Stalltäcke med hals, 100gram

Sv: Stalltäcke med hals, 100gram

Tror ingen har det, om vi inte räknar fleece svett täcken som är avsedda för att användas temporärt tex vid transport vintertid efter träning eller dylikt.

100 gram är väldigt lite, och då finns ingen logik i att det ska ha hals om det är ett innetäcke..... Hästen behöver då inte värmas om halsen, om allt den behöver är 100 gram på kroppen, där värmeregleringen sker.

Det handlar inte så mycket om att hästen ska vara varm, snarare att den ska hållas ren :angel:
Finns det bra ofodrade täcken med hals?

aha! :)
du har ju en uppsjö funktionsfodrade regntäcken med hals. Amigos rengtäcke med tillochmed lite foder - skulle gissa 50 gram, har ju tillvalsbar hals.

HW light är ju 150 gr, är det för mkt? Halsarna till heavy är väl 100 gr och funkar ju på light om man sätter på öglor ......(halsarna går att köpa separat)

HW Newmarket collection finns ju i fleece, ofodrat stalltäcke eller fodrat stalltäcke(200g). SÅg någonstans att det fanns löstagbara halsar att köpa till stalltäckena. det kanske kan vara något?

Annars om hästen bara ska hålla sig ren och täcket inte ska värma så mycket så finns ju Bucas cooler med hel hals. Funkar ju att lägga ett fleece eller ylletäcke under kanske?

Annars finns det ju 100g fodrade utetäcken för en rimilg kostnad, ex Shires har med fast hals, eller Mark Todd:)

Just nu har pålle ofodrat Amigo med avtagbar hals på sig, men eftersom det inte är några bensnören så viker sig täcket upp så låren blir smutsiga ändå. Kan man sätta dit fästen till bensnörena? Isf vore problemet kanske löst...

Köp HW:s 150 gr. Skillnaden mellan det och 100 gram är typ försumlig.

Och visst kan du sy dit bensnöresfästen på ett täcke. Tänk på att impregnera (om den ska ha det ute med) där du sytt bara, stygnen gör ju hål i tyget.

Just nu har pålle ofodrat Amigo med avtagbar hals på sig, men eftersom det inte är några bensnören så viker sig täcket upp så låren blir smutsiga ändå. Kan man sätta dit fästen till bensnörena? Isf vore problemet kanske löst...

Klart du kan sätta dit bensnören! Lämna in till ngn ridsport butik som gör täckesfix och så syr de på nylon fästningar med ringar, så kan du fästa bensören i sen.

nyfiken på vad det är för häst du har, som behöver vara så ren? :D

Alexandra: vilket HW är det som har 150 gram? Blev osäker och vill gärna veta.

aha. Insåg inte att stalltäcket insulator fanns med tillägg av hals. Jag har ju exakt det täcket men utan hals, trodde inte det fanns i annan tappning i och med att det är ett innetäcke! Men jag ser ju nu med en snabb koll på HW sidan att så är fallet : )

Jag har ju ett (med hals). Och om man känner på det, jmf med den Rambo Liner på 100 gr jag har, så visst känns dte lite skillnat (linern tynnre). Men värmemässigt så jag kan då för mitt liv inte märka ngn skillnad på hästen med ofodrat regntäcke + 100gr liner, resp ofodrade regntäcket + thermotäcket.

Så jag tror man lätt 'törs' köpa 150 gr stalltäcket om man söker 100 gram.

Jag tror inte heller den marginella skillnaden spelar ngn som helst roll!

Dessutom tycker jag thermo är optimalt. väger ingenting och skapar en suverän luftspalt, precis det man vill ha.

Amigostalltäcket finns i det (inkl med lös hals). Amigo Insulator Lite är väl vad det heter om man ska vara korrekt. (Finns i Heavy med)

Måste bara peta lite :p

Amigo Insulator Medium heter det med 150 g, Heavy är 300 g :) Amigo Insualtor finns inte i Lite som ju motsvarar ofodrat i alla andra HW-täcken (är jag nästan helt säker på). I fall någon tänkt leta upp täcket som nämns i tråden blir det nog lite lättare med denna info :)

Danke. Jag googlade faktiskt först, just för lite annars ju är 0 gr (medium 200, heavy 370).

Täcket benämns dock (felaktigt) lite hos flera ÅF. Så kan vara värt dubbelkolla, är det 150 gr foder är det 'ärtt' täcke oavsett vad det kallas. Men precis som påpekats 'ska' det heta insulator medium.

Liknande trådar

Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag har en spårklippt frusen b-ponny som i HW pony har 100 cm, tyvärr säljer inte HW varmare täcken än 250 gr vilket är för lite. Han... 2
Svar
31
· Visningar
1 549
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka