Stambokföring...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stallhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 985

stallhh

Trådstartare
Hur fungerar det?
har ett 18-årigt sto som jag ägt och tävlat sen hon var 5 år,har fått 1 föl-04.
Hur stambokför man,är det så enkelt att man bara fyller i det papper som finns på ASVH:s hemsida och så är det klart? Eller ska man visa hästen,krävs det några resultat etc?

Sv: Stambokföring...

För att få stoet stamboksfört "pappers" vägen räcker det med att hon har en avkomma som är reggad i ASVH, då bara fyller du i pappret och skickar in!
Kostar nånting men kan inte minnas hur mycket 500 kanske?

Jag stamboksförde mitt 12åriga sto pappersvägen, hon var visad som 4åring och med hjälp av resultatet där så uppfyllde hon AB-kraven så jag bifogade kopior på resultaten från 4års och blanketten och sände in!
Står i sto-reglementet vad som krävs för att stona ska uppfylla B/AB/A och ELIT - premieringarna.

Men för B är det bara att de ska ha fått föl som är reggat i ASVH iaf.

Gå in på ASVH.s sida. leta under "ston",stamboksförning så får du reda på hur det sjka gå till...

Saxat ur densidan:

STAMBOKFÖRING

För införande i Riksstambokens avdelning I skall stoet vara registrerat i grundstambok avd. I, dvs ha ”gröna” papper. Stoet skall ha erhållit poäng motsvarande minst klass III i någon disciplin vid 3-årstest, eller vid annan senare bedömning lägst klass III exteriört (ex. kvalitetsbedömning). Ingen delpoäng får understiga 5 samt lägsta tillåtna mankhöjd är 154 cm.

Om stoet inte tidigare är visat (vid lägst 3 års ålder) måste visning ske vid officiell förrättning, med samma minimikrav enligt ovan, för att stamboksföring skall kunna ske. Ofta finns det en möjlighet att visa upp stoet i samband med fölmönstringarna på sensommaren/hösten.

Anmälan skall ske på särskild anmälningsblankett. Kopia på stoets registreringsbevis måste skickas med, samt fullständig och styrkt avkomme– och meritförteckning skall bifogas.

mm mm

Ah jag förvirrade till det lite.

Stoet måste alltså vara visat någon gång under livet antingen 3årstest, 4års kvalitén eller i samnband med fölbedömmning.

Är stoet ovisat och inte skall användas i avel mer (=ingen fölbedömning) är det alltså kört vad jag kan utläsa av texten på ASVHs hemsida.

Jag stamboksförde ju mitt sto pappervägen när hon var 12år men hon var visad som 4åring därav att det funkade...

Jag har satt in pengar hos Ridsportsförbundet för att få hästens alla tävlingsresultat på papper som krävs vid stambokföringen....men det är nu 2 1/2 månad sen och jag har fortf inte fått nåt från dom...har mailat dom 2 ggr,men får inga svar.
Det är väldigt dåligt tycker jag,och därf kan jag inte stambokföra mitt sto....

Jag har satt in pengar hos Ridsportsförbundet för att få hästens alla tävlingsresultat på papper som krävs vid stambokföringen....men det är nu 2 1/2 månad sen och jag har fortf inte fått nåt från dom...har mailat dom 2 ggr,men får inga svar.
Det är väldigt dåligt tycker jag,och därf kan jag inte stambokföra mitt sto....

Vi gjorde som så att vi slog upp stoet i databasen och där står ju antalet vinster och placerigar, sedan printade vi ut det och skickade med ansökan.

vilken databas?
har kollat under resultat/tävlingsterminer på Ridsportsförbundet,men där finns ju bara de senaste åren...jag söker alla resultat från ca 1995....

På Ridsportförbundets hemsida hittar man resultat from 2003 tror jag, äldre resultat kan du ringa dit och be att få faxat eller skickat till dig, tror det kostar en liten slant typ 20kr eller nåt sånt.

Du behöver hästens licens nr för det tror jag och det kan du hitta i databasen på nätet.

Är stoet ovisat och inte skall användas i avel mer (=ingen fölbedömning) är det alltså kört vad jag kan utläsa av texten på ASVHs hemsida.
Nja...
STAMBOKFÖRING

För införande i Riksstambokens avdelning I skall stoet vara registrerat i grundstambok avd. I, dvs ha ”gröna” papper. Stoet skall ha erhållit poäng motsvarande minst klass III i någon disciplin vid 3-årstest, eller vid annan senare bedömning lägst klass III exteriört (ex. kvalitetsbedömning). Ingen delpoäng får understiga 5 samt lägsta tillåtna mankhöjd är 154 cm.

Om stoet inte tidigare är visat (vid lägst 3 års ålder) måste visning ske vid officiell förrättning, med samma minimikrav enligt ovan, för att stamboksföring skall kunna ske. Ofta finns det en möjlighet att visa upp stoet i samband med fölmönstringarna på sensommaren/hösten.

Anmälan skall ske på särskild anmälningsblankett. Kopia på stoets registreringsbevis måste skickas med, samt fullständig och styrkt avkomme– och meritförteckning skall bifogas.

mm mm
Dessa bedömningar kan göras på en vanlig sommarpremiering, som är "offentlig förrättning"
Det är alltså INTE kört...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 093
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 565
Senast: Takire
·
R
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 290
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka