N

Nalayan

Hej!
Vaét inte var detta inlägg ska ligga egentligen men jag testar här. Jag undrar om det finns någon hemsida eller bok där det står all information man behöver veta om man ska bygga ett eget stall. Allt ifrån ritningar, mått osv. till kostnader, ja allt man behöver tänka på helt enkelt. Om det inte finns någon hemsida/bok så kanske det finns någon/några här på bukefalos som har byggt egna stall och som vet vad man bör tänka på och hur man går till väga osv. Tacksam för alla svar!
 
Börja Jordbruksverkets sida Webbplats Där kan du hitta alla mått och bestämmelser som gäller stall.
Har man gott om pengar finns det färdiga stall att köpa precis som man köper en ny villa och då är de efter de lagar som gäller redan. Finns både på nätet och annonser i t ex häst och lantbrukstidningar.
Är det sedan så att det ett stall till många hästar (kommer inte ihåg var gränsen går) måste man ha ett godkännande från länsstyrelsen och det kostar minst 3000 kronor.

Sedan själva kostnaden beror väldigt mycket på material och var man köper det. Bara till inredningen på mitt stall när den skulle bytas ut (nio boxar) skillde det på från billigast och gör det själv på 11 000 till färdig moterat fabriksbyggt på 100 000, men då var det lyxigt värre. Så det är svårt att ge ett svar på vad det kommer att kosta.
 
Jag har redan själva byggnaden så det är bara inredningen inne som ska byggas. Jag skulle vilja bygga det själv så gott det går så jag får exakt som jag vill att det ska se ut. Hade tänkt bygga 4 boxar. Har du något bra tips på något som man ska tänka på eller några smarta lösningar osv?
 
Det finns en jättebra liten bok som heter Små häststallar - två till åtta ridhästar. Boken jag har är från -91, och den är utgiven av Lantbruksstyrelsens byggnadsenhet, 551 83 Jönköping. Jag vet inte om den finns fortfarande, men jag hoppas det, eftersom den är väldigt heltäckande; både lagar och byggtips.

Tillägg: hittade länk till boken http://www.lantbruksnet.se/molens/bok4.htm
 
Beställ hem broschyren Djurskyddsbestämmelser för häst från din kommun. Där står vad som gäller, mått på boxar o.s.v. Den kostar inget. Sen är det som de andra skriver ovan... Man måste ha tillstånd av länsstyrelsen för att ha 6 hästar eller fler...vi byggde för 5.
 
Ok jag ska göra det. Men då behöver jag inge tillstånd då eftersom jag ska ha 4 boxar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 235
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 825
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 919
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp