Bukefalos 28 år!

Stalltäcke

Breccia_

Trådstartare
Tjoho, nu behöver min häst ett nytt stalltäcke. Jag har haft oturen att dels bli av med 4 stycken superfina som någon som flyttat ifrån oss plockat med sig och de tre jag har kvar är trasiga, riktigt trasiga.

Det han har på sig nu är ett Event Stable + tror jag de heter? 220 g, magplatta, snörade bogveck.
Tyvärr känns det väldigt tungt på honom, det är tungt att lägga på och så.
Han får lite skav, inte vanligt bogskav utan lite mer "småskav" av det nu sen jag klippte honom andra gången.

Dessutom är han inte enorm bred över bringan så ena kanten på täcket han harnu viker in sig, det är som en tjej som drar ner urringningen riktigt långt, if you know what I mean... :p Det går inte heller att spänna in mer på snabbknäppena fram.

Så jag vill ha ett LÄTT stalltäcke, det behöver inte vara supertjock (skriver jag när det återigen är iiiiskallt med -14 :p) och helst inte vara superäckligt dyrt. Är hööks horsepower mirage okej? Jag vill inte köpa utetäcken ifrån dom men ett stalltäcke kan jag nog tänka mig... Iofs såg jag nu att det var varmare än det han har nu... ALLA stalltäcken verkar supertjocka numera!

Men som sagt; ett tunnt, lätt täcke, behöver inte vara mer än 200g, glatt insida och inte för stort i bogen, inte halvhals.

Tips?
 
Sv: Stalltäcke

inga tips på täcken, men om du tar bort snabbknäppena i bogen och drar igenom remmarna genom ringarna istället så bli det genast 5 cm mindre i bogen:)
 
Sv: Stalltäcke

Horseware har superbrtalltäcken!! Amigo är riktigt prisvärda! De finns i 150 och 300g foder, vill du ha en annan tjocklek så finns det olika i rhino och rambo men de är ju dyrare.
Alla mina hästar har Amigo på sig, de är lätta som du beskriver och ger inte skav.
 
Sv: Stalltäcke

Jag har massa olika stalltäcken, men dom absolut bästa båda vad gäller passform, värme och vikt är HW Amigo Stable! Otroligt prisvärda. Finns visserligen bara i 300 g och 150 g men har han haft 220 nu så borde inte 300 bli för varmt. Ska ju va kallt hela feb... :( Det är ett väldigt lätt och luftigt täcke, inga skav och ligger på plats.
 
Sv: Stalltäcke

Horseware Amigo
Deras Medium är väl 150 eller 200 gram tror jag. Annars är det tjockaste också lätt och inte jätte varmt. Sen brukar Shires täcken vara bra också, men det var länge sen jag hade ett sånt så kommer inte ihåg hur tjockt det var...

Täcken med snabbknäppe brukar sitta så som du beskriver om man inte spänner i första ringen, gillar inte de knäppena pga. det.
 
Sv: Stalltäcke

Jag skulle definitivt inte satsa på ett täcke från Hööks, urusel passform och dessutom helt fel pris sett till kvalité....enligt min mening!

Satsa på ett innetäcke som sitter bra istället. Själv har jag ett HW Rhino Heavy (370g) men det finns ju även i medium (200g). Mitt har hängt med i hur många år som helst.
Amigo är ju annars något billigare men ändå med bra passform!

Bucas irish stable kanske kan vara något annars? Glansig insida och överkomligt pris:) Jag har ett med 300g foder men finns säkerligen med mindre också!

Om du vill komma undan med ett ännu billigare finns ju Shire. Har utetäcken därifrån som är helt super! Finns i olika varianter, bland annat en "budgetvariant" med 200g fyllning:)
 
Sv: Stalltäcke

Bucas Irish stable (bucas billiga märke) är prisvärt och sitter bra. Väldigt lätt! Doch stora i stl, så gå ner 5 cm.
 
Sv: Stalltäcke

Jag tipsar om amigo lr shires standard stalltäcke med 200 grams fyllning o bogveck. Har bägge modellerna till mina två damer, den ena behöver ha bogveck o kan inte ha täcken utan därav shires täcket. Har haft samma som du har nu, men det är för stort fram för henne med. Men detta sitter bra på henne. :)

Den andra har amigo som ligger kalas, som inte är spec skavkänslig.
 
Sv: Stalltäcke

Amigos 150 grams täcke?

Jag är super nöjda med mina, har till båda hästarna. De är tillräckligt små för att få plats i min vanliga tvättmaskin dessutom :idea:
Lätta att lägga på, sitter bra... kostar inte en förmögenhet heller 550 om jag inte minns fel.
 
Sv: Stalltäcke

Tror inte det funkar, är rädd att det inte passar honom bra ändå.
Bucas går bort, alldeles för vida i bringan tyvärr. Amigo har jag haft förut men jag gillar inte riktigt att yttertyget är så tunt, fastnar dom nånstans rivs skiten upp direkt. Det jag gillar bäst m event är att tyget är slitstarkt.

Jag vet att jag har rätt jobbiga krav oxå. Rhino är väl inte spec billiga heller?
 
Sv: Stalltäcke

jag har aldrig vart med om att yttertyget rivits upp på någon av mina, eller när vår förra inackordering hade det täcket heller.. har du?

enda gången yttertyget gått sönder, var när nuvarande inackorderingen drog in täcket i sin box (när det hängde på en dörr och torkade) och stod och trampade, sket och kissa på det hela natten :devil:
 
Sv: Stalltäcke

vet att lyckås haft shiresprodukter, kolla med dem om dom har något inne, alternativt kan ta in så du kan klämma och känna :)
 
Sv: Stalltäcke

Japp alla mina insulator har blivit så tyvärr, oavsett häst. Därav är jag skeptisk.
Räcker med en liten reva så blir det slamsor.
Ah ska kolla lyckås, glömmer att de finns.
 
Sv: Stalltäcke

Tycker också att Amigona är för klena i tyget. Mitt har nötts ut i tyget mot hästen på bara två år.
Mitt hööks är däremot 10 år och still going strong.. De brukar vara rätt breda framockså.
Bräk, jag tror på Shires!
 
Sv: Stalltäcke

mina har nötts ut på insidan vid bogspännena nu efter 3 säsonger.
men jag tycker det är värt att köpa ett nytt täcke efter 3 säsonger, med tanke på priset, passformen och att jag enkelt kan tvätta det hemma om hästen fått för sig att lägga sig när han precis kissat :grin:
(smirkgubben va till min äckelhäst och alltså inte till dig, så du vet :))

min ena odåga är rätt bred och det har vart rätt svårt att hitta täcken som passar så jag har iof inte så mycket val, men jag är nöjd med det jag har så :)
 
Sv: Stalltäcke

Har egentligen inget bra tips.
Förutom att personalen på Hööks rekommenderade just Horsepower till hästar som är korta/smala i bringan.

Jag köpte ett tunt utetäcke till min 2åriga quarter som är smal framtill och det sitter jättebra på honom !

Även min andra quarter kan ha det fast det blir aningens kort till henne men sitter ok framtill även om hon är lite bredare.
 
Sv: Stalltäcke

Jag har fyra insulator och endast ett har fått en liten reva, det har utsatts för ehm extrem våld kan man väl säga... :p

Rhino har kraftigare tyg, och dom är smala i bogen. Men den övriga kvaliten på Rhino är jag inte så imponerad av... Mina har släppt i sömmar efter bara nån vecka. Tycker inte man får vad man betalar för.
 
Sv: Stalltäcke

Klart dom säger, Horsepower ger jag inte ett skit för, deras passform är kass och hela designen är så himla snålt tilltagen med tanke på priset. :cool:

Jag älskar amigo insulator som flera andra. Har haft mitt i många år och det håller utan problem. Brecc: alltså vad f-n ska de fastna i i boxen? :D då är det nog boxproblem, inte täckes problem liksom.

skämt åsido: annars som flera tipsat om, rhino eller rambo eller shire stalltäckena.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp