Stalker - dokumentär på SVT Play

Alltså, jag håller på att titta på dokumentären nu. Avsnitt två. Jag förstår verkligen inte ett antal saker:

1) Varför berättar han inte för folk vad han utsätts för? Det är som att han tycker att det är mer pinsamt att berätta att han utsätts för en stalker än att misstänkas vara en våldtäktsman. Mycket märkligt!!

2) När han får hoten mot systern: Varför kontaktar han inte Polisen direkt?

3) När vännen säger att det är folk som håller på att bryta sig in i hennes lägenhet så åker han dit med en vän. Men varför ringer han inte Polisen? Pågående inbrott är ju solklart 112 plus en chans att ev sätta dit stalkern. Även om jag starkt misstänker den sk vännen...
 
Alltså, jag håller på att titta på dokumentären nu. Avsnitt två. Jag förstår verkligen inte ett antal saker:

1) Varför berättar han inte för folk vad han utsätts för? Det är som att han tycker att det är mer pinsamt att berätta att han utsätts för en stalker än att misstänkas vara en våldtäktsman. Mycket märkligt!!

2) När han får hoten mot systern: Varför kontaktar han inte Polisen direkt?

3) När vännen säger att det är folk som håller på att bryta sig in i hennes lägenhet så åker han dit med en vän. Men varför ringer han inte Polisen? Pågående inbrott är ju solklart 112 plus en chans att ev sätta dit stalkern. Även om jag starkt misstänker den sk vännen...
Du får tänka på att det är under/strax efter metoo - varför skulle folk tro honom? Plus att det var ju så många anklagelser och rykten, hur skulle han kunna bemöta dem? De spreds ju i hela stan liksom. I övrigt tror jag det är många som hade valt att bara försöka låta det blåsa över när det spårar ur sådär, det är ju en fight/flight reaktion det med.
 
Alltså, jag håller på att titta på dokumentären nu. Avsnitt två. Jag förstår verkligen inte ett antal saker:

1) Varför berättar han inte för folk vad han utsätts för? Det är som att han tycker att det är mer pinsamt att berätta att han utsätts för en stalker än att misstänkas vara en våldtäktsman. Mycket märkligt!!

2) När han får hoten mot systern: Varför kontaktar han inte Polisen direkt?

3) När vännen säger att det är folk som håller på att bryta sig in i hennes lägenhet så åker han dit med en vän. Men varför ringer han inte Polisen? Pågående inbrott är ju solklart 112 plus en chans att ev sätta dit stalkern. Även om jag starkt misstänker den sk vännen...
Lite som att undra "varför lämnade hon inte vid första slaget"
 
Du får tänka på att det är under/strax efter metoo - varför skulle folk tro honom? Plus att det var ju så många anklagelser och rykten, hur skulle han kunna bemöta dem? De spreds ju i hela stan liksom. I övrigt tror jag det är många som hade valt att bara försöka låta det blåsa över när det spårar ur sådär, det är ju en fight/flight reaktion det med.

Varför? För att han vid det laget hade ungefär 5 miljoner sms plus alla de tjejer som kontaktat honom angående sms de fått där de blivit uppmanade att hålla sig borta från honom. Gott om digitala bevis och andra personer som också fått från samma nummer.
 
Bevis som polisen inte ens ville se när han anmälde..

Jag är ledsen. Jag förstår inte hur det skulle göra att man hade gett upp angående att anmäla. Idioter finns överallt. Även inom Polisen. Om nån inte vill ta emot bevisen så får man ju leta efter nån annan som gör det.
 
Jag är ledsen. Jag förstår inte hur det skulle göra att man hade gett upp angående att anmäla. Idioter finns överallt. Även inom Polisen. Om nån inte vill ta emot bevisen så får man ju leta efter nån annan som gör det.
Du har nog starkare psyke än de flesta då - majoriteten hade nog inte försökt igen när polisen skrattat åt en och vägrat kolla på bevisningen.
Plus då den psykiska terrorn som stalkingen innebär.

Sanslöst att man skammar offer såhär.
 
Du har nog starkare psyke än de flesta då - majoriteten hade nog inte försökt igen när polisen skrattat åt en och vägrat kolla på bevisningen.
Plus då den psykiska terrorn som stalkingen innebär.

Sanslöst att man skammar offer såhär.

Så är det kanske...

Det är väl det att jag ser den situationen han var/är i som en kamp på liv och död och jag kan inte förstå att man inte kämpar med näbbar och klor i det läget.
 
Så är det kanske...

Det är väl det att jag ser den situationen han var/är i som en kamp på liv och död och jag kan inte förstå att man inte kämpar med näbbar och klor i det läget.

Har du varit i en sådan situation? Jag lovar dig att ytterst få vet med säkerhet innan hur en kommer att reagera.

/hon som jobbar under en viss hotbild för tillfället... med ansvar för andra inkluderade i samma hotbild
 
Så är det kanske...

Det är väl det att jag ser den situationen han var/är i som en kamp på liv och död och jag kan inte förstå att man inte kämpar med näbbar och klor i det läget.

Jag har inte sett dokumentären som diskuteras, men jag såg din kommentar och kände att jag måste svara på den.

Det är väldigt lätt att stå utanför och säga att man inte kan förstå att någon inte gör si eller så. Att "kämpa med näbbar och klor" kan verka som en självklarhet, men för många är det inte så man reagerar om man faktiskt hamnar i en sådan situation. Oerhört många människor "stänger ner" och blir passiva även i en situation som handlar om liv och död.
 
Jag har inte sett dokumentären som diskuteras, men jag såg din kommentar och kände att jag måste svara på den.

Det är väldigt lätt att stå utanför och säga att man inte kan förstå att någon inte gör si eller så. Att "kämpa med näbbar och klor" kan verka som en självklarhet, men för många är det inte så man reagerar om man faktiskt hamnar i en sådan situation. Oerhört många människor "stänger ner" och blir passiva även i en situation som handlar om liv och död.

Se dokumentären.
 
Så är det kanske...

Det är väl det att jag ser den situationen han var/är i som en kamp på liv och död och jag kan inte förstå att man inte kämpar med näbbar och klor i det läget.

Resonerar du samma om kvinnor som blir totalt paralyserade och handlingsförlamade under en våldtäkt? om kvinnor som stannar hos en man som misshandlar dem och i slutänden blir ihjälslagna, "varför kämpar de inte med näbbar och klor?"

Hur många misshandlade kvinnor berättar om misshandeln för allt och alla?
Svar, försvinnande få och där handlar det ju på riktigt om liv eller död.
Varför tror du de inte berättar/polisanmäler?
 
Alltså, jag håller på att titta på dokumentären nu. Avsnitt två. Jag förstår verkligen inte ett antal saker:

1) Varför berättar han inte för folk vad han utsätts för? Det är som att han tycker att det är mer pinsamt att berätta att han utsätts för en stalker än att misstänkas vara en våldtäktsman. Mycket märkligt!!

2) När han får hoten mot systern: Varför kontaktar han inte Polisen direkt?

3) När vännen säger att det är folk som håller på att bryta sig in i hennes lägenhet så åker han dit med en vän. Men varför ringer han inte Polisen? Pågående inbrott är ju solklart 112 plus en chans att ev sätta dit stalkern. Även om jag starkt misstänker den sk vännen...
3. Hon ville inte.
2. Det handlar ju om anklagelser mot honom om att vara våldtäktsman osv.
1. Rykten är hemska, folk tror på det. Att ens familj ska tro på att man är våldtäktsman är nog värre än att ha en stalker, det var ju vad SMSen gick ut på, smutskasta honom.
 
Så är det kanske...

Det är väl det att jag ser den situationen han var/är i som en kamp på liv och död och jag kan inte förstå att man inte kämpar med näbbar och klor i det läget.
Det finns de som börjar tvivla på sig själva när de blir utsatta för något sånt här. Man skäms, man tror att man själv har någon del i att situationen uppstått. Du får tänka att den person du ser i tv-rutan är en person som kommit ur detta, som har svar på vem som stått för trakasserierna, som har kunnat rannsaka sig själv och komma fram till att man själv inte har någon skuld till att situationen uppstått.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 822
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 655
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 263
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp