Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har satt in pengar hos Ridsportsförbundet för att få hästens alla tävlingsresultat på papper som krävs vid stambokföringen....men det är nu 2 1/2 månad sen och jag har fortf inte fått nåt från dom...har mailat dom 2 ggr,men får inga svar.
Det är väldigt dåligt tycker jag,och därf kan jag inte stambokföra mitt sto....
Nja...Är stoet ovisat och inte skall användas i avel mer (=ingen fölbedömning) är det alltså kört vad jag kan utläsa av texten på ASVHs hemsida.
Dessa bedömningar kan göras på en vanlig sommarpremiering, som är "offentlig förrättning"STAMBOKFÖRING
För införande i Riksstambokens avdelning I skall stoet vara registrerat i grundstambok avd. I, dvs ha ”gröna” papper. Stoet skall ha erhållit poäng motsvarande minst klass III i någon disciplin vid 3-årstest, eller vid annan senare bedömning lägst klass III exteriört (ex. kvalitetsbedömning). Ingen delpoäng får understiga 5 samt lägsta tillåtna mankhöjd är 154 cm.
Om stoet inte tidigare är visat (vid lägst 3 års ålder) måste visning ske vid officiell förrättning, med samma minimikrav enligt ovan, för att stamboksföring skall kunna ske. Ofta finns det en möjlighet att visa upp stoet i samband med fölmönstringarna på sensommaren/hösten.
Anmälan skall ske på särskild anmälningsblankett. Kopia på stoets registreringsbevis måste skickas med, samt fullständig och styrkt avkomme– och meritförteckning skall bifogas.
mm mm