Staketgatan mellan hagar?

S

Snurran

Hallå alla som vet allt :banana:
har en fråga om man måste ha gata mellan två hagar?
Har min häst inhyrd och nu ska "gatan" tas bort mellan hagarna hur är det får man ha det så? utan gata eller är det bara en säkerhets åtgärd att man har gata?? :confused:
Själv tycker jag att det är vettigt att ha så hästana inte kan riva trådar och komma in till varann ytan stora anstängningar men jag är bara inhyrd och har inte någon talan riktigt...
tacksam för svar!!

Sv: Staketgatan mellan hagar?

Vi har både och. För min del spelar det ingen roll.Men det är jobbigt med hästar som är tjafsiga över staketen.

Snälla, försök att påtala att gatan ska vara kvar! Vad är orsaken till att ta bort den? Vet ett par otäcka olyckor som hade kunnat förhindras om det varit en gata mellan hagarna. Senast var det min kompis häst som, tror man, hade vänt rumpan till o slagit mot hästarna i den angränsande hagen, det slutade med avslitna senor under hasen på ena bakbenet och en biljett till hästhimlen. Här var det stängslat med elband som hon hade trasslat in sg i. Inte kul...

De har tagit bort dem i mitt stall, (för att få hagarna ett par mete r bredare :smirk: ), så det är nog fullt lagligt.
Däremot är det ganska korkat att göra det, eftersom de faktiskt ska finnas där just av säkerhetsskäl och inget annat. Man har den ju inte där för att det är roligt :smirk:

Nu har hittils alla våra hästar kommit bra överens, och de kan gå och beta sida vid sida i hagarna med bara eltråden mellan dem.
Men det vore ju onödgit om något hände.

Se till så gatan är kvar!! Är det stört omöjligt så ha åtminstone stängsel som går sönder om någon skulle fastna!!!!!
Min häst fastnade i ett elrep med ena bak, men hade änglavakt enligt veterinären då hon "bara" fick skador på senhinnorna. Efter det så bytte vi ut alla elrep och hade istället smala band i vinterhagen och sån där ståltråd i sommarhagen och dom gick sönder lätt både när rådjur och småkalvar kom ivägen för det. Blir lite mer att laga kanske men helt klart värt det...

Det hör kanske inte hit, men jag fattar inte varför man gör gatorna bara ett par meter breda?
Är det inte bättre att göra dom något bredare, så hästarna kan beta av det gräset också emellanåt?

I ett stall jag red i hade de sådana gator mellan alla hagarna pga en hingst som smet in annars. Men de var så pass breda att vi kunde släppa in hingsten där och bete utan problem. Han tyckte det nästan var roligare där för han hade en lite sten att hoppa över. Men då fick det inte gå några hästar i hagarna bredvid förstårs.;) Men där jag rider nu har vi inte ngn gata mellan och det fungerar utmärkt. Det är nästan större risk att de skulle ha sönder det där det inte är ngn annan hage.;)

För tillfället har jag ingen gata mellan mina hagar. De hästar som huserar här just nu håller sams och bråkar inte över/vid staketen.

Skulle det dyka upp en ny som inte kan gå hage i hage med dem jag har nu så sätter jag denna i en hage längre bort. Alltså med en tom hage emellan.

Jag har haft gata mellan hagarna tidigare... men upplever att det är för mycket slöseri med mark.. Bättre då att ha så pass många hagar att man kan ha en tom hage emellan...

Det beror på vilken typ av stall det är tycker jag. I ett litet stall med få hästar som känner varandra går det bra utan gata mellan hagarna. I större stall där det är många hästar och kanske kommer nya i större utsträckning är det betydligt säkrare att ha gata emellan.

Det hör kanske inte hit, men jag fattar inte varför man gör gatorna bara ett par meter breda?
Är det inte bättre att göra dom något bredare, så hästarna kan beta av det gräset också emellanåt?

Precis så har vi gjort det, fast lite större ändå.
Har delat 3 hagar till 5.
Ibland har vi en tom mellan hästarna, men de som går ensamma och är hyfsat sams får gå bredvid varandra.

Orsaken att vi tog bort de dubbla var att det tar så mycket tid att slå under och mellan staketen när gräset växer som F:devil: n

I inackorderingsstall där det hela tiden kommer nya hästar tycker jag att det är klokast att ha gatan kvar. Det är ju väldigt vanligt att hästarna river sönder staketet när de ska hälsa och slänger ut ett framben, och det kan bli så onödiga skador.

Håller med ovan, i inackorderingsstall tycker jag också att man ska ha "hingstgång" som vi brukar kalla det. Förr var jag inte lika noga med det, tyckte det var lite mysigt att de kan hälsa över staketet på varann och få mer kontakt med alla.... men! ;)

Förra året gick min häst i stohage bredvid en hage med valacker UTAN hingstgång. Detta var i nov-dec så hon kan inte varit högbrunstig men hon gillar alla hästar och speciellt pojkar. Hon stod och "pratade" lite med dem över staketet senaste någon såg henne. Sedan måste hon ha lyckats med att vända rumpan emot staketet, samtidigt som någon av pojkarna råkade sparka till ena trästolpen så att den vek sig lite och gick med toppen rakt in i min hästs rumpa :crazy: :crazy:
Det är min bästa teori, efter hur staket, häst och stolpe såg ut, men ingen VET exakt hur det gick till. Det var blod på hela bakbenen och ett stort jäkla hål rakt in i rumpan, hon fick sys i både muskeln och skinnet och det tog en månad innan det hade läkt :eek:

Efter dess vill jag alltid ha hingstgångar.
Oavsett om hästarna känner varann eller inte.
Det är så onödig risk, även om risken är liten, att INTE ha dubbla staket. Hästar leker bäst med varann om de är i samma hage, annars behöver de inte ha kontakt alls.

Det går en hingst i den ana hagen och ston i den andra, verkar som att vi får testa hur det går och annars ska jag föreslå som någon sa att göra gatan så brad att en häst kan gå och beta där ensam, Ja anledninge till att gatan ska bort är att det är lite mark och väldigt lite gräs i vinterhagarna...

Skall göra ordning en sådan gata, men hur bred bör den vara?

Det går en hingst i den ana hagen och ston i den andra, verkar som att vi får testa hur det går och annars ska jag föreslå som någon sa att göra gatan så brad att en häst kan gå och beta där ensam, Ja anledninge till att gatan ska bort är att det är lite mark och väldigt lite gräs i vinterhagarna...

Vi har hittills alla i en hage och vi skall försöka fortsätta så om inget oförutsett inträffar. Annars skulle jag föredra att ha så många hagar att byta mellan så hästar aldrig behöver gå på var sin sida av ett staket. jag vil verkligen inte ha några gator.

ingen som vet hur bred gatan bör vara?

De bör vara minst 3 meter.
Men vill du kunna utnyttja marken, och släppa häst i gatan ibland för att få bort gräset så bör den nog vara i alla fall 5-6 meter.

De bör vara minst 3 meter.
Men vill du kunna utnyttja marken, och släppa häst i gatan ibland för att få bort gräset så bör den nog vara i alla fall 5-6 meter.

Tack.........

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
4 116
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 206
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 074
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser