Stallbandage istället för lindor?

Aliina

Trådstartare
Vad tkr ni om att använda stallbandage istället för lindor när de står i stallet? Alltså inte att rida med. Skulle vara mycket mer praktiskt att använda stallbandage om de fungerar lika bra som lindor?

Undrar också vad ni tkr om att använda damasker under ridningen istället för lindor?
Ha de gött!

Senast ändrad:
Sv: Stallbandage istället för lindor?

Jag tycker att stallbandage är mindre effektiva om man vill lindra gallor eller att hästen sväller upp om benen på nätterna, därför använder jag lindor.
Gällande damasker vid ridning så ger de inte alls samma stöd som en korrekt lindning, men jag lindar bara vid hoppning eller vid mycket galopp utomhus, annars är det damasker som gäller!!;)

Stallbandage är ju bättre än ingenting, om det fungerar skulle jag kunna använda det, om det hjälpte mig mycket.

Vid ridning ger damasker obefintligt stöd jämfört lindor.

Men det är min åsikt:)

Ursäkta, men vaddå stallbandage istället för lindor? När jag har lindat för natten så kallar jag det för stallbandage. :cool:

Nåja då är vi ju i alla fall tre:D

Stallbandage och arbetsbandage grupperas som linder i mitt huvud iaf:p

Tror hon menar "värdiga" stallbandage, typ som BoT stallbandage.

Dvs en padd och sen som ett svart skydd över:d *fin beskrivning*

Jag har provat Veredus stallbandage, men jag tycker inte det var värt pengarna.

Lindar med rejäla och bra stallpaddar och stalllindor...tycker det funkar absolut bäst:) Så lindat för min del.

Det jag menar med stallbandage är som paddar och sen som en damask utanpå padden, så att det blir som "färdiga" lindor, istället för långa trådar som man står och snurrar runt hästens ben på, så är det som en färdig damask som man använder som stallbandage.
Tack för era kommentarer! :) "Färdiga" Stallbandage verkar alltså inte vara lika effektiva som lindor om jag förstår er rätt.

Jag använde sånna på min travare, både jacson och BoT. BoT var inte mina utan lånade dom av en här i byn. Jag tyckte du funkade bra, lindade innan jag köpte mina och det tog sån tid. Hästen svällde av att stå inne på nätterna efter han vart ute på bete. Men det funkade, han var inte alls svullen på morgonen.

Snabbandage är det du menar. Jag har provat Jacsons, och äben haft BoT paddar under dem. Ger tyvärr långt ifrån samma effekt som traditionell padd + fleecelindning.

Okej på en häst man vill ha det bara för att, men de som fyller i benen eller liknande så fungerar inte snabbandagen lika bra som traditionella lindor.

Vid ridning använder jag oftast damasker/andra skydd, sällan jag lindar, men det händer. Har dock skydd vid ridning för påslag/strykning, inte som stöd.

Hugger in här för det verkar va lite samma område som jag funderar över.
En jag känner lindar Alltid sin häst när hon rider, men jag har nog inte heller fattat det här med stallbandage, lindor osv. I alla fall, hon lindar för ridningen med fleecebandage, utan något under. Brukar man göra så? Jag har nog trott att man ska ha pad under, och typ elastiska eller så vid träning? Eller är jag helt borta.. Som ni förstår lindar jag sällan själv, mer än stallbandage ibland efter hård träning, då med BoT under.

Man brukar nog ha pad under hela tiden, spelar ingen roll om det är fleece eller elastiska, men det är vanligare vad jag vet att man använder fleece som bandage under natten, och att man rider med elastiska. Så har jag fattat det iaf:)

Jag har hemmagjorda stallbandageskydd (kallar jag det ;)). Det är tunna låga transportskydd från hööks och paddar gjorda av ett gammalt täcke som sitter fast i transportskydden med kardborre. Dom sitter riktigt bra och jag tycker de funkar okej också, nog får man lite bättre effekt av lindning med ordentliga paddar men jag har inte möjlighet att använda det dagligen då det oftast inte är jag som släpper ut. Hästen är gallig och målet är att hålla nere det och att dom är mjuka och det gör det absolut. Så, jag får mindre effekt jämfört med lindning men ändå tillräckligt. Också går det sååå mycket fortare!!

Det var så jag menade, fleecebandage utan pad kan väl inte ge mycket till stöd??

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
618
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 266
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 510
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka