Stalosan i avlopp?

Brolinskan

Trådstartare
(med förhoppnning att tråden hamnat rätt)

Vi har gummimattor i vårt stall (vilket fungerar jättebra och både vioch hästarna trivs jättebra med det) problemet är att efetrsom urinet rinner genom mattorna och ner i ett avlopp i stallet så kan det periodvis bli en obahaglig ammoniaklukt om hästarna inte står inne så ofta och man alltås inte spolar stallet så ofta = urinet blir väldigt outspätt i avloppet. Har funderat på att använda stalosan i avloppet (detta är inte särskilt stort, men iom att det är på stallgolvet så finns det en "förkammare" till själva avloppet så att inte alltför mycket smuts ska åka med avloppsvattnet. (Oj herregud vad det här låter flummigt :crazy: hoppas någon förstår..)

Min fråga är alltså om det finns något man kan ha i den här "förkammaren" till avloppet för att minska amoniaklukt? Fungerar stalosan?

Ella

Sv: Stalosan i avlopp?

Hej! Stalosan är ju som en slags torkad lera och skulle förmodligen klumpa ihop sig rejält i förkammaren. Kan du inte bara spola av stallet (golven) med vatten som vanligt för att spä ut och spola bort? Är lite motståndare till regelbunden användning av kemikalier på det sättet. Det finns ju nån slags medel man slår i husvagnstoan för att det inte ska lukta apa...köps hos husvagnsfirmorna tex. Vet inte vad det heter, men det är ofarligt för miljön i alla fall!

Jag har i flera år använt flytande medel liknande det man har i husvagnstoan, fast en billigare variant. Fungerar alla tiders, ingen lukt och är biologiskt nedbrytbart. Köper det på Granngården.

Är också intresserad av vad det heter! Trodde man bara kunde hitta sånt i husvagnsbutiker.

Sitter här där jag sitter, med gips upp till knäet (bruten fotled :( ) har ingen hemma för tillfället som kan gå in i stallet och kolla vad den vätska heter som vi använder just nu.

En av de vätskor jag köpt tidigare tror jag i varje fall hette "Natur Saneringsvätska", knallblå var den och luktade lite fruktigt, tillverkad av Nitor som finns i Norrtälje har jag för mig.

Annars är det bara att gå in på Lantmännen/Granngården eller t.o.m. en vanlig stormarknad med fritidsavdelning och be att få köpa biologisk nedbrytbar saneringsvätska til kem.toa.

Till husvagnens spoltoa har vi två andra sorter, dyrare och mer "blom"doftande, en i tanken och en att blanda spolvattnet med. Onödigt att köpa dessa dyrare till ett stall.

Tack snälla för ditt svar! Hoppas du blir bra i fotleden snart igen. Minns att jag läste om din bravad när du longerade. Stackars dig!

Tack :D

Ja så kan det gå ;), rena olyckshändelsen var det att longerlinan small av. Men det är min första större skada efter mer än 30 år med hästar, så jag får väl vara nöjd ändå. Är bara så förbaskat ridsugen just nu i fina höstvädret... :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka