Stallapotek?

W

Wobbler

Räcker det inte bara med termometer, helosan, jodopax, tvål, självhäftande benlindor och bomull i ett stallapotek?

Min kompis rider en häst som hittils har klarat sig på det i 3 år (då gör han illa säg väldigt ofta också).
 
Tejp för att det är bra att hålla kompresserna på plats med eller om man behöver tejpa fast ett bandage innan man lägger på nästa tex.

Kompresserna för att skydda ett öppet sår och för att suga upp vätska. De som är ytbehandlade så att de inte fastnar i såret är bäst, alltså inte såna där nätaktiga kompresser. Kompresserna kan man också ha för att det inte ska fastna bomull i såret om ska lägga om med det.

Elstisk gasbinda är suveränt att lägga gallopp-bandage med (Alltså bandage som ska gå runt ballarna men inte under hoven) sen kan man sätta vet-flex eller vet-wrap utanpå.
Bomull på rulle är bra för att det täcker så mycket mer och är bra om man ska linda ett ben tex.
Brems ifall hästen är helstirrig och man helt enkelt inte kommer åt att rengöra ett sår, ta loss nåt som fastnat etc.

Saxen säger väl sig själv, men det är bra om det är en trubbig bandagesax (kan man köpa på apoteket). de är dessutom lite vinklde så att det är lättare att klippa längs ett ben tex.
 
I mitt lilla stallapotek har jag bara:
*Termometer
*Stallinda
*Jodopax
*Helosan
*Koksaltlösning
*Sax
*Linement

Det är det jag har.
Men jag har bara använt termometern och koksaltlösningen på 3år :o
 
I mitt har jag:
Bomull
Termometer
Steril Kompress
Steril linda
Självhäftande linda
Jodopax
4ESS-salva
Helosan
Väteperoxid
Sprutor(utan nål)
Sax

Använder mest jodopax och bomull.

Nån som har tips på fler saker att införskaffa?
 
jag tror inte att man kan veta vad som räcker i ett stallapotek.. jag har en kompis vars häst trampade in tåkappan i hoven.
då behövdes silvertejp, massor av bommul, elstisk, linda och väteperoxid.
så man kan inte alltid vara förberedd...
kram
 
Måttband!

Jag fick bra användning av mitt måttband för ett tag sedan. Kanon att hålla koll på svullnader med. Man ser exakt om svullnaden gått upp eller ner. :)

Brems - för säkerhetsskull
Apotekets hästvårdsbok - Tycker jag är kanonbra. Står om det mesta på ett tydligt och bra sätt.

Det finns massor av saker som kan vara bra att ha! :)

/Snorpan
 
Det där med måttbandet var smart :idea:!!

Har den apoteksboken själv, den är bra!

Hur mycket kostar en brems då?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 273
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 587
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp