Stallbandage -hur hårt?

_Runaway_

Trådstartare
Hade benlindning på schemat en dag den här veckan, och jag blev klart sagt förbryllad. Vi lindade då stallbandage med tunna paddar och akryllindor. Ok så långt, jag lindade som alltid, dvs. Inte för hårt men ändå stadigt så det sitter bra på hästbenet hela natten. Men herreguuuuud vad hårt jag lindade enligt min lärare. Nej tänk om det stasar sig, näe det gick verkligen inte. Lindade då om, fortfarande för hårt?! Så visade hon, och nu var det min tur att bli "upprörd". Jag vet inte om våra skolhästar är extremt stilla under natten, men på min egen pålle hade dessa lindor absolut kasat ner och suttit över hoven morgonen därpå.
Nu kunde man med lätthet få in både en och två fingrar mellan häst och pad. Det kändes lite som att vi lindade ett människoben, "lindar du hårdare får den blodstopp".
Hur hårt lindar ni stallbandage?

Sv: Stallbandage -hur hårt?

Haha, vi hade också sån övning i veckan, inkl. "ridlindning" och galoppbandagering :D

Själv lindar jag så pass fårt att jag får in ett finger vid knäet, där lindan liksom "börjar". Kan kan man ju testa att dra/trycka alltihop neråt - då ska det inte ruckas eller röra på sig för mycket.

När jag lindar stallbandage använder jag bara back on track paddar som är rätt tjock, och så lindar jag med fleecelindor. Jag lindar som du tror jag - dvs ganska hårt men så lindorna sitter hela natten.

Jag lindar med Back-on-track-paddar och fleecelindor om jag lägger stallbandage. Jag drar åt alls utan lindar bara runt så att säga. Det sitter bra hela natten.

hoppsan, blev visst dubbelt.

Senast ändrad av en moderator:

hmm, hur ska man förklara det :angel: lindar såpass stadigt så det sitter kvar, när jag lindat brukar jag lägga handen om "bandaget" på baksidan och "trycka ihop". det ska "ge efter" lite, men inte flytta sig :crazy:

uah vad svårt att sätta ord på :D :angel: har iallafall aldrig lyckats "stasa" något ben än (på över 30 år) ;)

Så gör jag också! om jag nu förstår dig rätt. På skenans baksida trycker jag ihop linda/pad och känner att det kan bli ett liiiitet mellanrum, men det ska ändå sitta stadigt på plats. Brukar testa att trycka det hela neråt, och det ska inte gå vid normalt tryck.

jo, jag menar som du fast du förklarar dig mkt. bättre :D :angel:

Jag lindar så det sitter kvar, inte för hårt men så det sitter svårt att förklara!

Men iallafall så jag får in ett finger högst upp av lindningen och kan dra det nån mm utåt om du menar stallbandage förståss! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hur gör ni andra då ni lindar stallbandage som ska sitta länge tex över natten? Hur hårt lindar ni och vad lindar ni (hur långt ner resp... 2
Svar
27
· Visningar
11 000
Senast: aysha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S