Stallhälsa.

I

Irish cob

Det är viktigt att Pållen mår bra - SJÄLVKLART.
Det är viktigt att ryttaren mår bra - SJÄLVKLART.
Men hur är det med stallhälsan?

Jag tycker att man hör så mycket tråkigt runt omkring, har själv stått på ett stall där det var ohållbart i längden för man kände sig totalt utfryst från alla andra, även om dom inte alls menade så. Men känslan fanns alltid där. Jag tycker att stallhälsan är minst lika viktig.
Hur har ni det på erat stall?
:rofl:

Sv: Stallhälsa.

Håller helt med! I stall blir det ofta så att alla ska veta bäst, och vara bäst. Vilket ibland kan göra att de som kanske inte är lika duktiga (läs: populära) blir utfrysta. Mkt dumt!
På mitt stall förekommer det en del skitsnack, och jag är väl inte guds bästa barn när det gäller det, men det är ingen som blir direkt utstött, vad jag vet i alla fall! Jag försöker alltid hälsa på alla, även om man inte behöver vara bästa kompis med varenda en! Vi är mån om en god stämning, att alla ska känna sig välkomna.

Jag har aldrig haft min häst, eller ens ridit på något större stall, så jag ska nog inte säga så mycket. Men jag tycker att många, många hästägare man stöter på, på alla möjliga ställen, alltid ska visa sig vara bäst. Man ska kunna mest om allt, man ska klä sig snyggast, man ska ha finast häst, dyraste stall osv osv.. Jag säger bara, låt dem snacka, jag vet att min häst mår bra och är lycklig, det är det viktigaste för mig. Sen att jag inte har ett lyxigt stall, har inte råd med alla de nyaste prylarna, dyraste sadlarna, det spelar ingen roll. Min häst är viktigast för mig, jag tycker bara synd om folk som tror att de är bättre än alla andra.

Hur det är ventilerat ingår ju också i stallhälsan!
Berätta järna, hur ni har det så kan vi andra kanske ta lärdom av det och göra våra stall trevligare :)

Vi har det just nu kanonbra!!! Vi brukar ha lite träffar under året som förgyller tillvaron...:smirk: på lördag e d dags för pizzakväll...:)
Tidigare hade vi däremot en inhysning som gick och försåg sig av andras spån, foder, ensilage mm....och det tog bort nästan all glädje med stallet- man blev ju mer eller mindre paranoid över sina grejor istället. Det påverkar ju en hel del vilka som är i stallet............

Jag trivs mycket bra i nudvarande stallet :)
Ibland blir det väll dock så att vissa inte kommer överens , men jag har inte varit direkt oense med någon hittills i alla fall. Tycker vi har bra rutiner och att det är hyfsad ordning i stallet .

Trivdes inte fullt så bra i det förra, tycker ingen tog ordentligt ansvar , vi hade för oregelbundna tider för utfodring osv (tycker det gick för många timmar ex mellan kvälls o morgonfodringen) , ingen höll ordning och sopade ens efter sej . Annars var det väll dock en bra stämning mellan folk s.a.s . Dock var vissa dåliga på och hålla sig till ridhusregler, ingen plockade undan hinermaterial osv efter sej. Att det inte var någon ordning gjorde att jag inte längre trivdes.

Där jag rider, på ridskola, är alla väldigt trevliga och hjälpsamma oavsett vilken nivå man rider på. Alla hälsar på alla och hjälps åt om nån behöver hjälp. Många har börjat på den här anläggningen pga det goda ryktet.

Skönt att höra! Det är så det ska vara i ett stall tycker jag!

I "mitt" första stall var det nästan alltid en riktigt otrevlig stämmning (inte så stort stall iofs) Dom äldre och "duktiga" ryttarna snackade skit om varandra hela tiden och eftersom jag var yngst och inte vågade säga nåt, så kom alla till mig med skitsnacket. Var det nåt jag inte kunde och frågde nån av dom andra hur det skulle vara kom nån annan alltid efter nån dag och sa att det var fel (bara för att det var just den andra personen som sagt det) och jag var bara liten och dum som trodde på det...
Kort sagt så stod jag mittimellan och visste varken ut eller in :crazy:
I det nya stallet finns det absolut inget skitsnack (bara jag, råttorna och hästen :p )

Senast ändrad:

Vi hade det jobbigt en period i höst i vårat stall. Vissa personers hästhållning passade helt enkelt inte ihop. Efter ett missförstånd flyttade den ena personen till grannstallet (där hon redan hade två hästar) och problemet är löst. Nu kan personerna umgås lite men hästar diskuteras inte. Just nu har vi superstämmning i stallet alla trivs, alla tar hand om varandra.

Åh, här är det lugnt och städat;)...Har eget stall och inga inhyrningar, lugnast så...:smirk:

Har eget stall.. en inhyrning under vintern. Det fungerar perfekt. Inhysningens ägare är förstagångshästägare och suger i sig allt jag säger. De kommer dessutom endast ut på helgerna. Alltså är jag själv i stort sett hela veckan och gör som jag vill.

I vårt stall där jag står fungerar det mycket bra. Stall-ägarna är ett äldre par som själva har haft hästar och de är dessutom väldigt måna om oss som har våra hästar i stallet och självklart om våra hästar också, och försöker alltid lösa allt på bästa möjliga vis.

Jag är äldst av oss "installade", 20 år i april, så såå gammal är jag inte, hehe.. De andra är 17 och 12 (de som rider stallägarnas hästar), sedan är de andra två 13 och 12 som också har sina hästar där.

Det fungerar bra, alla är ärliga och "bra kompisar" och alla är dessutom väldigt måna om sina hästar, om allas hästar.

De yngsta tjejerna brukar hänga på mig, eftersom jag har ridit längst och de har inte ridit så länge, de litar på mig och jag tycker det är roligt att ha med dem också såklart.

Ja, vi har en fin stämning i stallet, även om det ibland blir konflikter såklart, det får det bli ibland, allt är inte en dans på rosor, det får man lära sig från början.

Vilken bra tråd!!
I det förra stallet var det riktigt dålig stämmning. Det blev som två läger: stallägaren mot inackorderingarna, inte roligt... Vi ville inte fodra med hösilage som var mögligt o luktade, ja skit rent utsagt. Stallägaren sa då att hästar inte äter dåligt hösilage och att de därför inte kan bli dåliga av det... Vi inackorderingar ville plocka bort alla träd/sly som blivit nedsågat i hagen då vi inte ville riskera brutna ben etc (det låg verkligen ÖVERALLT). Hästar springer inte då det ligger träd huller om buller enligt stallägaren. Vi kontrade då med en vän till oss som hade en häst som sprang över en gren och spetsades på den, hon är i hästhimlen nu:cry: . Ja så här höll det på, det var verkligen jobbigt. Vi försökte prata med stallägaren och förklarade att vi kunde göra allt jobb själva, men det fick vi inte:( .

I sommras flyttade jag och min sambo till en hästgård. Där har jag mina två egna hästar + tre inhyrningar. Jag har verkligen varit jätte noga med att bara ta in människor som har samma grundläggande hästsyn (ute HELA dagarna, fri tillgång på mat i hagen...) och som är ödmjuka och trevliga. Resultatet = En underbar stämning, ingen som anser sig vara förmer än andra, alla kommer bra överens. Jag älskar alla i stallet; hästarna, människorna o katterna!!!:love:

sen tio år tillbaka har jag eget stall.Har alltid haft ngn eller några boxar över men aldrig tagit in hyresgäst.Jag vill vara själv,men har såklart många träningskompisar och grannar att rida med och snälla föräldrar om man skulle åka bort ngn gång.

Jag har stått inack ett flertal ggr under ungdomen med varierat resultat.På en ridskola funkade allt bra, i ett privatstall blev det fullt krig......vissa tog inte in den sista hästen från hagen tex.(Det blev även svinn från mitt foder som var mkt bättre kvalitet)Stallägaren behandlade oss olika ....vissa behövde inte hjälpa till med in o utsläpp och andra skulle göra mer.Det blev det klassiska med meddelanden på tavlan till varandra.Jag pallade det inte jag flyttade..................jag kunde ta att det inte var go stämning mellan alla men kunde inte ta att man använde hästarna som vapen mot varandra.

det psykiska i stallet är jätte underbart för mig!
Vi är flera tjejer och vi ha filmkvällar och allt nöjligt tillsammans! Jätte kul! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 301
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 479
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka