Stallbandage istället för lindor?

Sv: Stallbandage istället för lindor?

Vad tkr ni om att använda stallbandage istället för lindor när de står i stallet? Alltså inte att rida med. Skulle vara mycket mer praktiskt att använda stallbandage om de fungerar lika bra som lindor?

Undrar också vad ni tkr om att använda damasker under ridningen istället för lindor?
Ha de gött!

Jag annvänder nästan alltid snabbandage i stället för lindor om de ska ha stallbandage. Dels för att det är smidigare, sen har jag fått för mig att de är bekvämare för hästen. Jag har även fått lära mig att gallor i sig inte är farliga, de av mina hästar som har haft gallor har haft stallbandage för att öka blodcirkulationen inte hålla benen smala. Och annvänds då stallbandage är det viktiga värmen inte att benen ska vara smala på morgonen. Jag tycker det finns en säkerhets aspekt också, har man lindor kan de gå upp och hästen trassla in sig (inte så stor risk men dock). Det kan den inte i snabbandagen.

Jag rider nästan aldrig med lindor, och när jag har det enbart av estetiska skäl. Ingen häst jag träffat på har haft så skeva ben att de måste lindas för ett stöd för att kunna ridas på.

Jag hade Bot snabbandage på min gammelhäst och det blev stor skillnad på hans ben. Han var alltid gallig och tjock annars men med Bot paddarna var han torr och fin. Blev dock lite krullig om benen..:p

Jag använder Bot paddar komb med bandage-damask utanpå.
Varvat med snabb bandagen från h**ks.
Och såklart varvat med inget för att kontrollera ev svullnader och så.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka