Stallsuspensoar för hingstar

Zuzzi

Trådstartare
Går de ens att få tag i längre?

Passhästen roar sig själv med att träna sina snorremuskler när han har tråkigt så han blir alldeles stum över hela ryggen och ner i bakbenen, fungerar inte så bra om man ska kunna trava bra :angel:

En av sveriges bästa kallblodstravare fick samma problem och där hade tränaren en stallsusp liggandes och hästen blev bra igen när han inte kunde roa sig, men hur fasiken får man tag i en :crazy:

Sv: Stallsuspensoar för hingstar

Går de ens att få tag i längre?

Passhästen roar sig själv med att träna sina snorremuskler när han har tråkigt så han blir alldeles stum över hela ryggen och ner i bakbenen, fungerar inte så bra om man ska kunna trava bra :angel:

En av sveriges bästa kallblodstravare fick samma problem och där hade tränaren en stallsusp liggandes och hästen blev bra igen när han inte kunde roa sig, men hur fasiken får man tag i en :crazy:

Har haft en kallblodstravare, en av sveriges bästa som passhäst och han höll på hela tiden. Det slutade när vi tejpade fast en hård/''vass'' skurborste (rotviska som är kortstråig funkar med) på en gjord under täcket så snoppen tog i den när han fick stånd. Han höll aldrig på sen. Väldigt effektivt!!! Så han hade alltid en borste under magen på boxtäcket :D

Har haft en kallblodstravare, en av sveriges bästa som passhäst och han höll på hela tiden. Det slutade när vi tejpade fast en hård/''vass'' skurborste (rotviska som är kortstråig funkar med) på en gjord under täcket så snoppen tog i den när han fick stånd. Han höll aldrig på sen. Väldigt effektivt!!! Så han hade alltid en borste under magen på boxtäcket :D

Hahaha ja man tager vad man haver! :rofl: har hittat ett företag som ska ha stallsusp'ar så får hoppas på det bästa att det är av rätt sort så herrn kan bli bannad från sin hobby :angel:

Likadant som en tävlingsusp förutom att den är fäst runt svansen och sedan med en bred gjord runt buken, sedan har den ett nät en bit ifrån själva paketet som hindrar hingsten från att få stånd och slå snorren emot sig själv men den kan kissa normalt genom den :)

Den som är i grannstallet är en äldre modell så den har ett nät av metall

Så istället för att nätet bara sitter över kulorna så går den över skapet på denna?? Har jag fattat rätt då??

Ehhh är det inte en naturlig sak för hingstarna att göra ?? Har aldrig någonsin varit med om en hingst som inte gör det, det är ju dessutom en viktig del för dem för det är så de renar sig, de borde bli högrisk för testikelcancer med sådan utrustning då sädesledarna måste tömmas och det är så de gör det. Jag hade dubbelkollat noga med en gynekologiskt kunnig veterinär innan jag gav mig på att sätta på något sådant. Kanske läge att skära istället om hästen har så dålig rygg så att den inte klarar av ett helt naturligt beteende, har aldrig någonsin märkt på någon hingst att de får problem av det.

Ehhh är det inte en naturlig sak för hingstarna att göra ?? Har aldrig någonsin varit med om en hingst som inte gör det, det är ju dessutom en viktig del för dem för det är så de renar sig, de borde bli högrisk för testikelcancer med sådan utrustning då sädesledarna måste tömmas och det är så de gör det. Jag hade dubbelkollat noga med en gynekologiskt kunnig veterinär innan jag gav mig på att sätta på något sådant. Kanske läge att skära istället om hästen har så dålig rygg så att den inte klarar av ett helt naturligt beteende, har aldrig någonsin märkt på någon hingst att de får problem av det.

Jo, men om du har en tävlingshäst som står och njuter av det 24/7 så de får ont i hela ryggen, korset och bakknäna så är det inte så roligt längre.

Det handlar inte om naturlig njutning för normala hingstar, utan för överdrivet sexuellt beteende hos översexuella hingstar. En elithäst kan inte prestera om något skapar spänningar. I detta fall oanani.

De här hingstarna går ute med stånd i hagen konstant och skriker, sedan i står de större delen av tiden inne i boxen och onanerar och skriker och bara hingstar sig. Det är ofta inga vanliga ridhästar som har dessa problem, utan högpresterande kapplöpningshästar med testosteron över öronen. OCH man skär inte en fungerande tävlingshäst då det kan påverka tävlandet och individens kapacitet/tävlingshuvud. Och även avelsvärdet blir ju lika med noll som kan ha varit högt innan.

Varför inte lösa det med en enkel lösning?? De har inte på sig utrustningen i hagen så där kan de få hur mycket utlösning de vill. Men jag kan lova dig att det är inte naturligt för någon individ att onanera och få utlösning 200 gånger per dag. Nån stans får man betala då. Och att kastrera kan tyvärr vara en av de grejjerna man helst inte vill. Funkar inte stallsuspen så kanske man inte har nåt val, för att man får inte ordning på spänningarna, ja då måste man kanske chansa å se om den funkar bättre som valack.

Så att de inte kan få utlösning behöver du inte bekymra dig om, det sköter de ofta ute i hagen där de är som mest aktiva ändå med sin sköna egentid. Den här typen av hingst hinner med mer tömning nån timma i hagen än vad en vanligt hingst gör på några dar. Så det är nog det minsta problemet i det här fallet.

Men har du en värdefull hingst, då försöker man naturligt vis lösa det på annat sätt först.

Det är väl vida känt att kapplöpningshingstar kan vara liiite mer besvärliga att hantera då de sprutar av testosteron jämfört med hobbyhingstar i allmänhet. En kapplöpningshingst med högt värde är dessutom lite mer viktig att behålla som en sund hingst. Det är inte bara å skära.

Jag ser ingen som helst anledning att kolla med veterinär innan då detta sätt att lösa problemet oavsett om det är med borste eller sups har löst problemet för alla hingstar jag vet om som haft detta problem inann. De har kunnat fortsätta tävla framgångsrikt i många år och sedan verkar som avelshingst och fått över 100 avkommor varje år i många många år efter tävlingskarriären. Vissa saker kan man lösa med lite förnuft hemma med. :)

Senast ändrad:

Jag blir lite nyfiken på det här med att de renar sig själva, mig veterligen så tömmer sig inte någon av våra andra hingstar då de inte ens blir hård under en normal dag när det promenerar förbi ston både vid hage/box, varken hos oss eller i grannstallet? Grannstallets hingst är en av Sveriges bästa och har i år gjort sin första säsong som avelshingst då de har tappat honom på station 2-3 ggr i veckan samtidigt som han har tävlat och han blev mycket märkbart dålig under en period som 3-åring just pga detta problem och löstes lätt med stallsusp som han har både i box och hage. Våran är inte ett dugg hingstig men roar sig när han har tråkigt med att slå sig i magen men han tömmer sig inte som grannstallets hingst gjorde för han luktade verkligen inte mums under den perioden.

Också nyfiken på om det verkligen märks på ridhästar som det gör med travhästarna som ska trava så pass fort i ett tempo som en ridhäst aldrig kommer att uppnå hur mycket trav de än har. För våran hingst kan trava alldeles utmärkt i normalfart, han rör sig bra i alla gångarter och likaså kan han galopprepa utan problem men det är just när det ska gå fort i traven som problemet visar sig, likadant med grannhingsten, han kunde galopprepa och träna bra hemmavid men i tävlingsfart krånglade det. Efter att han började med stallsusp har han bara gått stadigt framåt i utvecklingen och vunnit 2 storlopp den här säsongen.

Nu är inte våran hingst aktuell som någon avelshingst framöver då han inte har gjort några lysande resultat som 3-åring men hästen är fortfarande inte våran och ägaren bestämmer såklart. Han vill behålla hästen som hingst då de ofta har ett väldigt bra psyke och tävlingsinstinkt som hingst och finns det ett alternativ att kanske fixa till problemet så testar man såklart innan man skär. Hingstar som kastreras inom travet kan såklart fungera alldeles utmärkt som tävlingshäst men de kan även bli ängsliga och lata.

Blir faktiskt lite arg när jag läser den här tråden.
Hingstar ska få stånd!!
Det gör de inte bara för att de har tråkigt.. utan det är något som sker automatiskt och som SKA ske.
I det normala ska hästen få stånd ca varannan timme (om jag minns rätt? -det var iaf oftare än vad jag trodde!)

Plugga lite på Hästens beteende tycker jag.

Att försöka "stoppa" ståndet hos hingsten är som att "plugga igen" stot för att hon kissar när hon är brunstig.

Blir faktiskt lite arg när jag läser den här tråden.
Hingstar ska få stånd!!
Det gör de inte bara för att de har tråkigt.. utan det är något som sker automatiskt och som SKA ske.
I det normala ska hästen få stånd ca varannan timme (om jag minns rätt? -det var iaf oftare än vad jag trodde!)

Plugga lite på Hästens beteende tycker jag.

Att försöka "stoppa" ståndet hos hingsten är som att "plugga igen" stot för att hon kissar när hon är brunstig.

Men LÄS Vad jag skrivit i inlägget ovan. :mad:

Ja det är normalt att få stånd och de ska få stånd ibland med, men det är INTE normalt att onanera 23timmar om dagen!!! Det är översexuella hingstar som får fysiska men och skador av det vi pratar om. Inte om grannens hobbyhingst som är ''normal'' och får ett litet stånd ibland. Det är de som onanerar så mycket att de får värk i ryggen och i korset. Tycker du det är normalt?? :mad::mad:

Det är iafl inte ett dugg jäkla naturligt!!! Och detta beror oftast på skyhöga testosteronhalter som kapplöpningshingstar kan få som gör dem översexuella och de onanerar inte för att det är naturligt!

Läs innan du kommer med dina dumma kommentarer! :mad::mad::mad:

Jag tycker du kan ta och plugga lite beetende själv, kan du svara på vilken häst som av naturen som onanerar som huvudsakliga syfte så de får värk i rygg och kors så de blir halta?? Varför ens låta dem gå så långt om man med ett liiitet hjälpmedel kan få dem att sluta och håller sig friska? Du vill alltså att de ska skadas? Trevlig människa! Nu blev jag arg. Du har bevisligen ingen som helst erfarenhet alls.

Senast ändrad:

Jag jämför inte med några hobbyhingstar utan med tävlingshästar på högsta nivå i andra disipliner och av någon anledning verkar de då må väldigt mkt bättre än era hingstar. Kanske dags att se till era hingstars mående istället, en hingst som mår så dåligt som du beskriver skall inte vara hingst, den skall i alla fall inte fortsätta att hållas i en miljö där den mår så dåligt. Skall man behålla en sådan som hingst så får man också se till att den isåfall kan stå uppstallad där den någon gång på dygnet kan slappna av. Herregud det säger väl sig själv att hästens mående är nr 1 att då till varje pris behålla en hingst som mår så dåligt av att vara hingst det gör bara en människa som totalt fullkomligt skiter i sin hästs mående och bara ser pengar.
Tror du någon tycker att det är kul att skära en godkänd hingst som har bra med ston ? Nej exakt och ändå sker det ofta inom andra tävlingsgrenar då hästen går först man kan inte psyka ihjäl en hingst för att man skall tjäna pengar på den då har man gått långt ifrån värdig djurhållning. Det handlar knappast om att kapplöpningshingstar skulle ha högre testosteron nivå än andra elitpresterande hästar det handlar om fel stressad miljö och att se pengar framför hästen.

Nej se till att antingen skära eller stalla upp hingstarna i en lugnare miljö de klarar uppenbarligen inte att stå mitt i vimlet.

Det är skillnad på när ett beteende utförs i normal naturlig mängd utan negativa biverkningar och när ett beteende blir en skadlig ovana där hästen får men av det och inte kan fungera normalt. Här handlar det ju dessutom om att suspensoaren bara ska användas i stallet om jag fattat det rätt, vilket kommer ge hingsten åtskilliga timmar i hagen att få rasta av peter-niklas så mycket han orkar.

Jodå hingstar tömmer sig varje dag ofta flera gånger, en normal hingst som mår bra gör det i lugn och ro när de är avslappnade så många sköter den biten i boxen utan att göra någon större sak av det.
Inte luktar de för att de tömmer sig då har de nog en infektion om det luktar. Har aldrig någonsin märkt någon lukt från någon av hingstarna.
Och jag har definitivt inte märkt att någon frisk hingst skulle bli stel i rygg/bakben av denna aktivitet. Skulle nog gissa att hoppning är något som är ännu mer avslöjande än att trava fort, de är liksom väldigt beroende av rygg och bakdel och det märks direkt om de har några spänningar.

Jag jämför inte med några hobbyhingstar utan med tävlingshästar på högsta nivå i andra disipliner och av någon anledning verkar de då må väldigt mkt bättre än era hingstar. Kanske dags att se till era hingstars mående istället, en hingst som mår så dåligt som du beskriver skall inte vara hingst, den skall i alla fall inte fortsätta att hållas i en miljö där den mår så dåligt. Skall man behålla en sådan som hingst så får man också se till att den isåfall kan stå uppstallad där den någon gång på dygnet kan slappna av. Herregud det säger väl sig själv att hästens mående är nr 1 att då till varje pris behålla en hingst som mår så dåligt av att vara hingst det gör bara en människa som totalt fullkomligt skiter i sin hästs mående och bara ser pengar.
Tror du någon tycker att det är kul att skära en godkänd hingst som har bra med ston ? Nej exakt och ändå sker det ofta inom andra tävlingsgrenar då hästen går först man kan inte psyka ihjäl en hingst för att man skall tjäna pengar på den då har man gått långt ifrån värdig djurhållning. Det handlar knappast om att kapplöpningshingstar skulle ha högre testosteron nivå än andra elitpresterande hästar det handlar om fel stressad miljö och att se pengar framför hästen.

Nej se till att antingen skära eller stalla upp hingstarna i en lugnare miljö de klarar uppenbarligen inte att stå mitt i vimlet.

Word! :bow:

Jag tror att trav och galoppsportens proffsstall har liiite fler hästar än ridsportens elit. I kapplöpningssporten talar vi om 10.000tals hästar som dessutom avlas på kapplöpning = det blir mer testosteron i hingstarna än vad det någonsin kommer bli i en hopphäst. Du kan inte jämföra varmblodiga travara och fullblod med ''halvbloden''. Det går inte, de avlas för helt olika ändamål och lika så har de helt olika hormonnivåer.

Sedan är detta INTE en vanlig grej!!! Det händer någon hingst per flera 10.000tals hästar. Så det är knappast ett problem med miljön som du ser det. Utan det är en enstaka individ som blir såhär och varför skulle det vara ett fel att hjälpa den att slippa ta stryk i rygg och kors? Ser liksom inte problemet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 211
Senast: NilHe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 026
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 617
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka