stalltäcke utan kryssgjordar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pacific
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 437
P

Pacific

Kan man ha ett stalltäcke utan kryssgjordar om man sätter på en täckesgjord eller är det farligt att låta hästen stå så en hel natt om den t.ex. rullar sig.

Varför är det farligt i sånna fall?

Kan man ha ett täcke utan kryssgjordar under t.ex. ett regntäcke om man har täckesgjord på.

Hoppas någon är lite klokare än jag och kan svara!

Sv: stalltäcke utan kryssgjordar

hmm...jag skulle inte göra det då de täckena utan kryssgjordar oftast glider åt sidan när hästen ligger ner...och sedan när de busar ute i hagen åker de nästan alltid av. Det är iaf mina åsikter och erfarenhet. Skulle vara ganska jobbigt ifall hästen fastnade i täcket under natten på något vis.

Jag tycker inte att man ska ha det. Täcket ligger dåligt och dessutom brukar resårgjordar åka bakåt så hästen får dom i ljumsken - jätteskönt. :crazy:

Varför behöver du ha det så? Är det inte bättre att köpa ett täcke som ligger bra på hästen istället? För de som ligger bra på en häst ska inte vrida sig, inget av mina täcken gör det om de inte är alldeles för stora etc.

Är väl klart man kan..
har ofta så när mina har fleecetäcken på nätterna.. har inget fleecetäcke med kryssgjordar.. Bara en elastisk lös maggjord..
sitter som en smäck..
Visst kan väl täcket halka lite på sned, men det gör mina ställtäcken med kryssgjordar oxå...
Så länge det finns svanssnöre fungerar det fint..

*min erfarenhet*

Beror nog helt på typ av täcke samt hur hästen är byggd. På den tiden jag hade täcken på mina pållar så hade jag några täcken med vanlig resår gjord. De satt hur bra som helst. Däremot fick jag för mig att det måste ju vara obekvämt på hästen och ha något som trycker hela natten....

Du kan visst ha ett stalltäcke med täckesgjord inne på natten.
Ute, däremot, kan vara lite osäkert - det beror på hur din häst uppför sig i hagen. Mina två är väldigt lugna och stillsamma och det har hänt att de haft exempelvis fleecetäcke med täckesgjord under regntäcke.

Immer

Hmm nej jag har köpt ett superfint ulltäcke, utan kryssgjordar med bogspänne och svansrem.
köpte det egentligen utan något speciellt i åtanke utan mest för att det var så snyggt och så var det halva priset.

När jag sedan visade det för stallägaren sa hon bara "ska du ha det som stalltäcke? Det är jättefarligt utan kryssgjordar!"
Så det var mer så att jag undrade hur farligt det egentligen är. För det är ju bra att veta ifall jag skulle sätta på det som stalltäcke någon gång. Det sista jag vill är ju att skada honom. Men det verkar råda skilda åsikter om det är farligt eller inte.

Senast ändrad av en moderator:

säkrast är väl att ha ett täcke med kryssgjordar - jag menar, med täckesgjord så kan ju hela täcket åka på sniskan, och då gör ju inte själva täcket så mycket nytta.
I mitt stall så brukar vi köra med kryssgjord, fast ibland med täckesgjord - främst när man använder svettäcken.

:bump:

Båda mina har stalltäcken utan kryssgjord och klarar det alldeles utmärkt.

Immer

har ingen gjord överhuvutaget på ett av pålles stalltäcke om dom ligger hur bra som helt ändå,på det täcket är dt omlottknäppning fram och bensören bara

Håller med Immer och instämmer med samma svar.
Men det beror nog lite på vad man har först också, har man en "vilding" kanske man försäkerhetsskull inte ska utsätta sig för den risken. Men jag har t.ex. haft fleecetäcke med gjord på under natten på min häst och det har gått hur bra som helst, det sitter bra i alla fall.

Jag har inga täcken utan kryssgjordar... Tycker det är snyggare och bättere med kryssgjordar..

Har bara bra erfarenheter av vanlig täckesgjord i boxen över natten, nån enstaka gång har det väl åkt lite på sniskan men överlag så tycker jag att det funkar. Finns väl antagligen undantag, på vissa hästar kanske det inte funkar... Men inget som jag upplevt, däremot i hagen skulle jag aldrig ha det.. :)

Min pålla har ett teddytäcke med resårgjord på sig både på natten och i hagen, under utetäcket. Är det flera i stallet som har..
kan åka lie på sned under natten ibland, men rättar man till det innnan utetäcket åker på så är det inga problem.
Skulle hästen fastna i täcket går täcket alla gånger sönder före hästen...

Håller med Bee, det som ev farit illa har varit täcket inte hästen..

Men som sagt ute i hagen, ja vår i alla fall finns det så mycket träd mm som det kan fastna i..

GALOPP skrev:
säkrast är väl att ha ett täcke med kryssgjordar - jag menar, med täckesgjord så kan ju hela täcket åka på sniskan, och då gör ju inte själva täcket så mycket nytta.

Men alla använder ju inte täcken med kryssgjordar rätt heller + att täcket kanske inte passar hästen riktigt. Har sett väldigt många som låter allt sitta så löst att dessa också sitter på sniskan efter ett tag :crazy:

Ute i hagen menade jag under ett annat täcke. men men
från vad ni har svarat känns det som att hon som har stallet jag är inackoderad i överdrev en hel del och att det inte gör någonting om man har täcke med täckesgjord på natten. tack för alla svar

täcken med bara en rem/resårgjord vid sadelgjordstaden är JÄTTEDÅLIGA, hästen kränger sig ur dem direkt/de halkar helt åt tjotahejti..:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka