Vad ska vi tänka på när vi ska hyra ut vårt stall?

Jag hade inte heller hyrt ut. Som hyresgäst är man sannolikt inte särskilt intresserad av att underhålla/tvätta/måla/laga staket snyggt osv. när man inte äger grejerna själv, framför allt inte om det är en minderårig som ska ha hand om stallet. Det känns som att det finns en stor risk för att de kommer att vilja driva stallet så billigt som möjligt, med allt vad det innebär.
 
Jag har ju stall själv men hyr inte ens ut de boxar jag har extra. Det är helt enkelt inte värt det.

Om jag slutar med hästar kommer jag inte hyra ut stalldelen.
 
Hej,

Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall.
Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig och min man och frågat om hon skulle kunna få hyra vårt stall då hon ska köpa hästar. VI var positivt inställda till detta, då det bara är roligt att stallet används plus att vi inte hade tänkt skaffa djur själva förrän om åtminstone 3-4 år då vi inte har möjlighet eller tid att hålla djur på ett bra tag framöver.

Vi har inte haft hästar själva förut, och inte heller hyrt ut stall innan och är lite fundersamma på vad vi behöver tänka på.
Detta är det som erbjuds:
- Stallet är en mindre påbyggnad på en annan stor fastighet (enbart stalldelen som hyrs ut + möjlighet att förvara hö i den stora fastigheten)
- Två stora boxar i mycket gott skick, renoverades för cirka 4-5 år sedan och har inte slitits på så mycket sedan dess.
- Gott om utrymme att binda upp hästarna utanför boxarna för skötsel och sadling.
- Utanför stallet finns en mindre utbyggnad med tak där t.ex avspolning av häst kan göras under de varmare årstiderna.
- Sadelkammare i storleken mindre, dock bra utnyttjad yta för förvaring av utrustning samt lite foder.
- En liten hage i anslutning till stallet.
- Ingen uppvärmning.
- God belysning.
- Vatten indraget i stallet.
- Möjlighet till fler och större hagar finns att arrendera runtomkring av byns bonde.

Vi som stallägare kommer alltså inte att vilja (eller kunna pga jobb och barn) ansvara för skötsel eller välmående hos hästarna, utan detta får ligga på hyresgästerna till 100%. Likaså skötsel av hagen, bortforsling av gödselstack, skötsel av själva stallet och så vidare.

Det vi kommer att sköta är i princip att se till att byggnaden är brandförsäkrad (det är den inte i nuläget), el samt vatten (vi har egen brunn). Så det blir lite som att hästägarna har stallet i princip som "sitt eget" om ni förstår vad jag menar.

Givetvis ska vi prata igenom detta med föräldrarna till tjejen, och se till att det finns ett ordentligt kontrakt mellan oss. Det vi funderar på är dock:
- Vad är rimligt att ta i hyra? (Vi är inte intresserade av någon direkt vinst, men vill inte heller gå back på uthyrningen.)
- Vad har vi för ansvar för stallägare, och hur kan vi avsäga oss så mycket ansvar som möjligt? Vi vill t.ex inte behöva ansvara för hästarna om de skadar sig eller liknande. Detta ska ligga helt på hästägarna.

Vi känner till de som ska hyra, inte bekanta eller så, utan bara hejat som grannar. Men vi vet att de är OK människor och är bekymrade över att hyra ut till dem. Mer så att vi vill täcka alla baser direkt för alla inblandade parters skull.


Att fundera och tänka på är - vill ni massa spring på gården? Kan bli medryttare o medryttares kompisar som vistas i stallet, kanske kompisars kompisar. Slitage av boxar och mark. Det sliter att ha häst i stall o hage. Vem renoverar, tvättar och underhåller? Är hagen hårdgjord? Så de inte står hästar med lera upp till knäna? Vem har ansvar när hästtjejen blir sjuk, försenad eller inte kommer till stallet? Behövs det något tillstånd? Har stallet rätt takhöjd o box, dörr storlrk? Vem betarsr ev i spektion om det är fel taköjd fel box storlek för smala dörrar in o ut och i boxarna? Tänker på hur många hästar kommer det att vara i stallet? Kommer hyresgästen att hyra ut boxar till andra? Gödsel hantering är inte gratis alls, vem ska stängsla och se till att stängsel är i gott skick och att strömmen fungerar. Bör stå i kontraktet. Vatten tillgång verkar va öite sämre. Hur ska de tvätta stallet på sommaren, glömer slangen på osv Förskotts betaling minst ett halvårs hyra. Kallhyra dvs box utan el o annat kostade 700kr månaden sist jag var inhyrd. Ingen paddock inget ridhus on gick. Men bra stall o hagar. Sen tillkom elen hö strö kraftfoder stängsel in o utsläpp fodringar mm.

Risken att ni blir ståendes med några hästar i stallet som ägaren struntar i, och ni får massa kostnader och bekymmer är stor.

Haft hästar i mitt liv sen jag var lite n och jag hade inte hyrt ut stall till annan person. Bättre att de hyr en bit av bonden och sätter upp uteboxar och har byggbod till hö förvaring o sadel kammare.

Jag hade inte tagit den risken med att hyra ut stall. Risken att stå med skägget i brevlådan är stor! Mem vist de kan fungera, fast väldigt sällan det fungerar utan friktion.
 
Jag håller med om att det inte låter som om det är värt det för er. Bara vattenfrågan hade fått mig att backa faktiskt. Hästar dricker för det mesta mer under den varma tiden på året än annars. Jag hade en gång en granne som skulle fylla vatten åt mig när jag var borta. Hon glömde slangen, tömde brunnen och pumpen skar. Bara det kostade mig nästan 10 000 kr + att jag var utan vatten ett antal dagar.
 
Men oj vad mycket negativa fördomar!
TS känner familjen som vill hyra. Det var väl inte en ska vi/ska vi inte fråga? Utan hur man gör på bästa sätt.
Jag vet inget om det juridiska, men ta hjälp av en jurist när du har gjort ett utkast på avtalet om du är osäker.
Jag hade gärna hyrt ut stall till grannen om det är vettigt folk. Hade tagit kanske 1200 kr i hyra för att täcka el och vatten. Med en så låg hyra finns ingen chans att samvetet går in å bjuder på annat, utan då får hyresgästen stå för allt som om stallet vore deras egna.
 
Men oj vad mycket negativa fördomar!
TS känner familjen som vill hyra. Det var väl inte en ska vi/ska vi inte fråga? Utan hur man gör på bästa sätt.
Jag vet inget om det juridiska, men ta hjälp av en jurist när du har gjort ett utkast på avtalet om du är osäker.
Jag hade gärna hyrt ut stall till grannen om det är vettigt folk. Hade tagit kanske 1200 kr i hyra för att täcka el och vatten. Med en så låg hyra finns ingen chans att samvetet går in å bjuder på annat, utan då får hyresgästen stå för allt som om stallet vore deras egna.
Det är en granne som TS hejar på, det är ingen hon känner mer än så, uppfattade jag det som. Vem har fördomar? Snarare erfarenheter.
 
@Jojo Det är erfarenheterna som talar.
Jag tror alla här är medvetna om att de drar alla över en kam men att hamna i ett hyresdilemma med andra människor på sin egen gård/stall är skitjobbigt.

Efter att ha haft häst sedan ´84 och haft egna stall så kan jag säga att det sällan gått helt smidigt eller friktionsfritt även om vissa stall varit bättre och sämre. Herregud vad man fått stå ut med. Vilket de säkert tycker om mig också.
 
Jag tackar för alla era åsikter och synpunkter, dock var det inte åsikter kring om det är värt det eller inte som efterfrågades. Jag och min man är fullt kapabla till att göra bedömningar och avvägningar om risker, värde och fördelar. Så jag tackar som sagt för att ni delat med er av era erfarenheter, men undanber vidare kommentarer kring just detta.

Det blir väldigt svart och vitt på nätet och det är svårt att se gråzonerna. Ofta blir det så på nätet att det är lätt att övervägande negativa egenskaper lyfts fram angående vissa frågor.
T.ex: ja det blir lite spring på gården vilket kanske inte är så kul alla gånger, men vi bor i ett område där det är hög risk för inbrott och stöld. Lite högre aktivitet vid stallet ger faktiskt mer fördelar än nackdelar för oss.
Sedan så är det några som varit bekymrade över att hon som ska sköta hästarna är minderårig. Detta förstår jag, men för att tydliggöra så kommer vi ställa krav på att föräldrarna är de som har yttersta ansvaret. Dessa människor är väldigt väl ansedda i det lilla samhälle där vi bor. Vi är inte oroade över att de ska missköta sig, t.ex. sticka utan att sköta om hästarna, då de inte skulle kunna visa sig utanför huset om de gjorde så. Bygdegemenskapen är väldigt stark. Enda anledningen till att jag inte känner dem närmare är för att jag är inflyttad och alltså inte uppfödd här. Min man har bättre koll, även om han inte är närmare bekant med dem.
Vad gäller brunnen, så är det ett problem som kan bli dyrt ja. Detta ska vi ta upp med de som ska hyra, de är inte omöjliga att prata med. Troligtvis har även de egen brunn och förstår hur vi tänker. Skulle det skita sig pga olycka eller misstag så har vi kontakter inom vänner och familj som kan hjälpa oss med lösningar som faktiskt inte skulle kosta oss särskilt mycket. Ute i bygden bygger det mycket på tjänster och gentjänster.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 607
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp