stam-individ

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elle12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 485
Sv: stam-individ

Vi får väl tro att de flesta utlänningar stavar bättre på engelska eller använder * om man är osäker; söker man med korrekt stavning swedish warmblood (inte ens versal i början behövs) så blir det direktträff!

ursäkta stavfelet här, när jag sökte stavade jag rätt, och då kom jag ej till ASVHs sida på de första tre sidorna, google och altavista var sökmotorer

Jag måste hålla med om detta ack så viktiga ämne. Varför köpa dyra hästar i Tyskland/ Holland/ Danmark då hästarna är minst lika bra här samt att du kan ta reda på hästens bakgrund då den stått i sverige. Har jobbat inom försäkrings branschen och sett många glada nyblivna hästägare med importer som efter några månader upptäcker de mest konstiga hältor etc. som sedan inte ersätts av försäkringen då man kunnat konstatera att det uppkommit innan försäkringen tecknades :(. I sverige är vi mycket mer nogrannare vid veterinärbesiktning vid försäljning samt att en svensk häst ofta är försäkrad sedan flera år tillbaka och att du som köpare tar över den och är då säker på att det inte kommer reservationer i försäkringen.

Hej

Nu är det ju inte så att alla tyska importer köps genom svenska förmedlare. Det är relativt lätt att åka ner till Tyskland, hitta en fin häst och importera den själv. Om hästen enbart säljs genom en svensk förmedlare och inte annonseras ut i sitt hemland håller jag med om att det finns anledningar att vara vaksam.

Nu tänker jag sticka ut hakan med risk för att bli halshuggen... :crazy:
HAR vi verkligen så bra hästar i Sverige då? Med tanke på att den vanligaste uppfödaren är en relativt ung tjej med ett eller två ston som inte lever på sin uppfödning. Visst kan man ha bra kvalitet ändå men är selektionen särskilt hård generellt? Det avlas på många ston som aldrig borde ha fått föra sina gener vidare. Då hjälper det inte att ha en hingst med det rätta namnet, det är vi nog alla överens om. Ett "dåligt" sto kan räcka för att sabba en i övrigt bra stam i mina ögon.

Självklart kan man kan hitta riktigt bra individer (fast har de flesta av dem verkligen "svensk" stam?), men för att jag ska vilja avla på dem krävs fler generationer av presterande hästar i stammen.

När jag letade efter nytt avelssto åkte jag också till Tyskland och letade. Resultatet blev två ston (varav ett föl som får stå på tillväxt) med svårklasshästar, hingstprovsvinnare, elitston och hingstmödrar i stamtavlan så långt jag kunnat följa den bakåt. Utan undantag. Med en sådan stamtavla är det troligare att avkommorna blir av hög kvalitet också än om jag köpt en svensk med en eller annan stjärna i stammen. Hur många så gedigna stammar finns det i Sverige? Visst vet jag att det finns några men deras avkommor är nog ännu dyrare än de jag hittade i Tyskland. Och de är nog svårare att hitta. Eller har jag fel?

Vill man sedan "bara" ha en rid/tävlingshäst så kan man ju förstås titta mer på individen än stammen, oavsett om man köper den här eller i Tyskland.

Jag menar inte att alla svenska hästar är skit, tolka det inte så! Och alla tyska hästar är definitivt inte pärlor!
Men om man ser det hela i stort, så ligger Tyskland ganska långt före oss i aveln. Eftersom det föds betydligt fler hästar där tror jag de är tvugna att sålla hårdare. Det var inte så länge sedan åtminstone ett avelsförbund organiserade slakttransporter till Italien för överblivna föl åt sina uppfödare. :eek: För att de skulle kunna tömma stallen och betäcka om stona...

När det gäller uppväxten så hade jag hört alla möjliga skräckhistorier om hur fölen/unghästarna i Tyskland har det, bla om ett av stuterierna vi besökte. Det var inte mycket som stämde, hingstarna hade inga munkorgar, alla fick vistas ute under dagen och fölstona gick i flockar i enorma hagar. Hästarna var lugna, harmoniska och många var över 20 år till min förvåning. (Någon hade sparat ungarnas ponny som nu var 45!) Precis som här skiljer det nog från uppfödare till uppfödare.

Jag är öppen för motargument men det är anledningen till att jag köpte häst i Tyskland istället för Sverige.

Mycket intressant tema....:angel:.

Tycker nog inte lika som skribenten, men det finns olika aspekter att ta hänsyn till;

¤ Tyskarna och deras olika förbund, hjälper sina uppfödare, för bla lansering av resp ras.
¤ Fantastiska aktioner - uppdelade efter ridhästar, föl och avelston osv. Anordnas med klass och stil.
¤ Med andra ord, blir man mkt väl omhändertagen, när man går in i en avelsförening i Tyskland. Sedan spelar det ingen roll om du är en stor uppfödare eller en uppfödare med ett sto.
¤ Ett fantastiskt AVELSRÅD, också utarbetat för uppfödarna.

Vad har vi i Sverige ?

Vad för hjälp får en utländsk köpare utav ASVH ? Och hur gör ASVH med information var olika uppfödare finns, när det inte finns någon som helst uppdatering?

Och nästa men kanske den mest intressanta frågan, ligger vi för högt i pris med våra föl?
Jag tror att vi gör det om jag ska vara ärlig.

Mycket intressant tema....:angel:.

Tycker nog inte lika som skribenten, men det finns olika aspekter att ta hänsyn till;

¤ Tyskarna och deras olika förbund, hjälper sina uppfödare, för bla lansering av resp ras.
¤ Fantastiska aktioner - uppdelade efter ridhästar, föl och avelston osv. Anordnas med klass och stil.
¤ Med andra ord, blir man mkt väl omhändertagen, när man går in i en avelsförening i Tyskland. Sedan spelar det ingen roll om du är en stor uppfödare eller en uppfödare med ett sto.
¤ Ett fantastiskt AVELSRÅD, också utarbetat för uppfödarna.

Vad har vi i Sverige ?

Vad för hjälp får en utländsk köpare utav ASVH ? Och hur gör ASVH med information var olika uppfödare finns, när det inte finns någon som helst uppdatering?

Och nästa men kanske den mest intressanta frågan, ligger vi för högt i pris med våra föl?
Jag tror att vi gör det om jag ska vara ärlig.

Nu finns det som sagt både bra och dåliga hästar för olika summor i båda länderna, men det jag reagerar mest på är att folk automatiskt tror att individen är som stammen delvis säger. I fallen jag vet så har några tyska föl köpts in relativt billigt då de ej har sålts i Tyskland och sedan sålts ganska dyrt här i Sverige. Den som har importerat dessa föl har även ett 49 och ett 50 p föl här i Sverige för ett lägre pris somm annonserats och ingen svarar på annonsen ( SWB stamboksförda föräldrar, meriterade mödernen,fadern är imp. från Tyskland). De fölen jag nu har sett från Tyskland var ganska ohanterade, rör sig normalt, den ena har mkt känd farfar+morfar, den andra mkt känd morfar, och de köps osedda, folk ringer fortfarande och vill köpa dem. Tyskarna har många riktigt bra hästar också, men jag tror inte de säljer av dem som föl hit för 2-3000 euro.
Om våra svenska föl kostar 50000:- med bra poäng och stam, är det då inte väldigt dyrt med 75000:- för ovisade tyska föl ( som enligt mig inte är några superindivider)? Tydligen så köper man hellre det senare osett här i Sverige än kommer och tittar på svenska föl.

Om våra svenska föl kostar 50000:- med bra poäng och stam, är det då inte väldigt dyrt med 75000:- för ovisade tyska föl ( som enligt mig inte är några superindivider)? Tydligen så köper man hellre det senare osett här i Sverige än kommer och tittar på svenska föl.[/QUOTE]

Vad är bra poäng för dig? För priset 50000 får du inte ett föl med bra stam samt bra poäng på föl visningen.
Mellan 80 000kr och uppåt är nog mer sanning.

Och vad får man för 8000 Euro och uppåt i Tyskland? Mycket, om man känner de rätta uppfödarna, vill säga.

Jag förstår ditt resonomang, och det är tråkigt att folk måste tjäna pengar på detta?

Visas/bedöms inte alla tyska föl i samband med märkningen? (OT)

Om våra svenska föl kostar 50000:- med bra poäng och stam, är det då inte väldigt dyrt med 75000:- för ovisade tyska föl ( som enligt mig inte är några superindivider)? Tydligen så köper man hellre det senare osett här i Sverige än kommer och tittar på svenska föl.

Vad är bra poäng för dig? För priset 50000 får du inte ett föl med bra stam samt bra poäng på föl visningen.
Mellan 80 000kr och uppåt är nog mer sanning.

Och vad får man för 8000 Euro och uppåt i Tyskland? Mycket, om man känner de rätta uppfödarna, vill säga.

Jag förstår ditt resonomang, och det är tråkigt att folk måste tjäna pengar på detta?[/QUOTE]

De fölen jag nu känner till hade 49 resp.50 poäng på visning, det tycker jag är bra poäng.

Ja, jag håller med om att jag ibland ser skit från Holland som har kommit hit - men tycker också att man kan få mycket mer för sina pengar i Holland. Hästarna är otroligt dyra i Sverige!

Så länge det kommer in importhästar, så kan man ju fundera på varför de svenska hästarna är "så dyra".....:angel:

Senast ändrad:

Jag (holländare som har ett hel-svenskt föl - om man nu verkligen kan kalla det så; warmblodsaveln i norra europa använder ju väldigt mycket samma blod) vill också säga någonting i den här tråden.
Ja, jag håller med om att jag ibland ser skit från Holland som har kommit hit - men tycker också att man kan få mycket mer för sina pengar i Holland. Hästarna är otroligt dyra i Sverige!

Sen är det ju viktigt att man ibland tar in en hingst från ett annat stambok; man måste förnya blodet! Tänk bara här i Sverige; Irco Marco eller vad han nu hette har väl haft en otrolig stor inflytande på hopphäst-aveln och kom inte han från Holland?

My two cents

Så länge det kommer in importhästar så kan man ju fundera på varför svenska hästar är "så dyra".....:angel:

nja, tvärtom, skulle jag då tro...
Så länge dem är så dyra, kommer det in importhästar. :)

Men sen undrar jag, det måste väl finnas en marknad. Hur många hästar föds upp varje år? Det måste vara otillräckligt för efterfrågan.

Sen är det i Holland tyvärr så att hästarnas öde följer ekonomins utveckling. I dåliga tider köper man hästar ganska billigt. Vet inte om den kopplingen finns här i Sverige

nja, tvärtom, skulle jag då tro...
Så länge dem är så dyra, kommer det in importhästar. :)

Men sen undrar jag, det måste väl finnas en marknad. Hur många hästar föds upp varje år? Det måste vara otillräckligt för efterfrågan.

Sen är det i Holland tyvärr så att hästarnas öde följer ekonomins utveckling. I dåliga tider köper man hästar ganska billigt. Vet inte om den kopplingen finns här i Sverige

Så kan jag fundra lite på vad som är dyrt. Vad kostar ett tyskt toppföl resp ett svenskt toppföl? Vad kostar en svensk medelmåttefölunge respektive en tysk dito? Bara nyfiken, för min egen hälsas skull, och eftersom jag vet att jag kan ha en ganska dyr smak väljer jag att inte titta på de dyra annonserna så som mitt liv ser ut nu.
Jag tycker iallafall inte det är sällan man ser svenskfödda föl med godkänd men inte fantastisk stam till salu, så här års när de inte ligger långt över vad det måste ha kostat att betäcka med hingsten. Sedan verkar det priset inte jättesällan ligga konstant tills avkomman är 2,5 år.
Jag tror seriöst vi får bli bättre på att glömma Jante i en hörna, och lyfta fram det vi har och synas och höras lite bättre. Vi kan ju passa på att lära av dem som kan marknadsföring, och kanske våga ta intiativ, och inte vänta på att andra ska göra det. Jag är inte en förebild alls, jag bara hojtar, ber att någon ska starta ett nätverk, en clinic eller något, har några vaga ideer på hur auktioner kan utföras, och det blir inte mer än det.. Men jag sitter bara här på min platta rumpa och hoppas att någon annan gör jobbet. Tyvärr sant.
U

Nej, de har EU-bidrag något som Sverige inte var intresserad av när vi gick med i EU.
Uppfödarna av hästar och ridponnys i Tyskland tar även del av uppfödarepremier som delas ut varje år till de som fött upp hästar som fått bra poäng på rankinglistorna. Premier får uppfödarna till de 2.500 bästa hopphästarna, 1.000 bästa dressyrhästarna, 100 bästa fälttävlanshästarna och 100 bästa körhästarna.

Har man fött upp en häst som varit framgångsrik med en utländsk ryttare så den ligger i topp på WBSFH ranking (15 bästa tyskfödda hästarna i hoppning, 10 bästa i dressyr, 5 bästa i fälttävlan) får uppfödaren av hopphästen mellan 100-600 €, dressyrhästen 100-400 €, fälttävlan 100-250 €.
Alla tyska hästar som vunnit en medalj i lagtävlan för Tyskland i OS eller VM i hoppning,dressyr,fälttävlan och körning genererar pengar till sina uppfödare.
Guld= 1.000 €
Silver= 750 €
Brons= 500 €
När det gäller körning delas summan på antalet tyska hästar i spannet.
Uppfödarna till vinnarna i Bundeschampionaten får även de premier
300 € för hästar och 150 £ för ridponny.

ha ha, du är så rolig Pastejja!!! Helt sant! Man hojtar men gör inget.

Detta med fölauktioner tror jag är bra. tror de skulle försöka ordna detta till nästa års auktion i samband med Breeders så passa på att ringa Zetterman o de andra då så kommer de ut o bedömer om man skickar in en film. Bra initiativ!! Även bra om vi kan ordna annonser på engelska tror jag som andra länder kan läsa.

Ja, frågan är vad man får för 100 000 kr i Europa om man jämför med i Sverige. Jag har verkligen tänkt på det här med prisättningen av hästar generellt också, inte bara priskillnaderna mellan olika länder. Det finns ingent linjärt matematiskt förhållande tycker jag mellan priser på hästar. Tex kostar en "medelmåttig häst" 90 000 kr och en bra häst ca 200 000 kr. Är det liknande skillnad i Tyskland tex också? Tycker att det borde vara mkt mer i priskillnad mellan en medelmåttig häst och en fin häst. Vad tycker ni?

När jag var på visning hos Jan Brink för några år sedan så sa han att uppfödare måste lära sig att låta de "normala" hästarna gå för "normala" priser t ex en 3 åring för 60-70000:-, men att svenskarna måste lära sig att ta rejält betalt för talangerna. Detta var skillnaden mellan Sverige och utlandet sa han. Han sa att han inte tyckte det var lönt att skicka en medelmåttig häst t ex till honom då värdet inte stiger så mycket under en period hos honom i förhållande till vad det kostar att ha den där, men har man en talang så ska man ha mångdubbelt igen. Treåriga talanger skulle man då inte släppa för under 200000:- eller ännu mer beroende på hur bra hästen anses kunna bli. I Sverige säljs många 3-åriga medelmåttor för 60-70000:- och långt under det priset, men hur många 3-åriga talanger ( utom supertopparna då) säljs för 200000:- och över?

ja, Jan Brink vet nog vad han säger. Jag köper hellre en unghäst för 200 000 kr som kan gå långt än en medelmåtta. Jag har nu hittat en fin 4 åring tex som jag ju hoppas skall vinna Falsterbo nästa år;) eller iallafall utvecklas mkt o kommer då kunna säljas för minst det dubbla.

Förstår inte prisättningen ibland. Tex så är det ju en hästhandlare från skåne ,o många andra också kanske, som annonserar ut flera hästar för 500 000 kr ser jag nu men nästa annons ser ut att vara en liknande häst med liknande kapacitet o förmåga o den kostar 200 000 kr....får hon verkligen ut det högre priset?

Jag köper hellre svenskt då det är lättare att kolla upp vad den varit med om tidigare men det är klart att om man hittar en GPhäst eller liknande för överkomliga pengar så slår jag gärna till även om det är utomlands.

Intressant tråd!!

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
42 528
Senast: Mayaanna
·
P
Avel Hej! Har med intresse följt flera års bruksprov samt visningar och årgångstester. Ibland blir jag faktiskt riktigt förbannad! Ta... 2
Svar
39
· Visningar
2 705
Senast: shady
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 521
Senast: Linda L
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 150
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI