Stallkatter

mazariin

Trådstartare
Vad tycker ni om stallkatter?
Har hört alla möjliga olika åsikter om dem, vissa tycker att katterna är ett måste för att hålla råttorna borta, och andra tycker att de är smittospridare.
Själv tycker jag jättemycket om våra stallkatter, de är urmysiga! :love:

Här kommer några bilder på våra stallkatter, lägg gärna upp bilder på era också! :)

Kerttu alias Frrassin
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id591058.html
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id591081.html

Elwis
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id591064.html
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id591095.html

Andra stallkatter (utan namn)
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id591073.html
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id591060.html
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id591078.html

Sv: Stallkatter

Jag har gett mig in i en sån här debatt två gånger, första och sista. Jag är FÖR stallkatter om de sköts på rätt sätt. Vi ska själv köpa två stycken missar till stallet. Men bered dig på attack.

Hehe okej. Jo jag antog att denhär diskussionen varit uppe förut, men hittade ingen gammal tråd..

de är nog borttagna :angel:
Så länge man inte låter katterna para sej hejvilt och få barn på löpande band som går rätt under bondens högaffel eller i vattentunnan och om man ser till att de mår bra och får den vetrinärvård de behöver har jag absolut inte problem med stallkatter, tvärtom :)

Så länge man kastrerar/steriliserar och håller koll på dom så tycker jag det är jättebra med stallkatter!

Håller med de övriga. En rätt skött stallkatt som är lycklig och mår bra är bara positivt.

Jag har bara bra erfarenheter av stallkatter. Minns som liten hur bra katten i stallet jag red hade det. En stor, tjock hankatt som gärna lade sig på några av hästarnas ryggar och sov. :love:

Jag tycker man kan ha stallkatt om man:

*Bor ute på landet en bit ifrån grannar som kan störas, trafikerade vägar, överhuvudtaget tätbebyggt område
*Kastrerar katten
*Vaccinerar katten
*Ser till att den alltid kan komma in och värma sig (kattlucka tex) och såklart har tillgång till friskt vatten och högkvalitativt foder
*Har den försäkrad så att den kan behandlas vid sjukdom
*Ser till att den får daglig mänsklig kontakt

Givetvis finns det rötägg som i allt annat, som tycker att tamkatten är något slags rovdjur som klarar sig själv. Visst, katter har sju liv och ÖVERLEVER mycket, men den ska prioriteras lika högt som andra husdjur när det gäller omvårdnad.

Jag är emot stallkatter om dom inte får komma in till människorna.

Dom ska även hållas kastrerade (både honor och hanar), vaccinerade, ID-märkta och ha bra mat. Inte i närheten av bilvägar (mer än t.o.f stallet) och i en bra miljö för katter. Och självklart tas till veterinär vid sjukdom och/eller om man är osäker.

För mig är katter först och främst sällskapsdjur, råttjägare är bara en bonus.

Senast ändrad:

Jag är för så länge de avmaskas och är vaccinerade och kasterarade/steraliserade.
Det är när de paras hejvilt och de blir fler o fler katter som är mer vilda än tama som jag tycker det är problem.
Det är då sjukdomarna oxå kommer eftersom man inte kan få tag i dem och ge ev vetrinärvård eller kolla igenom dem

Vi har 4 st stallkatter.
De är absolut nödvändiga för att inte råttor och möss skall ta över gården.
I stallet så har de en uppvärmd sadelkammare som de kan gå in och ut ur som de vill genom ett system av kattluckor.
De får mat 2 ggr/dag, blir avmaskade regelbundet och alla utom en är kastrerade.
De kastrerade är 2 hanar och en hona, Mammakatten är inte kastrerad utan går på P-piller i stället.
Vi ville hålla henne fertil för att kunna skaffa kattungar vid behov.
Men nu så är hon tyvärr för gammal för att få några mera ungar.

Och i.o.m. att vi tillbringar så pass mycket tid i stallet som vi gör, så tycker vi att vi umgås tillräckligt med katterna trots att de inte får komma in i vårt hus.
Våra katter är mindre ensamma än vad en innekatt med heltidsarbetande ägare är.
Det är ju flera än vi i stallet som kelar med kattorna.

Jag är för stallkatter om de sköts på ett bra sätt som många andra har skrivit! Här i stallet är kår kisse "Roland" oumbärlig... Tidigare sprang det råttor o möss överallt, de tog sig till och med in i mitt stallskåp och åt upp mina transportbandage... :mad: ;) Men sedan Roland gjorde entré är gnagarna ett minne blott. :D

Vintertid bor han i sin korg ovanför elementet i selkammaren och tar bara korta rundor runt gården medan han är betydligt mer aktiv nu under sommarhalvåret. Ibland kan jag dock känna att han inte får den tid för kel och mys som andra hemmakatter får men jag försöker att ta mig tid med honom varje gång jag är istallet och flera andra av stallfolket gör detsamma.

Behöver jag tillägga att Roland är kastrerad, öronmärkt, avmaskad etc? :) Har tyvärr inga bilder men han är vit med grå fläckar (kandke heter blå på kattspråk... ;) )

Är för stallkatter. Om de sköts rätt naturligtvis. Men sen ja... Jag tycker inte om att jag har de här tankarna att "det är ju bara en stallkatt". Vi har inget eget stall och alltså inga egna stallkatter och om vi hade så skulle de def. avmaskas och kastreras. Och antagligen ha fri tillgång till mat eftersom våra utekatter har det. Så mina tankar yttrar sig ju inte neg. men jag kan ändå tänka så. Virrigt :crazy:

Vi har tre ute/stallkatter, men eftersom vi bor ca 25 meter från stallet, så är dessa katter nästan lika mycket inne, som ute :love:

beda skrev:
Jag har bara bra erfarenheter av stallkatter. Minns som liten hur bra katten i stallet jag red hade det. En stor, tjock hankatt som gärna lade sig på några av hästarnas ryggar och sov. :love:

Jag tycker man kan ha stallkatt om man:

*Bor ute på landet en bit ifrån grannar som kan störas, trafikerade vägar, överhuvudtaget tätbebyggt område
*Kastrerar katten
*Vaccinerar katten
*Ser till att den alltid kan komma in och värma sig (kattlucka tex) och såklart har tillgång till friskt vatten och högkvalitativt foder
*Har den försäkrad så att den kan behandlas vid sjukdom
*Ser till att den får daglig mänsklig kontakt

Givetvis finns det rötägg som i allt annat, som tycker att tamkatten är något slags rovdjur som klarar sig själv. Visst, katter har sju liv och ÖVERLEVER mycket, men den ska prioriteras lika högt som andra husdjur när det gäller omvårdnad.

Kunde inte säga det bättre! Håller med i allt!

Liknande trådar

Övr. Katt Vilken typ av klösmöbler gillar era katter bäst? Enkel pelare att klösa på? Klösbräda? Tunna (med eller utan möjlighet att gå mellan... 2
Svar
21
· Visningar
1 243
Senast: Liten
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 500
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt... 2
Svar
26
· Visningar
2 584
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår