Stalltemperatur

F

frid

Hej jag undrar lite vilken temperatur ni har i era isolerade stall? Själv har jag ett isolerat bruksbalkenstall för fyra hästar men bebos av tre för tillfället. Jag har trots isolering endast två grader varmare än utetemp. D v s i nuläget sex grader inne....Skulle helst ha cirka åtta till tio grader. Boven i dramat tror jag är att jag har öppet i nock som ventilation (bruksbalkens uppfinning...) Jag har fantastiskt bra luft i stallet men önskar som sagt få upp värmen en aning. Finns det någon här med erfarenhet från bruksbalkens isolerade stallar?

Sv: Stalltemperatur

6 grader är ju aldelles utmärkt för hästarnas skull, sätt på dem ett täcke till om de verkar frysa och se till att de har hö att tugga på :)

Ingen aning om vad vi kan ha, skulle tippa på en 3-6 grader (Stort stall med endast 2 hästar) och luften är riktigt bra.

Jag tar hellre på mig thermobyxor :)

Glömde tillägga att jag har fri tillgång på hö till hästarna och den ena har stort, tjockt täcke och är oklippt och ponnysarna är väldigt långhåriga och har endast tunnt täcke.:D Men jag tycker ändå att man i ett isolerat stall borde få upp tempen till i alla fall 8-10 grader.....:confused:

Stallet jag har min häst i är isolerat och med en stor bra fläckt för att få in ordentligt med luft, det som jag tycker är skönast är att de är svalt på sommaren ;)

Bara nyfiken, varför vill du ha så varmt?

Jag har fått lära mig att stalltemperaturen ska följa utetemperaturen, men inte understiga nollan... Verkar ju bäst för hästarna.

Nej på med långkalsonger och vantar!!

Just nu är det -12 ute och -2 inne. Vi har 4-5 hästar här och det brukar bli kanske 5-10 grader varmare inne i stallet än ute. Plusgrader i stallet är skönt, så att det inte fryser i hinkarna. Men idag har det varit neråt -18 ute och eftersom "elementen" går i hagen på dagarna så blir det som det blir inne...

Varför jag vill ha 8-12 grader är bara för att jag har för mig att det ska vara den behagligaste temperaturen för oklippt och otäckad häst.:D Men det här med att stallet ska följa utetempen men inte gå under nollan är intressant. Ska kolla detta då det nu för första gången ska bli minusgrader i morgon sedan stallet blev färdigt i början på dec!:)

Vi har ett stall från Bruksbalken med tio boxar, sex hästar inne i dagsläget. Det är som du säger oftast två dagar skillnad mellan ute- och innetemperatur, när utetemperaturen är över 0 grader. Då har vi öppet ventilationsluckorna på max i de boxar det står hästar i.

När temperaturen kryper under 0 grader, minskar vi ventilationsluckornas öppning till hälften, dock blir det väldigt nära 0 grader i stallet då. När det närmar sig 15-20 minusgrader, så tar vi till värmefläkt - inträffar inte så många dagar om året i Götaland.

Jag valde Bruksbalken just för den friska luft som blir i detta stall. Stor luftvolym och enkel självdragsventilation - ett av de viktigaste kriterierna när vi byggde för tre år sedan. Ingen häst som är täckad fryser i ett stall, tror fler hästar med täcken fryser ute nu i dagsläget med blötsnö och hård vind....

Såg nu att du skrev oklippt och otäckad - samma där, får hästen bara tillräckligt med grovfoder så torkar de snabbt upp i det torra men kalla stallet.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har också kallstall och självdrag, och det blir just kallt. Det är innertak med en stor trumma mitt i stallgången, och där kan vi reglera öppningen. Hade -12 i går morse och då var det +2 i stallet.

Det är två islandshästar, tre boxar. Har permanentbäddar i boxarna, och hästarna ligger väldigt mycket. Båda hästarna är spårklippta och otäckade inomhus.

Blir det så kallt i bruksbalkenstall?? :eek:

Då är det ju kallare än där jag står nu - oisolerat i mur... 5+ i dag då det var -5 ute. Och då drar det som sagt från både fönster o dörrar..
Vad är vitsen med isolation om det ändå inte blir varmare?? :confused:

Får väl köpa en fläkt att ha i nya stallet då..

Beror helt och hållet på hur mycket ventilationsluckorna är öppna. Eftersom vi gillar att det inte luktar "stall" när man går in på morgonen, så har vi valt att ha dom helt öppna och då kommer naturligtvis mycket kall luft in.

KL
förstår inte varför man vill ha så varmt i stallet, ju jämnare temperatur stallet jämfört med ute desto bättre måste det väl vara? vi har kallstall och samma temperatur i stallet som ute. Jätte bra och vi har inte haft en enda sjuk häst sedan vi tog hem dem.

Jo, jag måste verkligen hålla med om att luften i bruksbalkenstallet är mkt bra, och jag har endast en lucka lite öppen, de andra stängda! Det finns inte en tillstymmelse till fuktig eller luktande doft när man öppnar stallet på morgonen! Helt fantastiskt bra faktiskt:) Det enda som sagt är att jag skulle vilja få upp tempen ett par grader och sedan komma på något så att det inte regnar in när det blåser och regnar på tvären. Det händer ibland att det regnar in litegrann genom den öppna taknocksuppfinningen. Hur har ni löst det ni som också har bruksstall?

KL
förstår inte varför man vill ha så varmt i stallet, ju jämnare temperatur stallet jämfört med ute desto bättre måste det väl vara? vi har kallstall och samma temperatur i stallet som ute. Jätte bra och vi har inte haft en enda sjuk häst sedan vi tog hem dem.

Varför jag vill ha 8-12 grader är bara för att jag har för mig att det ska vara den behagligaste temperaturen för oklippt och otäckad häst.:D

Skulle han frysa annars? Jag har kallstall och skulle aldrig någonsin vilja höja temperaturen för hästarnas skull! Bra med kallt - lite bakterier.

/snurpe

Bugar och bockar :bow: :bow:

Jag ville egentligen bara kolla så det inte var som i ett stall där jag stod för många år sedan. Hon som jobbade i stallet talade om för mig när vi flyttade in att :
-"På vintern vill vi hålla 10-15 grader så man slipper ha vantar på sig när man mockar". :eek:

Står inte kvar där...

Jag vill ha hyfsad temperatur i stallet för min egen skuld, annars strejkar mina leder och jag får fruktansvärt ont, dvs jag kan inte arbeta där. Så hästarna får vackert finna sig i att ha plusgrader i stallet om dom vill bli borstade, lindade etc....

Innetemperaturen varierar lite beroende på hur kallt det är ute förstås, men nu har vi ca 6 grader inne precis som du. Blir det -20 grader är det nere på nollan i stallet. Våra hästar trivs och behöver inga täcken varken inne eller ute (förutom det gamla stoet som är stel och har obefintlig vinterpäls)
Hästarna trivs nog betydligt bättre om det är bara några plusgrader än om det är för varmt. Inne är de ju skyddade för väder och vind. Ta på dig lite extra kläder istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tittar på olika modeller av s.k. utestall; oisolerade byggnader som i övrigt är precis som ett vanligt stall. Pegasus har en modell och...
Svar
7
· Visningar
2 957
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka