stallgång, hur bred?

Sv: stallgång, hur bred?

Är du helt 100 på det?
Stallet jag står i har nog mindre än 2 meter stallgång, det blev färdigbyggt i år och belv ändå godkänt av inspektörerna.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Är du helt 100 på det?
Stallet jag står i har nog mindre än 2 meter stallgång, det blev färdigbyggt i år och belv ändå godkänt av inspektörerna.

Gå in på Jordbruksverkets hemsida:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Där står exakt vilka mått som krävs för stall, box, spilta, ligghall, stallgång osv

Där står det att minsta tillåtna måttet på stallgång är 2,5m men då är den bara till för att gå i, alltså inte sköta, sadla osv.
 
Senast ändrad:
Sv: stallgång, hur bred?

Fast det står ju bör, inte skall.
Vid ny- och ombyggnad är det skall. Kanske ska tillägga att det gäller när stallet är förprövningspliktigt. Är stallgången smalare (på grund av bärande bjälkar eller annat som gör att det helt enkelt inte går att göra den bredare) så är undantaget alldeles säkert kopplat till villkor som t ex. ingen uppbindning eller täckeshängare t ex.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Fast det står ju bör, inte skall.

LÄS HÖGST UPP PÅ SIDAN DÄR STÅR DET MINSTA TILLÅTNA MÅTT

Jag skulle då inte gå på ngt annat än de håradste kravet från jordbruksverket, det skulle ju vara rent av idiotiskt som upplagt för problem i framtiden annars.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Ska du bygga nytt helt från grunden? Ta då till rejäla mått överallt så ångrar du dig inte sedan. För även om du har relativt små hästar idag kanske du i framtiden skaffar större hästar.
 
Sv: stallgång, hur bred?

KL

Jag har också ett stallprojekt på g, i en gammal ladugård. Någon som vet hur de gör om man omöjligen kan få till en så bred stallgång pga bärande balkar. Hade inte tänkt ha gången som annat än transportsträcka men jag tror måttet ligger på 1.5-2.0 meter. Är det bara att glömma?
 
Sv: stallgång, hur bred?

Jag skulle nog tycka att 2 meters bredd på stallgång blir onödigt trångt, minst 3 meter känns lämpligt. Min stallgång är 4 meter, då får man gott om utrymme även om man har grejor stående efter väggarna :)
 
Sv: stallgång, hur bred?

*KL*
Du kommer ju aldrig ånga om du bygger en bredare stallgång. Däremot om du gör en för smal.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Jag skulle hellre göra den bredare än smalare, när man ändå ska bygga nytt.
Kan ju bli irriterande om man står där sen, och känner att det inte funkar pga för litet.


Här är min stallgång :D

30590365.jpg

Där skulle våra få torgskräck:D
 
Sv: stallgång, hur bred?

Jag ser även om du skriver med små bokstäver, ursäkta att jag frågade en extra gång (blev förvirrad eftersom det stod bör).

Då måste jordbruksverket ha gjort fel helt enkelt när de godkände ett stall med 2 meter stallgång.

Bison: Har tyvärr inte senaste ridsport.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Jag skulle inte vilja ha en stallgång smalare än 2,50 m oavsett om hästen binds upp där eller ej. Lite svängutrymme är bra när man vänder hästen, eller om den får frispel mitt i allt.

Jag hade 2,50 m mellan boxrad och vägg med uppbindning i gång, och det passade ganska bra. Men jag skulle inte ha tackat nej till ytterligare 0,5 m faktiskt...

SJV måttbestämmelser är abosluta minimumkrav.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Jag ser även om du skriver med små bokstäver, ursäkta att jag frågade en extra gång (blev förvirrad eftersom det stod bör).

Då måste jordbruksverket ha gjort fel helt enkelt när de godkände ett stall med 2 meter stallgång.

Bison: Har tyvärr inte senaste ridsport.

Dom har godkänt ett och annat stall med trånga stallgångar.
 
Sv: stallgång, hur bred?

Ok olika svar här på forumet, men jag tror jag har bestämt mig för en gång på 2,5 meter nu.

Har iallafall mailat till Jordbruksverket och frågat.....svaret därifrån blev "Jordbruksverkets måttbestämmelser är minimimått. Kontakta Länsstyreslsen i ditt län för vidare informtion i detta ärende"

så jag ringde alltså länsstyrelsen, och frågade om min 2 meter gång, hon sade att jag kunde bygga så, och att reglerna inte var lika hård då jag skulle bygga ett stall med färre hästplatser än 4.

Men att hon nog skulle ha gjort bredare om hon tex hade ett halvblod, nu kommer jag inte ha så stora hästar, och inget ska hänga i stallgången, men 2,5 kommer jag nog att kosta på mig ändå :)

Frågan är nu istället om min ridplan på 20* 35 är för litet?.....vissa rekomenderar 20*60 men det känns tokstort.....och ju större desto dyrare blir det. 20*40 skulle jag ev kunna dra till med utan att det blir föööör mycket schaktingsjobb, någon som har en sådan ridplan?
 
Sv: stallgång, hur bred?

Även om du lust nu inte ska ha stora hästar så kan det ju bli ändring, man vet aldrig. Samt om du skulle sälja så skulle jag tro att det är betydligt lättare om det är ordentligt tilltaget än att det har en massa begränsningar.
Mindre än 20 * 40 skulle jag inte göra ridbanan.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 246
Senast: skogaliten
·
Utrustning Jag har en Delaval HCP65 (använd ca 10-15 ggr men haft den 5-6 år). Sist jag klippte så slutade den funka när jag var klar och skulle...
Svar
4
· Visningar
552
Senast: Corax
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 380
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 408
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp