• Träning
  • Trådstartare Trådstartare SaraM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 958
Sv: Ställa

krama i innertygeln och eftergift när den stäler,eller ledande tygeltag,endast utåt,inte bakåt och eftergift,bara ja inte får alla dressyrtanter efter mig!*duckar*:rofl:

krama om på innertygeln, men ha fortfarande fullt stöd på yttertygeln. Det är den som reglerar hur mycket hästen ska vara ställd. Du ska kunna släppa innertygeln och fortfarande kunna ställa hästen med hjälp av yttertygel (när man kommit upp på lite högre nivå :))
En häst ska oftast vara ställd så att man kan skymta ögon"bågen" och yttersta näsvingen på hästen, alltså inte alls mycket (lite beroende på det resultat man vill uppnå).
Glöm inte att det är bara i nacken som hästen ska vara ställd, inte i hals och kropp.
Hoppas du blev lite klokare :banana:

Håll yttertygeln, ganska bra stöd på den, använd lite YTTERSKÄNKEL-tryck, ta ett ledande tygeltag på innertygeln. Inte dra bakåt i den, bara utåt. Titta mot mitten så lägger sig vikten rätt. Hästens hals ska vara RAK ....säg hur det gick när du prova :D

Jag strävar efter att kunna göra det genom att bara använda yttertygeln, dvs genom att ge en liten eftergift på denna.

Det funkar dock sällan i praktiken eftersom både jag och de hästar jag rider är ganska oskolade, så ett litet förtydligande ledande tygeltag med innertygeln kan behövas...:angel:

Har inte haft något bra tillfälle att prova att ställa än, ska få hjälp av min medryttarhästs ägare sen när jag åker dit igen.. :smirk:

Varför ska man ställa en häst egentligen? :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sara trodde att hon hade köpt sin drömhäst. Men sen kom chocken: Hästen var 22 år och Sara hade blivit indragen i en smuggelhärva – Det...
Svar
0
· Visningar
52
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen var det dags för Sara Henriksson att göra internationell årsdebut i norska Gyland. Tillsammans med Elmarran blev det blågult i...
Svar
0
· Visningar
66
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sara trodde att hon hade köpt en frisk hingst i sina bästa år. Men när transporten kom möttes hon av en avmagrad krake med rivmärken på...
Svar
12
· Visningar
1 476
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka