Stämmer detta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 001
K

kbr

Pratade med en sadelprovare idag och han menade att hur man hamnar i saden inte har någon betydelse att man får lära siga att rida i den. Bara den passar hästen.
Men om man hamnar i stolsits frågade jag då Han svarade att man måste ändo lära sig rida i den:confused: . Jag tycker att det låter jättekonstigt.
Har ni hört någon säja något liknande?:confused: :confused:

MVH karin

Sv: Stämmer detta?

det låter ju jäkligt konstigt, sitter inte du rätt i sadeln så kan det ju bli obehagligt för hästen under ritten (ex om du hamnar i bakåtvikt el liknande) ,sedan är det ju skit viktigt att man trivs i en sadel så man inte behöver koncentrera hela tiden att man sitter mitt i sadeln mm. Sadeln skall ju kunna hjälpa dig att hamna i en bra sits som möjligt.
Jag tror att man kan lära sig att rida i en sadel till en viss gräns men du skall ju inte behöva känna att du sitter helt tokigt i den..kolla med en annan sadelutprovare också och hör vad h*n säger först innan du bestämmer dig.

Jag tycker det låter lite märkligt. Det är såklart viktigast att sadeln är rätt för hästen, har man svårt att hitta sadlar till sin häst så kan det hända att man får ge avkall på en del av sina egna önskemål. Men att man hamnar någorlunda rätt i sadeln tycker jag ändå borde vara en grundförutsättning för att hästen ska trivas med sadeln och ryttaren.

Det kasnke GÅR att lära sig sitta i sadeln, men om jag ska lägga ett halvår på att lära mig sitta hyfsat i sadeln och alltid slåss emot sadeln för att sitta vettigt så kommer jag aldrig till ridning. Man måste hamna i alla fall hyfsat och känna att man sitter ok från början för att det ska vara någon idé att ens jobba med sadeln. Jag skulle inte köpa en sadel som inte jag trivs alls i. Däremot får jag nu lära mig orka sitta i min sadel när min häst jobbar men det hänger på mig, inte på att sadeln och jag inte passar ihop.

En sadel ska hjälpa till en bra sits, inte tvärsom. Det kan aldrig vara en nackdel med en sadel som placerar en bra, det är tillräckligt svårt att lära sig sitta ordentligt även med en bra sadel ;)

Jag tycker det låter konstigt, man måste ju se till hela ekipaget, det ger ju givetvis mycket bättre förutsättningar om även ryttaren trivs i sin sadel. Dock kanske det är prio nr 1 att den ska passa hästen förstås, men det måste ju givetvis underlätta om även ryttaren hamnar i en korrekt sits i sadeln.

Håller med cactuspower: måste ju vara så att sadeln ska passa hästen i första hand och har man då en häst som är svår att hitta passade sadel till eller har väldigt specifika krav kanske man får stå ut med att man inte sitter perfekt till en början...men det kan väl inte gälla i så många fall?

cactuspower skrev:
Jag tycker det låter konstigt, man måste ju se till hela ekipaget, det ger ju givetvis mycket bättre förutsättningar om även ryttaren trivs i sin sadel. Dock kanske det är prio nr 1 att den ska passa hästen förstås, men det måste ju givetvis underlätta om även ryttaren hamnar i en korrekt sits i sadeln.
Jag vet inte om jag förstått. Men om man haft en sadel som man inte suttit rätt i och man får en som sätter en rätt då känns det konstig i början, eller hur. Då måste man lära sig att rida i den nya, kroppen o musklerna måste vänja sig och få nya muskelminnen.
Jag trodde jag skulle ramla framåt i min sadel när jag bytt men nu sitter jag ganska korrekt.

kl*

Åh kan ni inte snacka min farsa tillrätta? Han FATTAR inte att jag inte kan rida i vår sadel. Den är helt omöjlig för mig. :cry:

Det beror ju lite på. Ibland kan det vara så att man bara är ovan vid sadeln och bara behöver träna upp sin sits innan det funkar bra. Men det är klart, vissa människor är inte gjorda för att sitta i vissa sadlar ;) Man ska ju komma ihåg att man alltid utvecklas och man ändrar sig. Så därför är det viktigt att prova många sadlar, så brukar man känna vad som är rätt och inte gå efter gamla mönster hela tiden.

(jag hade för några år sen aldrig kunnat tänka mig köpa en flatback, men nu kan jag inte tänka mig rida i en sadel med djupt säte...)

Eftersom jag tillhör dom som fick lära asej rida på ponny barbacka och stora hästar med manskapssadel, så har jag genom åren envist hävdat att om sadeln passar hästen så är det ryttaren som får vika sej och helt enkelt lära sej gilla läget vare sej man vill eller inte...

Men efter 20+ år med reumatism bl.a. så har jag den hårda vägen lärt mej att jag ibland måste göra avkall på denna devis....
Jag letar numera sadel bland dom märkena som min kropp gillar, sen får jag göra mej besväret att lämna dom på omvärmning och omstoppning så dom passar våra hästar.
Och hitills har jag haft tur att det räckt med omvärmning och omstoppning...fast jag fasar för den dag det inte fungerar längre....

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 457
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 241
Senast: valpköpare
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
32 226
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka