stallhyra under sommaren.

DarkInNight

Trådstartare
Ni som har hästarna på bete under sommaren, betalar ni stallhyra ändå? jag har tänkt kolla upp lite hur ni andra gör. stallägaren har aldrig hyrt ut stallet förut, vet inte om han vill ha full stallhyra under sommaren (ska fråga honom så snart jag kan). Jag har aldrig betalat stallhyra när jag haft h'starna i andra stall under de månader jag inte använder stallet (förutom förvaring av div utrustning som jag ej använder under sommaren).

Jag hyr två boxar i ett stall under vintern. Under sommaren tar jag mina på bete (egna beten, stallägaren har inget med dem att göra).

Stallet har ingen möjlighet att erbjuda bete (små små hagar under vintern, jag arrenderar vinterhage av stallets granne).

Jag kommer inte vara många timmar i stallet under sommaren.

Hur gör ni? betalar ni stallhyra ändå? och hur mkt? Hur mkt betalar ni i nu under vintern när hästarna står stallade hela tiden?

tacksam för svar. :)

Sv: stallhyra under sommaren.

Det är nog som allt annat, man kan göra på flera sätt för att få in samma mängd pengar:

* Betala högre hyra under vintern och inget eller reducerat på sommaren.

* Betala samma fasta (något lägre) belopp hela året.

För den som hyr ut så är det viktigt att kunna planera ekonomin, utgifter för el, gårdsförsäkringar, sophämtning mm ska betalas året om.

Vi har kallhyra, vi betalar alltså samma summa året runt, oavsett om hästarna står på stall eller inte.

Med fullinackordering är det ju alltid intressant att se om kontraktet har någon paragraf inskriven som behandlar just kallhyra vid t ex bete.

Hos oss fungerar det så att vill man vara säker på att ha kvar boxen efter sommaren så betalar man kallhyra för boxen. Vi har upplägget både på sommaren och vintern att man betalar kallhyra (fast pris)+ service ( fodringar, täckesbyten, in-ut släpp alla dagar/vecka) men kan man hjälpa till blir det reducerat pris beroende på hur mycket man hjälper till + foder beroende på vad och hur mycket hästen äter. Om man väljer att ha hästen på sommarbete så betalar man alltså kallhyra för att ha sin plats kvar.

Vi tar samma kallhyra året om. Om du hyr en lägenhet får du väl inte avdrag för att du är på semester? Om det däremot ingår hö o strö och hästen inte är där bör väl avdrag göras för detta, men kallhyra får man nog betala om man vill ha sin plats.

Jag betalar halva stallhyran på sommaren - då går hästen på bete hos stallägaren. Hästarna brukar gå ute dygnet runt från juni tom augusti. Vi får använda stallet under hela sommaren, tar betet slut så får hästarna hö utan extra kostnad och vi får ta betfor och havre under hela sommaren.

Under tiden hästen står på stall ingår strö, havre, betfor, hö/ensilage.

Skulle jag flytta hästen till annat sommarbete så skulle jag ändå få betala halva stallhyran under sommaren.

I det stallet som jag är inhyrd i betalar vi endast 100 kronor per månad om det inte står en häst i boxen ( tex vid sommarbete) för att få ha kvar stallplatsen.

Vill man garanterat ha kvar sin stallplats på hösten bör man nog betala för den sommartid oxå. Vad gör du om din häst behöver boxvila?
Ska du dessutom ha kvar dina saker i stallet bör du absolut betala hyra under sommaren.
Men du kanske kan betala en lägre kallhyra under sommaren eftersom stallet inte kan erbjuda bete.

knapplån.

jag har funderat lite. allt det ni sagt låter vettigt, ur alla era synvinklar.

vad jag kommer göra är att snacka med hyresvärden och se vad han har för funderingar om det... :)

Jag däremot, har ingen lust att betala full hyra fastän jag inte är där och utnyttjar stallet. Halva hyran tycker JAG är mer lagomt -förbrukar ju ingen el, och slänger ingen gödsel på stacken (kostar att tömma), eller gör mer slitage på byggnaden. :)

Vid andra stall jag har stått vid så har de resonerat så att använder jag inte boxarna behöver jag inte betala hyra under sommaren.
Hade varit en helt annan sak om hyresvärden hade haft en sommarbeteshage i anslutning till stallet, så att jag varit där varje dag ändå. :D

MEN, känner han att han absolut måste ha full hyra så lär jag väl betala det. men det skulle kännas lite surt.

Fast som sagts ovan, det är ju fullt möjligt att de rörliga kostnaderna (el, gödsel etc) är summerade på ett år och sedan utslaget på 12 månader. Då är det ju samma kostnad att betala året om, ett genomsnitt alltså.

För ett par år sedan hade vi eget stall och hyrde ut några platser, då betala hon i början av varje månad vinterhalvåret.

När det gällde sommarbete så bruka vi släppa i början av maj , då betala hon ungefär samma summa (lite mer) som 1 månad i stallet för hela betes perioden. ca 5 månader då.

Vi har samma hyra året om, i kallhyra då. Vill man ha extra tjänster såsom mockning osv. tillkommer det alltid utöver de 750 kr vi betalar i kallhyra. Dock tycker jag faktiskt att hyran kanske skulle sänkas något under sommarmånaderna eftersom betesmöjligheterna är begränsade. Annars hade jag gladeligen betalt samma hyra även sommartid.

Kallhyra + "service" + mat/torv vintertid. Kallhyra en månad sommartid. Ej tillgång till "beteshagar".

elen är beräknad på en vintermånad. (ett element i sadelkammaren så inte vattnet fryser) och lampor när vi är i stallet (avslagna annars). under sommaren används bara stängselel (1kr/4dagar tror jag det var, men inte helt säker). Men då är ju inte jag i stallet... :angel:

och när jag låter hästarna sova ute om nätterna (fr april ungefär, till november beroende på väder) används inte gödselstacken heller. och ingen lampel alls.

I mitt nya stall betalar man ingen syallhyra under sommaren oavsett om man står kvar i stallet eller inte. Det finns inget sommarbete, bara två lite söttre hagar som jag tror endast andvänds på sommaren. Sen finns det massa rasthagar och två lite större vinterhagar.
Jag kommer låta min polle står kvar i stallet under sommaren, för han får inte gå på bete. Så 2 månader är det gratis och man får ändå utnytja allt, ridhus, paddock, boxen m.m.
:banana:

I förra stallet fanns det massa sommarhagar så då betalade man kallhyran.

Senast ändrad:

allt foder och strö köper jag in själv. och skjutsar allt själv till stallet.

hur mkt betalar du under vintern i månadshyra?
jag skulle också vilja ha ett ridhus på gården!! :d

Vi betalar en betesyra på 500:- under juni, juli, augusti (och ev september om det är fint väder). Då har vi INTE tillgång till box, halm eller hö. Vill man ha hästen inne enstaka nätter får man betala extra för detta.

är det stallägarens bete eller får ni fixa det själva? står stallägaren för stängsel o skötsel av stängsel?

Boxhyran ja, den måste man ju betala om man vill behålla sin boxplats. Precis som med vilket annat boende som helst, den kostar i hyra även om man är på semester.
Förbrukningskostnaderna förvinner ju, men kallhyran blir kvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 205
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 911
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 017
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka