Stallbygge golvbrunnar

sarla10

Trådstartare
Hej alla duktiga hästmänniskor,

vi planerar ett stallbygge. Oisolerat med tre boxar. Vatten ska finnas i sadelkammaren (hink i box). Ingen spolspilta. Enkel beskrivet så är det tänkt att boxarna är i ena änden av stallet och sadelkammare/foderutrymme i andra. Vägg mellan foder och stalldel. En dörr till fodret och en dörr till stallet.

Hur bör man bäst placera golvbrunnar? En i sadelkammaren känns ju självklar, men i övrigt? Antingen en i stallgången/uppbindningsplatsen där hästar kommer gå ofta eller i andra delen av stallet utanför foder/sadelkammare? Behovet är ju större utanför boxarna, men det känns som en "säkerhetsrisk" att ha en golvbrunn där det är en massa spring, plus att en massa spån/hö/allmänt skit hamnar i brunnen i "onödan". Har jag fel?

Och vilka golvbrunnar är bäst?
Andra experttips kring brunnar, golvlutning, kvastning av golv eller stallgolv över huvudtaget?

Tack/ Sarah
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 763
Senast: MaRomer
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 885
Senast: Polibek
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 203
Senast: azagh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp