Stalltäcke på denna häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 037
E

Eeiram

Hej!

Jag har ett snart 18-årigt varmblodssto. Jag skall fatta mig kort och undrar om det är rätt att täcka henne på natten (det är oftast 0-gradigt eller några få plusgrader i stallet där hon står, om det inte är väldigt kallt ute för då blir det minusgrader inne)? Hästen brukar bli stel när det är kallt. Hur skulle ni göra? Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på stalltäcke till henne...

/Marie

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stalltäcke på denna häst?

Jag tycker att du borde ha ett fleece eller ulltäcka på henne inne

Lundby_love skrev:
Jag tycker att du borde ha ett fleece eller ulltäcka på henne inne
Jag har ett termotäcke på henne (ett vinrött inköpt från Hööks om någon känner igen det?)...

Jag tycker att du ska ha täcke på din häst både ute och inne. Och inne funkar säkert ditt termotäcke utmärkt, prova och känn efter med handen under om det är för varmt eller om det känns lagom.

Jag tror att täcke är ett bra sätt att hålla musklerna varma och smidiga på arbetande hästar.

svea skrev:
Jag tror att täcke är ett bra sätt att hålla musklerna varma och smidiga på arbetande hästar.
Jag tror också det.

Hästen brukar bli stel och få ont i ryggen vintertid, och eftersom det är just vintertid inbillar jag mig att det har med kylan att göra, men jag vet inte? Kan det vara så att min teori stämmer - att det hela handlar om kylan?

/Marie

vissa hästar kan få ont i ryggen av kyla då de blir stela... så jag tycker du ska ta på hästen ett täcke eftersom hon verkar behöva det. Täcket från hööks tror jag blir bra

Tack för svaren!

Jag är lite osäker på när jag skall hon skall ha nattäcke och när hon inte skall. Stallet är som sagt ganska kallt, även om vi försöker värma upp med värmefläkt. Som mest kan temperaturen stiga uppåt 5 plusgrader. Vad är egentligen normal temperatur att ha i ett stall (på vintern)? Blir det för varmt åt hästen att ha täcke vid ca 5 plusgrader?

/Marie

Astriden skrev:
Tack för svaren!

Jag är lite osäker på när jag skall hon skall ha nattäcke och när hon inte skall. Stallet är som sagt ganska kallt, även om vi försöker värma upp med värmefläkt. Som mest kan temperaturen stiga uppåt 5 plusgrader. Vad är egentligen normal temperatur att ha i ett stall (på vintern)? Blir det för varmt åt hästen att ha täcke vid ca 5 plusgrader?

/Marie

alltså hästarna brukar ju vilja ha runt 0 - 5 grader. det är vad experterna påstår iafl!! jag har hellre ett för kallt stall än för varmt, dessutom så är luften alltid bättre i ett kallare stall. anledningen till att vi idag har varma stall anser jag vara för våran egen skull, inte för hästarna. hästarna klarar ju kyla bättre än värme. men visar din häst tecken på stelhet så lägg hellre på 10 täcken än å värm upp stallet, det ger sämre luft å de vill du väl verkligen inte ha??
mvh jennie

Kanske ett tunnt täcke för att hålla värmen när hon står still samt för att låta henne hålla energi uppe (hull)

Håller nog med där. Jag lägger hellre ett täcke inne än ute då de har möjlighet att röra sig och hålla värmen ute, inne står de stilla

Om du misstänker att hästen fryser så ge mer grovfoder.

annars ska man komma ihåg också att äldre hästar kan inte hålla värmen lika bra som yngre hästar och då får man börja anpassa fodret och event börja ha täcke på.

lucillehornline skrev:
men visar din häst tecken på stelhet så lägg hellre på 10 täcken än å värm upp stallet, det ger sämre luft å de vill du väl verkligen inte ha??
Håller helt med dig! Dock är det inte mitt stall utan jag hyr endast en plats i ett stall så det är inte jag som bestämmer i slutändan... :smirk:

I stallet blir det dock ibland t.o.m. minusgrader, därav måste vi ha fläkten på för att vattnet inte skall frysa. Jag undrar bara om det är ohälsosamt (ordval?) för hästen att ha täcket på vid ca 5 plusgrader inomhus?

/Marie

Hästar har en komfort zon på 20 grader ca.
Med andra ord, går hon täckad ute och verkar bli stel/knackig av kyla, så täcka henne även inne. Upp till 10 grader i stallet kan hon stå täckad utan problem, ser inget problematiskt alls med det, tolkar det som ni har kall stall.

har hästen täcke ute på rutin så definitivt befogat på en sån häst med täcke även inne. de rör sig ju mindre/har begränsad möjlighet att röra sig när de står på stall, så visst kan ett täcke hjälpa dig om hon reagerar som du beskriver. vad har du för täcken utomhus?

Ok, då fortsätter jag med täcke inomhus. Då är det alltså inte obekvämt för henne att ha täcket på även om temperaturen stiger uppemot ca. 5 plusgrader inne i stallet?!

Eftersom hon blir stel när det är kallt så täcker jag henne från hösten till våren. Den här hösten var det dock varmt långt in i oktober så hon fick gå utan så länge värmen höll i sig och därefter ett övergångstäcke när det blev lite kallare (fortfarande plusgrader). Hon har ett grönt-svart övergångstäcke inköpt från Hööks (Termo Master) on någon känner igen... När det blev neråt 0-gradigt och under (minusgrader) åkte vintertäcket på. Det är ett med halv hals (går upp en bit på halsen), Treadstone. Hon har även ett annat grått Termo Master-vintertäcke om det andra är blött. Hon har dock alltid täcke utomhus vintertid!

Tack än en gång för svaren!

/Marie

Nej hon bör inte alls ha obehag av det, du har kallstall och hon går täckat utomhus.!

Hoppas du ser positiv skillnad och att täcke inomhus hjälper! lycka till!

Jag har ylletäcke + tunt termotäcke i stallet på ett 20 årigt varmblodssto som rids varje dag. Men om det är varmare i stallet har jag bara ylletäcket.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 823
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 087
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka