Stallhyra vid tillfällig flytt

Taz

Trådstartare
Hej!
Ni stallägare som har inakoderingar som ska lämna bort hästen tillfälligt några veckor som tex inridning, inkörning m.m
Hur gör ni med stallhyra då? Ni som har fullinakodering. Ägaren betalar inget ? Betalar halva hyran? eller ja... hur resonerar ni?

tack för svar =)
 
Rör det sig om en månad eller mer har jag inte tagit betalt alls. Men jag har ett litet privatstall med en eller två inackorderingar, dvs ingen kommersiell anläggning. Annars är det enda jag tycker man kan se som rimligt att minska hyran med ev foder och strö, för man blockerar ju stallplatsen under tiden hästen är tillfälligt borta och har sannolikt samma kostnader för lokaler och skötsel oavsett. Det är inte ens självklart att minska hyran med det grovfodret kostar för har man köpt in det är det ju inte säkert man kommer att kunna använda det.
 
Hos oss får man en månad gratis om hästen är borta i 4 veckor och sedan får man använda max 2 kallhyra månader om året, då betalar man bara för själva boxen. Nu har vi helinackordering. Finns egentligen ingen anledning att betala för spån, mat, mockning när inget av det används, däremot hyran för boxen det köper jag rätt av. :)
 
Vi ger avdrag för hösilage, 500 kr/mån. Våra största poster i budgeten är annars personal, arrende, underhåll och det kostar lika mycket oavsett om någon är borta.
 
Man betalar full hyra oavsett om man har häst där eller inte. Man har ju boxen som sin och den är inte tillgänglig att hyra ut. Man betalar ju inte mindre hyra för sin lägenhet om man reser bort några månader. :)
 
(Jag är inte stallägare men har stått i stall där en betalade full hyra (dvs den hyra kontraktet gällde, det fanns vissa saker som en kunde välja bort/lägga till) både om hästen reste bort tillfälligt och under uppsägningstiden om en sa upp stallplatsen, och stall där jag bara betalar kallhyra om hästen åker bort en längre tid (som tex när jag tog med hästen på min fyra månader långa praktik).)
 
Man brukar ju inte ha en hyra som inkluderar mat och service när man hyr lägenhet heller :)

Ofta har man en fast hyra som är utslagen på året där service, foder och strö ingår . Dvs då är månadskostnaden utslagen på året så att kostnaden är densamma alla 12 månader . Brukar inte sällan uppskattas mycket av inackorderade att ha en fast och därmed ganska human hyra eftersom det då inte blir några svängningar i pris .

Det finns vissa stall som kontrakterar med kallhyra om man flyttar hästen någon månad osv.
Vet dock inga stallägare som håller på och reducerar hyra för att hästen ska iväg på träning etc några veckor . Känner du sådana blir jag helt fascinerad .
 
Hej!
Ni stallägare som har inakoderingar som ska lämna bort hästen tillfälligt några veckor som tex inridning, inkörning m.m
Hur gör ni med stallhyra då? Ni som har fullinakodering. Ägaren betalar inget ? Betalar halva hyran? eller ja... hur resonerar ni?

tack för svar =)

Eftersom stallägaren oftast har inhyrda som del i verksamhet och verksamheten måste gå runt förstår jag att folk tar fullt betalt.
Stallägaren kan ju sällan under den tid din häst är borta ställa in en annan i boxen och få betalt för det.
Så att du väljer att vara borta ska ju inte stallägaren behöva förlora inkomst på.
 
Jag har betalt kallhyra vid sådana tillfällen, alltså bara betalt för att hålla kvar boxen, inte för hö/strö!
 
när mitt sto skulle åka i väg och föla så betalade jag halva kallhyran till stallägaren för jag ville ha kvar boxen.efter avvänjningen skulle hon hem och fölet åkte till lösdrift.
 
Jag har betalat kallhyra. Dvs kostnad för tillträde av boxen inkl personal. Det är då avdraget för strö och foder. Det har varierat från 1200 kr till 2000 kr beroende på anläggning, dock alltid avtalat i kontraktet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 438
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp