trådar

Anläggning Tacksam för snabb hjälp. På anläggningen vi står på har vi en rymmare av största slag. Det är inte helt obefogat då det inte är någon...
Svar
16
· Visningar
7 739
Senast: Mynta2
·
Utrustning förmodligen rätt osmarta frågor angående HUR man gör ett bra el-staket. Har haft förmånen att ha ponnys man kan stängsla in med...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: mizz
·
Hästmänniskan kommer jag kanske med en konstig fråga, men jag har precis byggt upp sommar hagen från tidigare år (stolpar & tråd har stått över...
Svar
2
· Visningar
1 843
Senast: bapro
·
Hästmänniskan Finns det knep, har vi missat något eller är jag bara tafflig? Vi har långa staket och i höstas köpte vi ett starkare aggregat som...
Svar
6
· Visningar
1 072
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Bästa länet för häst?