Stallbygge for dummies

Bluefish

Trådstartare
Nu närmar det sig, våren är på gång och snart är det fritt fram att börja snickra! Det finns en hel del liknande trådar men jag hittade ingen med samma frågor som jag har. För jag kan ingenting om sånt här, utgångsläget är ungefär en bit gräs där det ska stå. Jag ska ju skicka in papper. Förprövning till länsstyrelsen och bygglov till kommunen? Bör man ha en ritning att visa upp i första hand, antar att de vill se över hur man tänkt med el och vatten? Vem ska rita, kan man göra det själv eller är det fackman som gäller? Behövs någon byråkrati för att få anlägga ridbana? Ska någon komma ut och inspektera den tänkta platsen för bygget?

Tanken är 2 boxar i uppvärmd byggnad men vindskydd med plats för 6 hästar så gödselplatta och tillstånd krävs som jag förstår det. Bor väldigt mycket "ute på landet" med 100 meter till närmsta granne, behöver man ha grannarnas tillstånd? Väldigt tacksam för svar! Trådkap helt ok om någon har fler funderingar.
 
Det du skickar till länsstyrelsen ska vara så detaljerat som möjligt, vet att man ibland skickar med produktblad på inredningen för att få det exakt rätt med mått mm. Det är alltså mycket mer än el och vatten som ska med på den ritningen :) bäst är väl att ta hjälp av proffs till typ ventilationsberäkningar i alla fall.

Edit: Det länsstyrelsen prövar är att stallet är säkert och lämpligt för djuren.
 
Kolla med kommunens bygglovshandläggare om du behöver bygglov/bygganmälan. Är det en jordbruksfastighet krävs normalt inget bygglov, men det finns lite undantag. Det finns rätt bra ritprogram som man kan använda sig av när man planerar, men ibland kan det kännas skönt att slippa mot att man låter en konsult göra det istället. Pm:a gärna om du vill veta mer.
 
Men jösses, inredningsdetaljer har jag inte valt eller ens nästan. Vi kommer födmodligen bygga själva så någon färdig box finns inte på något produktblad. Borde ju kunna höra av mig och fråga vad länsstyrelsen vill ha. Kommer anlita någon att rita spektaklet! Är det länsstyrelsen som kommer ut och besiktar innan man börjar nyttja stallet @tolksele?
 
Nu närmar det sig, våren är på gång och snart är det fritt fram att börja snickra! Det finns en hel del liknande trådar men jag hittade ingen med samma frågor som jag har. För jag kan ingenting om sånt här, utgångsläget är ungefär en bit gräs där det ska stå. Jag ska ju skicka in papper. Förprövning till länsstyrelsen och bygglov till kommunen? Bör man ha en ritning att visa upp i första hand, antar att de vill se över hur man tänkt med el och vatten? Vem ska rita, kan man göra det själv eller är det fackman som gäller? Behövs någon byråkrati för att få anlägga ridbana? Ska någon komma ut och inspektera den tänkta platsen för bygget?

Tanken är 2 boxar i uppvärmd byggnad men vindskydd med plats för 6 hästar så gödselplatta och tillstånd krävs som jag förstår det. Bor väldigt mycket "ute på landet" med 100 meter till närmsta granne, behöver man ha grannarnas tillstånd? Väldigt tacksam för svar! Trådkap helt ok om någon har fler funderingar.

Med tanke på utgångsläget kunskapsmässigt så är det nog oundvikligt att inte anlita en fackman för att projektera bygget. Det kostar säkert endel men lär förhindra många andra extrakostnader, fallgropar och tidsfördröjning.
 
@Bluefish japp, behöver stallet kontrolleras innan insättning av djur är det Länsstyrelsen som gör det också. När du skickar förprövning till dem ska du få svar inom 6 veckor har jag för mig, sen får du börja bygga. När det är klart berättar du det för dem och så måste de komma inom två veckor. Hade föreläsning av dem om stallbygge i förra veckan :D
 
@Bluefish japp, behöver stallet kontrolleras innan insättning av djur är det Länsstyrelsen som gör det också. När du skickar förprövning till dem ska du få svar inom 6 veckor har jag för mig, sen får du börja bygga. När det är klart berättar du det för dem och så måste de komma inom två veckor.

Fast de kanske är hårdare med inredningskrav på andra djurstallar.. Vågar inte säga något där. Annars är det typ "vi ska bygga av dessa brädor med xx tjocklek till boxarna"

Tänk på att undvika galler! Tror inget på marknaden klarar en hästspark.. :( Hade föreläsning av dem om stallbygge i förra veckan :D
 
Det kan behövas marklov för ridbanan, beror bl a på om du måste andra nivån på marken. Det kan vara lämpligt attkolla samtidigt som du kollar om du behöver bygglov.
 
Ringer kommunen med en gång och kollar upp bygglovet, tänkte inte på att det kan behövas tillstånd för ridbana, ska ta det med!

Inget tilltänkt galler @tolksele, vill ha högre boxväggar men öppet mellan! Finns det fönster där man inte behöver galler? Vet att jag varit i några stall som saknat det där de påstått att för just det där fönstret behövs det inte. Tack för alla tips hörrni!
 
Finns fönster som inte behöver galler, pm:a mig om du vill ha en pdf-handout från vår föreläsning med byggtips :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp