Sv: Stallsuspensoar för hingstar
Ehhh är det inte en naturlig sak för hingstarna att göra ?? Har aldrig någonsin varit med om en hingst som inte gör det, det är ju dessutom en viktig del för dem för det är så de renar sig, de borde bli högrisk för testikelcancer med sådan utrustning då sädesledarna måste tömmas och det är så de gör det. Jag hade dubbelkollat noga med en gynekologiskt kunnig veterinär innan jag gav mig på att sätta på något sådant. Kanske läge att skära istället om hästen har så dålig rygg så att den inte klarar av ett helt naturligt beteende, har aldrig någonsin märkt på någon hingst att de får problem av det.
Jo, men om du har en tävlingshäst som står och njuter av det 24/7 så de får ont i hela ryggen, korset och bakknäna så är det inte så roligt längre.
Det handlar inte om naturlig njutning för normala hingstar, utan för överdrivet sexuellt beteende hos översexuella hingstar. En elithäst kan inte prestera om något skapar spänningar. I detta fall oanani.
De här hingstarna går ute med stånd i hagen konstant och skriker, sedan i står de större delen av tiden inne i boxen och onanerar och skriker och bara hingstar sig. Det är ofta inga vanliga ridhästar som har dessa problem, utan högpresterande kapplöpningshästar med testosteron över öronen. OCH man skär inte en fungerande tävlingshäst då det kan påverka tävlandet och individens kapacitet/tävlingshuvud. Och även avelsvärdet blir ju lika med noll som kan ha varit högt innan.
Varför inte lösa det med en enkel lösning?? De har inte på sig utrustningen i hagen så där kan de få hur mycket utlösning de vill. Men jag kan lova dig att det är inte naturligt för någon individ att onanera och få utlösning 200 gånger per dag. Nån stans får man betala då. Och att kastrera kan tyvärr vara en av de grejjerna man helst inte vill. Funkar inte stallsuspen så kanske man inte har nåt val, för att man får inte ordning på spänningarna, ja då måste man kanske chansa å se om den funkar bättre som valack.
Så att de inte kan få utlösning behöver du inte bekymra dig om, det sköter de ofta ute i hagen där de är som mest aktiva ändå med sin sköna egentid. Den här typen av hingst hinner med mer tömning nån timma i hagen än vad en vanligt hingst gör på några dar. Så det är nog det minsta problemet i det här fallet.
Men har du en värdefull hingst, då försöker man naturligt vis lösa det på annat sätt först.
Det är väl vida känt att kapplöpningshingstar kan vara liiite mer besvärliga att hantera då de sprutar av testosteron jämfört med hobbyhingstar i allmänhet. En kapplöpningshingst med högt värde är dessutom lite mer viktig att behålla som en sund hingst. Det är inte bara å skära.
Jag ser ingen som helst anledning att kolla med veterinär innan då detta sätt att lösa problemet oavsett om det är med borste eller sups har löst problemet för alla hingstar jag vet om som haft detta problem inann. De har kunnat fortsätta tävla framgångsrikt i många år och sedan verkar som avelshingst och fått över 100 avkommor varje år i många många år efter tävlingskarriären. Vissa saker kan man lösa med lite förnuft hemma med.