stam-individ

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elle12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 485

elle12

Trådstartare
Jag har nu på nära håll studerat uppfödare som har gedigna svenska stammar, fölen blir kl 1 med goda poäng ( 49-50 p), men de är ej intressanta för köpare. Däremot kan man åka till Tyskland och köpa föl med "kända" stammar, men som ej duger till tyskarnas auktioner, fölen i fråga kostar 2500-3000 euro, ta över dem till Sverige och sälja dem s a s dagen efter för 75-80000 SEK och ändå ringer det fler och fler spekulanter och är intresserade!
Jag var på avelsclinic förra året och då sas det att gräset är inte grönare på andra sidan och att t ex Tyskland har en bra topp men även MÅNGA hästar som inte kommer upp i samma kvalitet som en hel del "svenska" hästar är i. Ett av fölen jag pratar om har på papperet en mycket god stam, men som individ är det inget som vare sig en van uppfödare jag känner eller jag hade kunnat tänka mig i avelsboxen, VÄLDIGT grov riktigt "gammal" modell och skeva ben... men står det xx i papperen verkar det inte spela någon roll? Med den här inställningen hos köparna är det inte lätt för de "svenska" hästarna att hävda sig.

Sv: stam-individ

Kan inte mer än hålla med, man ser helt enkelt inte vad som finns framför näsan. Vad jag märkt genom åren är att många köpare som "bara" är ryttare saknar riktiga kunskaper om hur en häst bör se ut. Att ganska eneklt läsa sig till en bra tysk härstaming är ju inte så svårt. Speciellt inte på internet. När man läser om hästarna i världseliten så brukar ju också stammen finnas med på ett hörn.
Man kan också läsa sig till att XX-inslaget är önskvärt och många elitryttare vill ha det. Det man inte kan avgöra är ju hur individen är genom att läsa om den.

Sedan har jag upptäckt att det finns ett väldigt naivt sätt att tro att alla utländska hästar med känd stam är bra. OCH inte minst att de är billiga, billigare än svenska topphästar. Man vill inte inse att det som kommer hit och är i den prisklassen är det som redan ratats i hemlandet.

Däremot är ju många avelsmänniskor väldigt misstänksamma mot utländska topphingstar som kommer till Sverige. Genast kommer frågan, varför? Vad är det för fel på honom?

Exakt! tror också det handlar om att många inte har kunskap att avgöra vad som är en bra häst .och likasinnade blir naturligtvis imponerade av att det står imp.Tyskland i passet. Har en häst kommit hit därifrån så måste den vara bra...(obs.ironisk).
Tycker överlag att folk är fantastiskt lättlurade och det är bara att gratulera uppfödare utomlands som som blir av med det som ingen annan vill ha! Vi svenskar måste börja stå upp för våra svenska hästar och ponnyer!

Svarar er båda, jag var väl bara så naiv att jag inte riktigt trodde att det var så "lätt" som att importera några föl för summan jag skrev med sk "fina" släktingar och sedan kunna sälja dem direkt för flera gånger så mycket pengar utan att köparen ens har sett fölet! Som jag skrev vet jag flera mycket fina föl på annons som kostar avsevärt mindre som är utannonserade utan ett enda svar.
Kunskapen måste förmedlas på något vis, för jag lovar att om fölet från Tyskland med "fin" stam och ett av de föl med 50p här hade visats bredvid varandra utan att man visste något om dem så hade "alla" valt det svenska fölet. Även om man "bara" är ryttare i detta sammanhang så hade man sett klasskillnaden!
Hur förmedlar man den kunskapen att gräset generellt inte är grönare i detta fallet i Tyskland? De har jättefina hästar, men då kostar de oftast MYCKET pengar. Fler avelsclinics efterlyses, på den som var förra året berördes just detta ämne på ett bra sätt tyckte jag.
En eloge till alla svenska uppfödare som orkar kämpa i den här uppförsbacken, för det här gäller ju inte bara föl. Själv har jag bara ett sto i avel, och det får nog räcka med det, då har jag i alla fall möjlighet att behålla avkommorna ett bra tag om de nu inte säljs som föl för ett vettigt pris.

Är ju själv novis inom aveln men kan ändå inte mer än hålla med!
Det är alltid lätt att sälja "dåliga" hästar till okunnigt hästfolk...ju mer kunskap man har som köpare/säljare desto mindre lättlurade blir alla parter.
Har två svenskstammade ston som jag avlar/tänkt avla på och jag känner mig stolt över dem:bow:
Vad säger t ex tyskarna då, om att köpa vårs fina svenskstammade föl till det priset de är värda?

/Kristin

Ja det är bara att hålla med..
Har nu själv föl ute på annons och det är några som ringt, och prutar det gör dom direkt på telefon. Visst kan ett pris alltid diskuteras men att göra det på telefon....ja jag vet inte. Sedan hör man ändå inget mer....
Det är verkligen köparens marknad i dag, men som uppfödare kan man ju inte "skänka" bort sina föl.Man vill ju ha ut var det kostade att tillverka +lite av arbetet med det.Ska faktist prova att annonser utomlands också...Förhoppningen är att utomlands kanske dom tror att gräset är grönare på denna sidan...

**delvis KL**
intressant fråga. Problemet eller snarare utmaningen är ju att få folk att lägga märke till en annons. Om vi nu annonserar utomlands så räcker det nog inte att skriva att avkomman är e. en viss hingst, utan mer utförlig beskrivning. Sedan tror jag absolut på att ha en länk till en video när man ser fölet in action. Jag tyckte det var super på den där auktionssidan som var tidigare, dä det fanns bild, film, stam och info om fölet. Själv kollade jag bara på dem med film, en del var fantastiska och en del var helt normala. Tror att det kan vara en modell för att få utlänska intressenter att få upp ögonen.
SWB skriker inte så högt vad jag kan höra, när det gäller intelligent marknadsföring. Vissa andra förbund skriker högre, erbjuder bättre service etc. Med tanke på hur få SWB som föds och hur få elitryttare vi har som verkligen kan ta fram de lovande hästarna, och se bara alla talanger som blir hobbyhästar till en lycklig ägare någonstanns. jag är helt övertygad om att SWB kan tåla en hårdare marknadsföring.
Avelsclinic, studiecirklar, mentorsystem, nätverk eller vad som ska till, jag tror absolut att många av oss med fördel kan lära oss hu vi bättre förvaltar de ston vi har.
Jag vet inte om vi är rädda för de internationella topphingstarna, skriker högst hörs mest, och det gäller nog inom marknadsföringen av hingstar också. Ibland kan man fråga sig varför en del får så många ston, men jag har svårt att tänka mig att de fått lika många ston utan genial marknadsföring. Många av de stona kunde säkert med fördel gått till en vettigare hingst, men tyvärr är det ingen som varken hör eller ser honom pga att intresset för marknadsföring är så litet.
u

Måste säga att det här var en av de vettigaste trådarna på länge!:bump:
Har länge funderat på detta med att vissa köper dyra imoprthästar av sk hästhandlare när vi faktiskt har ett bra hästmatrial här i sverige. Och de är väl våra egna uppfödare som vi ska gynna!
Har i min närhet vanliga hobbyryttare som köpt både danska och hollänska hästar med okänd härstamning för ganska mycket pengar, de hade fått en likvärdig häst här i sverige med papper, men det verkar som någon annan sa att det är lite "häftigt" att ha en importhäst.
Det som man kan fundera på med föl och unghästar som är importerade är hur deras uppväxt tid ser ut. Vad får de för mat, har de samma kvalite på foder som vi har? Utevistelse? Får de springa i stora kuperade hagar?
Naturligtvis så finns det föl o unghästar i sverige som inte alls växer upp under allt för bra förhållanden, men det jag menar är, att de unghästar som kommer hit, vad har man för garantier på hur de är uppfödda, köper man en svensk unghäst förmodligen av uppfödaren så är det ju iaf lättare att ta reda på uppväxtförhållanden, och jag skulle iaf gladeligen betala en bra peng för en häst som jag vet har fått en bra uppväxt!
Så svenska uppfödare, kämpa på, era hästar är värda sin vikt i guld! :banana::banana:

Är ju själv novis inom aveln men kan ändå inte mer än hålla med!
Det är alltid lätt att sälja "dåliga" hästar till okunnigt hästfolk...ju mer kunskap man har som köpare/säljare desto mindre lättlurade blir alla parter.
Har två svenskstammade ston som jag avlar/tänkt avla på och jag känner mig stolt över dem:bow:
Vad säger t ex tyskarna då, om att köpa vårs fina svenskstammade föl till det priset de är värda?

/Kristin

En sämre häst med något tyskt kännt i stammen är vad jag nu har sett mycket lättare att sälja än en riktigt bra svensk häst. Problemet är att ens få ut seriösa spekulanter att titta på svenskstammade föl/unghästar, men när man importerar en häst med något internationellt hingstnamn i stammen så budar de över varann per telefon utan att ens ha sett hästen mer än på bild. Vad jag vet är tyskarna generellt inte så intresserade av de svenskstammade hästarna, de har ju även många fina tyskstammade att välja på i Tyskland. Visst finns det de som har kontakter i Tyskland som säljer en och annan häst, men någon större efterfrågan på svenskstammade som det är på tyskstammade här är det inte vad jag vet. Fortsätt vara stolt över dina svenska ston och hoppas på att trenden vänder.

Mycket intressant diskussion! Vi måste helt enkelt bli bättre på marknadsföring och prata för vår häst! Och informationen om SWB ska ju först och främst komma från föreningen så den når ut.
Sen ger det ju lite dubbeltydiga signaler till köparna när personer som sitter i styrelserna (lokala el centralt) inte själva köper svenska hästar utan åker ner till tyskland/holland/belgien och öppnar plånoken.

Fram för fler avelsclinics! :banana: men låt också oss som bor en bit upp i landet få vara med, det tär på både tiden och pengarna när de intressanta arrangemangen alltid ligger i skåne.

Jag ser att ASVH nu har startat något slags samarbete med danska horse.dk varför inte saluföra svensk varmblodig ridhäst på sin egen sida istället, då blir det mer som de tyska förbunden som har salusidor som är lätta för utländska köpare att hitta till t ex www.hannoveraner.de. ASVH är inte ett så internationellt namn precis, även den amerikanska dotterföreningen till ASVH, SWANA, har en internationell salusida för svensk varmblodig ridhäst. Om man som utländsk söker på swediswarmblood så kommer inte ASVH upp på de första tre sidorna på google ( jag orkade inte kolla längre), däremot kan man hitta b la SWANA...

Vi får väl tro att de flesta utlänningar stavar bättre på engelska eller använder * om man är osäker; söker man med korrekt stavning swedish warmblood (inte ens versal i början behövs) så blir det direktträff!

Jag har ingen erfarenhet av avel och är inte så kunnig inom sånt. Visst vet jag lite stammar men inte mer. Och det är klart att en sån som jag (vi kan ju kalla mig okunnig) hellre köper en häst som är efter Cento (som exempel) än ex Robin Z eller Feliciano. Varför? Jag vet inte riktigt.
Eftersom jag inte rör mig i avelskretsar kan det vara så att det har betydelse på vad man ser på tv och läser om. Svenskarna brukar inte ligga i topp, och då inte med hingstar. Det kan blixtra till ngngång då och då men de lyckas inte hålla "flytet" som ex tyskar o holländare.
Och säga att Sverige är en bra nation för dess storlek, ja det har vi hört i många många år, men svenskar har precis lika stor chans som alla andra, vi bor inte på ngn avlägsen ö.

De flesta har inte råd att köpa framtida GP-hästar för många hundra tusen. Jag anser att det finns mycket mer att välja på i de lägre prisklasserna (säg 40-80 000 kr) i Tyskland, med bra stammar, resultat etc än i Sverige. Jag tror vi tänker elitistiskt, att VI bara har de bra avkommorna.

Oavsett vilket land det gäller, föder man upp en superhäst, säljer man inte den. Alla säger "men de tar ju de bästa i tyskland själva o sen säljer "skiten" till Sverige". Gör inte vi så också?
Det kanske räcker för en vanlig ryttare att få "tysk skit" för 70 000 kr, när samma svensk "skit" skulle kosta 100 000kr eller mer?

Det kanske räcker för en vanlig ryttare att få "tysk skit" för 70 000 kr, när samma svensk "skit" skulle kosta 100 000kr eller mer?

Bara det att svensk "skit" i samma klass som den tyska kan du ofta få för 30 000 - 40 000 kr. För 70 000 kr och en seriös säljare så betydligt bättre svensk häst än tysk.
Om man handlar av hästhandlare och 70 000 för en tysk eller holländsk häst ska man komma ihåg att säljaren säljer med vinst. Så från de 70 000 ska räknas bort kostnaden transport till Sverige och uppehället här. Då kan ju vem som helst förstå att den hästen kostade inte 70 000 kr när hästhandlaren köpte den. Den kanske inte kostade mer än 25 000 kr. Vet efter att ha pratat med hästhandlare inoffociellt att 20 000 - 25 000 är mycket vanliga inköpspris för dem både i Holland och Tyskland när de köper en bunke hästar på en gång. Sedan får ni dra egna slutsatser om vad man då får för 70 000 kr.:angel:

Bara det att svensk "skit" i samma klass som den tyska kan du ofta få för 30 000 - 40 000 kr. För 70 000 kr och en seriös säljare så betydligt bättre svensk häst än tysk.
Om man handlar av hästhandlare och 70 000 för en tysk eller holländsk häst ska man komma ihåg att säljaren säljer med vinst. Så från de 70 000 ska räknas bort kostnaden transport till Sverige och uppehället här. Då kan ju vem som helst förstå att den hästen kostade inte 70 000 kr när hästhandlaren köpte den. Den kanske inte kostade mer än 25 000 kr. Vet efter att ha pratat med hästhandlare inoffociellt att 20 000 - 25 000 är mycket vanliga inköpspris för dem både i Holland och Tyskland när de köper en bunke hästar på en gång. Sedan får ni dra egna slutsatser om vad man då får för 70 000 kr.:angel:

Jag hade tänkt att hålla mig utanför den här tråden då jag är "part i målet" då vi förmedlar tyska hästar. Men jag håller med föregående talare. Det är OERHÖRT vanligt att det köps in billiga (2-3000 euro) från främst Holland men även Tyskland (hästarna kommer då ofta från forna Östtyskland). Dessa säljs ofta för just 60-80000. Hästhandlaren tjänar ofta tillräckligt på detta :smirk: MEN det man ska ha klart för sig att det brukar finnas en anledning till att hästarna var billiga från början, enligt personlig erfarenhet så brukar det vara röntgenförändringar mm.

Detta är en oerhört tråkig "affärsrörelse" och slår hårt på stackars människor som vill köpa en OK häst. ALLT kan hända med dessa underbara djur med att köpa på sig problem är en dålig början.

Med detta säger jag inte att alla billiga hästar från Holland är skithästar men man ska veta hur det kan vara, tyvärr...... När de gäller dessa "affärer" så håller jag med att att hästen inte är värd desssa pengar. Men vad det gäller tyska hästar (bra hästar då) så anser jag att man får mer häst för pengarna i Tyskland - oftast. Sedan kan man dessutom väga in andrahandsvärdet på hästen. Låter kanske lite kallt att kalkulera med ett sådant begrepp men det kan alltid hända saker som gör att man är tvungen att sälja sin "pärla". MIN erfarenhet är att tyskstammade hästar är ofantligt mycket lättare att sälja än svenskastammade. Sedan kan man tvista i oändlighet vilka hästar som är bäst men marknaden styr........

Jag tänkte inte så mycket på hästhandlare som köper in en bunke hästar från Tyskland, då jag inte har ngn kunskap alls om det. Men om man tittar på hästhandlare i Sverige som förmedlar tyska hästar som fortfarande står kvar hos uppfödaren i Tyskland tycker jag inte det verkar som att de skulle gå väldigt mycket plus på det. Men jag har ingen insyn i det så jag VET ju inte :D
När man tittar på tyska stuterier, ser vad de skriver för pris och tittar på samma häst hos den svenska "partnern" ligger de ungefär i samma pris, kanske 2000 kr högre men då ingår det transport från Tyskland och även exportröntgen.

Då ska du ju vara medveten om att du varken får transport till Sverige eller röntgen för 2000:-. så om förmedlaren bara ska ha den summan mer för hästen i Sverige så..... nu får du tänka själv lite.

det var bara ett exempel, jag kanske skulle skriva xxx kr :angel:

Jag (holländare som har ett hel-svenskt föl - om man nu verkligen kan kalla det så; warmblodsaveln i norra europa använder ju väldigt mycket samma blod) vill också säga någonting i den här tråden.
Ja, jag håller med om att jag ibland ser skit från Holland som har kommit hit - men tycker också att man kan få mycket mer för sina pengar i Holland. Hästarna är otroligt dyra i Sverige!

Sen är det ju viktigt att man ibland tar in en hingst från ett annat stambok; man måste förnya blodet! Tänk bara här i Sverige; Irco Marco eller vad han nu hette har väl haft en otrolig stor inflytande på hopphäst-aveln och kom inte han från Holland?

My two cents

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
42 528
Senast: Mayaanna
·
P
Avel Hej! Har med intresse följt flera års bruksprov samt visningar och årgångstester. Ibland blir jag faktiskt riktigt förbannad! Ta... 2
Svar
39
· Visningar
2 705
Senast: shady
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Linda L
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 150
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023